Videreutdanningen i musikk er en praksisorientert innføring i undervisningsfaget musikk. Du tilegner deg kunnskap og ferdigheter for å kunne undervise i musikk i grunnskolen. Samlingene består av praktisk arbeid med musikk, der studentene jobber med fagets aktivitetsformer som er beskrevet i læreplanen.
– Å være musikklærer i grunnskolen innebærer å være generalist, du må kunne noe om mye forskjellig. Det er derfor ganske stor variasjon i studiet. Alle studenter får garantert prøve noe de ikke har gjort før, sier Bendik Fredriksen. Han er førsteamanuensis ved OsloMet og fagansvarlig for videreutdanningen Musikk 1, 1.-10. trinn.
– Vi prøver hele tiden å fornye oss, og bruker digitale verktøy der det er passende, samtidig som vi ivaretar de mer tradisjonelle sidene ved musikkfaget. Musikk er et ferdighetsfag som krever en del øving mellom samlingene. Studentene vil få oppgaver som skal løses på egen arbeidsplass, så de er rustet til å begynne å undervise i musikk etter fullført studium, sier Fredriksen.
Utvid din musikalske horisont
Musikk har vært en del av skolen siden 1700-tallet. Det er et viktig fag både for kulturforståelse, og for å oppleve ulike sider ved det å være menneske.
Musikk er en identitetsmarkør, og noe som mange bruker til å regulere følelser og skape samhold.– Bendik Fredriksen
Som musikklærer har Fredriksen sett hvordan elever opplever mestring og får vist nye sider av seg selv.
– I musikkfaget vil den musikalske horisonten utvides gjennom annen musikk enn den man møter til daglig. Hvis vi tenker over alle situasjoner hvor musikk inngår, som ved høytider, seremonier og andre merkedager, er det utenkelig å se for seg en skole uten musikk. Som musikklærer er du en ressursperson som bidrar til skolemiljøet, også utenom musikkrommet.