– Dette er barnehagefeltet - det er så mye å lære, jeg tror aldri man blir utlært, sier Usma.
Hun var nemlig langt fra mett av lesing og fag da bacheloren var i boks og hun kunne kalle seg barnehagelærer våren 2019.
– Det er kanskje mest vanlig å ta masteren for å kunne få andre typer jobber enn barnehagelærer. Jeg ønsker fortsatt å være pedagogisk leder i barnehage, jeg vil bare ha mer kunnskap, poengterer hun. – Egentlig synes jeg alle barnehagelærere bør ta master i barnehagekunnskap, understreker Usma.
Jeg ønsker fortsatt å være pedagogisk leder i barnehage, jeg vil bare ha mer kunnskap.– Usma
– Samlingsbasert master er ideelt
Usma bor fortsatt hjemme og tenker at for henne er det riktig å bruke muligheten til å få enda mer utdannelse.
– Jeg tror det er verre å slutte med vanlig inntekt for å studere enn å fortsette når man er i gang. Etter hvert har man jo ofte andre forpliktelser også, som kanskje gjør det enda vanskeligere å velge mer utdanning, forklarer hun.
Selv arbeider hun i Godlia barnehage som pedagogisk leder på fredager og jobber ellers litt på Lindex på ettermiddagstid.
27-åringen tar den samlingsbaserte masteren som fulltidsstudium over to år.
– Jeg liker godt å organisere tiden min selv og lese alene, så for meg passer det bra at det er samlingsbasert, sier Usma, som synes det er kjempestor forskjell på bacheloren og masteren.
– På master i barnehagekunnskap går vi mye dypere inn i forskningen og har et kritisk blikk på alt vi leser. Mange av foreleserne våre er dessuten anerkjente forskere innen barnehagefeltet, noe som gjør faget ekstra engasjerende.
Jeg håper å kunne være en brobygger ute i felt, mellom ulike språk, kulturer og religioner.– Usma