Viktig å teste
Brukertesting, altså at bedriften tester ut produktet underveis, har vært en viktig del av arbeidet med bacheloroppgaven.
– De har gitt oss tilbakemeldinger, og så har vi forbedret produktet ut ifra det, forklarer Sarpong.
Sluttproduktet har blitt møtt med positive tilbakemeldinger, forteller de.
– Vi er veldig glade for at kunden virker så interessert i produktet. Det virker som at de har lyst til å ta det i bruk, sier Reehorst.
Jentene har gått ulike bachelorprogrammer på Institutt for informasjonsteknologi. Sarpong tar anvendt datateknologi, Buabeng og Murugesu tar informasjonsteknologi og Reehorst studerer på dataingeniørstudiet. De mener det er flere fordeler med at ulike fagretninger jobber sammen.
– Det gjør det lettere å fordele arbeidet, fordi vi vet hvem som har mest kunnskap på ulike felt. Vi har lært mye av hverandre, sier Sarpong.
Bygget chatbot fra bunnen av
I sitt bachelorprosjekt har Duaa Krenbeh, Shatha Amer, Hiba Mohmmed og Raya Matouk utviklet en chatbot som kan brukes av ansatte til HR-relaterte spørsmål. Chatboten er utviklet for Husbanken i Drammen, men kan også benyttes av andre bedrifter.
– Vi har hatt fokus på at chatboten skal kunne brukes av så mange bedrifter som mulig, sier Krenbeh.
De har nettopp levert oppgaven, og har fått gode tilbakemeldinger fra kunden, som ønsker å innlemme chatboten i nettsidene sine. Det var likevel en del prøving og feiling før sluttproduktet var klart, forteller de.
– Prosessen var ikke lett, særlig med dette temaet. Det var veldig nytt for oss, sier Amer.
Husbanken i Drammen hadde ingen chatbot før dette, så gruppa har bygget opp alt fra bunnen av.
De utviklet to chatboter, etter to ulike modeller. Deretter kunne Husbanken velge den de selv ønsket.
Den første, såkalt «lokale» modellen, involverte en arbeids- og tidkrevende prosess. Gruppa mottok 34 PDF-filer fra Husbanken og genererte manuelt et datasett med 4000 spørsmål og svar, som de la inn i et Excel-skjema.
Med den andre GPT-modellen fra OpenAI, ble svarene hentet direkte fra PDF-filen, gjennom en såkalt «OpenAI API-nøkkel». Dette er en unik kode som gir utviklere autorisert tilgang på de avanserte språkmodellene til OpenAI.
Til gjengjeld har de lært mye av prosessen, forteller de.
– Når du er student, handler alt om pensum og forelesninger og eksamen. Her hadde vi ikke pensum, men bare oss selv, sier Krenbeh.
– Det vi har lært mest om er hvordan vi kan lære og utvikle oss selv, legger hun til.