Finnmarkingen Glenn Enochsen tenkte at det var lurt å benytte sjansen til å oppleve noe annet enn hjemfylket under utdannelsen.
Han valgte å flytte nærmere 2000 kilometer sørover for å begynne på grunnskolelærerutdanning for trinn 5–10 på OsloMet.
– Jeg kunne ha valgt Alta eller Tromsø, som er de to nærmeste stedene som har lærerutdanning. Men jeg tenkte at det var sunt å oppleve noe annet, og søkte derfor OsloMet, forteller Glenn, som nå er i sitt fjerde år av den femårige lærerutdanningen.
Kan få jobb over hele landet
Han har alltid vært klar på at han har lyst til å fortsette å bo på hjemstedet etter endt utdannelse, og som lærer har han gode muligheter til å få jobb. Han har faktisk allerede fått jobb i Hammerfest kommune.
– Det har vært et problem i Hammerfest å få lærere til å bli i mer enn et år eller to. De tenker vel at det er litt større sannsynlighet for å beholde en som er født og oppvokst i byen, sier Glenn.
Han har absolutt ikke ombestemt seg i løpet av studieårene.
– Jeg skal hjem, sier han.
Og hvis han på et tidspunkt skulle ombestemme seg og ønske å bo et annet sted, har han som lærer gode muligheter til å få jobb hvor som helst i Norge.
Overgangen var ganske stor fra å bo i Hammerfest med 10 000 innbyggere, til storbyen Oslo med høyere tempo og mye mer folk. Men han har hatt en veldig fin studietid.
– Fadderopplegget var veldig bra, og vi hadde gode faddere som sørget for at vi ble fort kjent. Vi som er nordfra tror gjerne at det bare er østlendinger i Oslo, men det er jo ikke det. Det er folk fra mange forskjellige steder, og mange som ikke kjenner noen fra før.
Glenn vil også trekke frem praksisperiodene, som har vært høydepunkter i studietiden.
Jeg hadde null erfaring med barn og unge før jeg var ute i praksis første gang og var veldig spent på hvordan det ville gå. Men det viste seg å gå veldig bra, særlig fordi vi studentene som hadde praksis sammen var flinke til å dele erfaringer. Praksisperiodene har spleiset oss godt sammen.– Glenn Enochsen
Masteroppgave om engelsk som verdensspråk
Glenn har valgt å bare ta to skolefag, nemlig engelsk og samfunnsfag – og heller ta mer pedagogikk. Det betyr at han kun kan undervise i to fag, men det tror han fungerer fint som lærer i ungdomsskolen.
I masteroppgaven har han planlagt å skrive om engelsk som et verdensspråk – altså om hvordan man snakker engelsk med andre som heller ikke har dette som sitt morsmål.
– Tradisjonelt har engelskundervisning hatt veldig fokus på britisk-engelsk, og det å få til en korrekt britisk uttale. Men for min generasjon er ikke det så naturlig. Vi er vant til å kommunisere på engelsk med folk fra mange ulike land. Da handler det mer om kommunikasjon enn om perfekt britisk uttale, sier han.
Modnet gjennom praksisperiodene
Glenn startet på lærerutdanningen rett etter videregående og føler at han har blitt voksen i løpet av disse årene.
– Jeg har helt klart hatt godt av å flytte og oppleve noe helt annet enn det jeg kommer fra. Og så blir man mer moden i løpet av praksisperiodene. Det å stå foran en klasse og ha ansvar for ungdommer, det har jeg vokst veldig på, mener han.
Om et drøyt år går imidlertid turen hjemover til Finnmark og Hammerfest igjen. Han håper han får jobbe på den samme ungdomsskolen som han selv var elev ved.
– Jeg skal ikke si at jeg som nyutdannet vil være en god lærer, men jeg er klar for å lære å bli en god lærer, sier han.
Vil du møte igjen noen av dine gamle lærere?
– De faste lærerne jeg hadde har nok sluttet eller gått av med pensjon. Men uansett så hadde nok det gått bra, jeg liker å tro at jeg var en grei elev, sier Glenn.