Annette Aarup og Emilie Sandnes Torp har gjennom sin entreprenørielle masteroppgave, som er et nytt format ved grunnskolelærerutdanningen, utviklet et brettspill med tilhørende nettside, for de yngste barna i grunnskolen. I spillet skal elevene samarbeide for å løse de ulike oppgavene.
Sjekk ut nabospillet (nabospillet.com).
I masteroppgaven undersøkte de hvordan de best mulig kunne tilpasse spillet både for elevene og læreren. Nabospillet er et bidrag for å gjøre undervisning i nabospråkene dansk, svensk og norsk enklere for læreren, samt eksponere de yngste elevene i skolen for nabospråkene med en engasjerende og leken tilnærming.
– Oppgavene i spillet er godt tilpasset for de yngste elevene. Vi bruker virkemidler som humor, fargerike tegninger og varierte oppgaver, forteller Aarup.
Når vi møter utfordringer i lærerhverdagen, så forsøker vi å løse den med en lignende tilnærming som vi hadde gjennom utviklingen av Nabospillet.– Annette Aarup og Emilie Sandnes Torp
Et ønske om å styrke nabospråksforståelsen
– Vi har blitt møtt av dansker og svensker som skifter over til engelsk når de skal kommunisere med oss. Vi anser det som verdifullt og unikt å kunne kommunisere med mennesker fra nabolandene på norsk, sier Torp.
Dette støttes også i styringsdokumenter som Helsingforsavtalen (lovdata.no) og Nordisk Språkdeklarasjon (norden.org). Avtalene presiserer blant at det skal undervises i og om nabospråkene dansk, svensk og norsk i løpet av grunnskolen.