– Kompetanse, erfaring og kunnskap bygges på mange flere måter enn kun i det ordinære utdanningsløpet, og det er det så viktig å ha respekt for og være bevisst på, sier Cathrine Holje.
Cathrine jobber med karriereveiledning på individ-, gruppe- og systemnivå, og har tatt videreutdanning i Realkompetansevurdering. Som karriereveileder har hun den enkeltes læringsutbytte i fokus, hvor metodikk og verktøy tilpasses den enkeltes forutsetninger, erfaringsbakgrunn og livssituasjon.
Praksisnært studium
– Studiet er lagt opp til å være praksisnært, og med en stor bredde av studenter - fra hele bransjen. Her var det veiledere i NAV, fra voksenopplæringen, karrieresentre, kriminalomsorgen og fra arbeids- og inkluderingsbedrifter. Vi har ikke tolket en eneste læreplan, noe jeg hadde grudd meg til, men har hatt spennende faglige diskusjoner om kompetansebegrepet, taus kunnskap, veiledningsmetoder, om fordeler og ulemper ved realkompetansevurdering og veldig mye annet, forteller Cathrine begeistret.
Kompetanse, erfaring og kunnskap bygges på mange flere måter enn kun i det ordinære utdanningsløpet, og det er det så viktig å ha respekt for og være bevisst på– Cathine Holje
Studentene utvikler egen praksis
– Studentene på studiet er utrolig dedikerte og engasjerte i å utvikle egen praksis som en del av laget rundt den voksne, sier programansvarlig for videreutdanningen i Realkompetansevurdering Anette Lund Follestad, før hun fortsetter med å fortelle at studentene jobber med å utvikle nye metoder for å kartlegge og dokumentere realkompetanse voksne har tilegnet seg gjennom lønnet eller ulønnet arbeid, organisasjonserfaring og fritidsaktiviteter.
Målet er å få oversikt over den enkeltes totale kompetanse som ofte i liten grad er dokumentert, som grunnlag for utdanning eller jobb. Follestad fortsetter:
– Det er viktig at kunnskapen og ferdighetene som den enkelte besitter i form av realkompetanse tas på alvor og ses på som likeverdig med formell kompetanse.