Predrag ville studere noe dagsaktuelt og samfunnsnyttig

Predrag står i hallen i P52

– Det viste seg å være langt mer interessant enn forventet, forteller Predrag Paulic.

– Pensumet var mer engasjerende og innsiktsfullt enn jeg forutså, og emnene er høyaktuelle. Gjennom denne mastergraden har jeg fått innsikt i hvordan vi skal tilpasse oss for å møte en stadig skiftende verden, preget av naturkatastrofer, krig og konflikt.

Master i Internasjonal utvikling, utdanning og bærekraft

Mastergraden gir deg mulighet til å få jobb innen en rekke ulike arbeidsområder. Som student vil du utvikle spesifikk faglig og generell kompetanse som arbeidsgivere søker.

Mangfoldig studentmasse

Han forteller at studentmassen er variert og rik på ulike bakgrunner og nasjonaliteter.

– Noen er lærere som meg, andre har sosialfaglig bakgrunn eller utdanning med bistandsperspektiv, og studentene kommer fra flere ulike land. Dette bidrar til at vi kan lære mye av hverandres faglige kunnskap og kulturelle perspektiver.

Predrag i engasjert diskusjon med andre studenter

Foto: Bjørn Harald Hegreberg Garborg

Predrag fremhever at undervisningen er variert og studentaktiv, noe som skaper engasjement blant studentene. De har benyttet flere undervisningsformer, inkludert podkast, seminarer med gruppeoppgaver, plenumsdiskusjoner og forelesninger.

Denne mastergraden gir deg et unikt innblikk i hvordan vi må jobbe for å være en liten del av det å skape en bedre verden – Masterstudent, Predrag Paulic

Et sterkt faglig og godt sosialt miljø

Det er viktig for studentene å ha et faglig og sosialt fellesskap, mener Predrag.

– Et livlig studentmiljø gir mange fordeler, og kan forsterke det faglige utbyttet. Vi har opprettet en Whatsapp-gruppe der alle kan dele tips og triks. Ulike tilbud fra SiO som gratis kaffe, middag til halv pris i kantinen og andre gode tilbud, forteller han.

– En dag kan vi finne oss selv på skøytebanen på Voldsløkka takket være gratis skøyteutleie, en annen dag kan vi delta på et frokostseminar på Institutt for fredsforskning (PRIO). På denne måten skaper vi et sterkt faglig og sosialt miljø.

– Vi er alle forskjellige, noen foretrekker skippertak, mens andre starter tidlig og jobber jevnt og trutt. Det viktigste er å strukturere pensum og undervisning, slik at du har klarhet i hva som må gjøres og når.  Sett opp studiegrupper med medstudentene dine og jobb sammen, det gjør arbeidet mye enklere. En av fordelene med å ta en mastergrad er at alle har studert tidligere, så vi lærer mye av hverandres studieteknikker.

Utdanningen gir et bredt spekter av faglige perspektiver, som du selv kan velge hvordan du vil utnytte i fremtiden – Masterstudent, Predrag Paulic

Han er ikke i tvil om at han vil anbefale masterutdanningen i internasjonal utdanning, utvikling og bærekraft til andre.

– Denne mastergraden gir deg et unikt innblikk i hvordan vi må jobbe for å være en liten del av det å skape en bedre verden. Den gir et bredt spekter av faglige perspektiver, som du selv kan velge hvordan du vil utnytte i fremtiden forteller, Predrag avslutningsvis.

Mahira sitter i en sofa og ser inn i kameraet og smiler
- Utviklingsstudier har fått meg til å se verden på en annen måte

Mahira så fattigdom, vold og korrupsjon når hun studerte i Vietnam og Nicaragua. Her startet hennes interesse for utviklingsstudier.

Tre studenter går sammen og ler og smiler ute i en park. Bakken er dekket av gule og oransje blader.
Det beste med studentlivet er mye frihet

Magnus gir studentlivet en sekser på terningen, mens Simay og Ploy begge triller en sterk femmer. Møt tre som tryna litt i begynnelsen, men som fikk fin kontroll på studiehverdagen.

Jente ligger i en hengekøye i skogen og leser. Det ligger brune blader på bakken, er lite blader på trærne og hun har sol i ansiktet.
Bli kjent med studentbyen Oslo

I studentbyen Oslo kan du gå på kafé før frokost, sitte på lesesalen om dagen og dingle i en hengekøye i marka om natta. Det er kort vei fra liv og røre i sentrum til stillheten i skogen.