Tre måneder i India – en erfaring for livet

Gruppebilde av barnehagelærerstudenter foran en murvegg utendørs på studiested Pilestredet

Etter tre måneder i India våren 2024, sitter de tidligere barnehagelærerstudentene igjen med mange inntrykk. 

Kristine Kopperud Boysen, Live Othilie Lyng Bekken, Maria Birkeland, Nadia Cannon Olsen, Camilla Olszewski Ingier og Hanna Bjerke er nå ferdig utdannede barnehagelærere. I begynnelsen av sitt sjette og siste semester, hadde de et praksis- og studieopphold i Kolkata.

Studentene hadde praksis i private barnehager - en Montessori-barnehage og en barnehage kalt The Heritage School. De deltok også på undervisning ved St. Xaviers College. 

Underveis i oppholdet, leverte de skriftlige oppgaver til OsloMet. På tampen av oppholdet hadde de en uke til rådighet hvor de kunne reise andre steder i India. Jentene valgte å dra til Goa, på den andre siden av landet.

Forskjellig pedagogikk i barnehagene

Camilla Ingier forteller at Mongrace Montessori-barnehagen arbeidet tydelig etter Maria Montessoris prinsipper.

– Det var utrolig spennende og lærerikt å se hva slags rollefordeling de ansatte hadde, og hvordan de valgte å arbeide med barna, sier Camilla.

The Heritage School er en stor barnehage med over hundre barn.

– Her var det mye av det samme læringsmiljøet som vi kjenner til fra barneskolen her i Norge, men hos yngre barn. Det var veldig kult å se hvor systematisk det var, og hvordan logistikken på skolen fungerte for å få dagene til å gå opp. 

Det var utrolig spennende og lærerikt å se hva slags rollefordeling de ansatte hadde, og hvordan de valgte å arbeide med barna. – Camilla Olszewski Ingier
Studenter på utveksling i India, i indiske klær

– Veldig annerledes enn i Norge

Hanna Bjerke beskriver praksisen i India som “veldig annerledes” enn den de var vant til fra Norge.

– Vi merket at barnehagene var mye mer læringsbaserte. Fokuset lå på hva barna skulle lære, og ikke at de skulle leke. Til gjengjeld er dagene i barnehagen mye kortere.  

Hanna forteller at ettersom det er stor konkurranse om skoleplassene i India, har barnehagene et mål om å lære barna så mye som mulig, slik at sjansen for at de får plass på en av de beste skolene øker.

Kristine Kopperud Boysen beskriver praksisen som veldig spennende.

Det hun kanskje tenkte mest over, var hvor lite barna var ute.

– I mitt arbeid kommer jeg til å ta med meg hvor heldige vi er i norske barnehager som ofte har naturen såpass nært på, og kan være ute store deler av dagene og året, sier Kristine.

God støtte fra Nordic Centre in India

OsloMet samarbeider med Nordic Centre in India og St. Xavier College om denne utvekslingsmuligheten, som ble arrangert første gang våren 2024 som en pilotordning ved barnehagelærerutdanningen.

Kristine forteller at de fikk veldig god støtte fra Christabel Royan i forbindelse med oppholdet. Royan er leder ved Nordic Centre in India.

– Vi var jo veldig heldige som bodde i samme blokk som henne, men samtidig stilte hun alltid opp uansett hvor vi var!

Christabel Royan hjalp dem med alt fra praktiske ting som SIM-kort og papirarbeid, til å være med dem på den første dagen i praksis så de skulle slippe å være der alene.

– Hele veien var hun kun en telefonsamtale unna. Uansett hva vi trengte hjelp til så var hun der for oss. Til og med når vi skulle på ferie, hjalp hun oss med å finne et fint sted, sier Kristine.

Unike opplevelser på fritiden

Med korte dager i barnehagen, hadde studentene mye tid til å oppleve andre ting. De fikk med seg alt fra bryllup og fest til museum og besøk i kloster. I tillegg til å besøke en rekke restauranter, markeder og butikker i byen.

– På fritiden var det om å gjøre å si ja, forteller Hanna.

– Vi hadde muligheten til å gjøre noe nytt og spennende hver dag.

Mange fine menneskemøter

En spesiell opplevelse for studentene var besøket til den veldedige organisasjonen Hope foundation.

– Hope foundation var en fantastisk organisasjon som rett og slett gav barn i slummen en barndom. De sørget for at barna fikk en skole å gå til, at de fikk mat og ble vasket hver dag. Slitne, møkkete barn som tidligere arbeidet på toppen av søppelfjellene dagen lang, lærte nå engelsk, lekte med vennene sine, spiste mat og var mindre syke, forteller Hanna.

Gruppebilde av barnehagelærerstudenter foran en murvegg på studiested Pilestredet

Denne gjengen var på utveksling til Kolkata i India våren 2024. Her er de fotografert i Pilestredet rett før de ble ferdig utdannede barnehagelærere. Fra venstre: Kristine Kopperud Boysen, Live Othilie Lyng Bekken, Maria Birkeland, Nadia Cannon Olsen, Camilla Olszewski Ingier og Hanna Bjerke. Foto: Siv Tonje S. Håkensen

Hanna sitter i det hele tatt igjen med mye lærdom, og mange fine menneskemøter.

– Menneskene var utrolig hyggelige, og vi har lært veldig mye om den indiske kulturen gjennom barnehagehverdagen.

Opplevelsene tar hun med seg videre i sin jobb som barnehagelærer. 

– Alt fra småting som at barna får beskjed om å ta på seg ull-lue når det er kaldt, også er det hele 25 grader. Eller at nistepakkene er fulle av kjeks og chips, og de spises alltid med henda. Alle de små observasjonene har gitt meg mer kunnskap om den indiske kulturen, som gjør at jeg har mer forståelse fra barn med bakgrunn fra Asia, sier Hanna.

Styrket samarbeid mellom India og Norge

Christabel Royan, leder ved Nordic Centre in India, forteller at å koordinere barnehagelærerstudentenes opphold i Kolkata har vært en berikende opplevelse for alle ved senteret.

– Studentene var entusiastiske og lærevillige. De hadde med seg nye ideer og sterke ønsker om å forstå de kulturelle og utdanningsmessige forskjellene mellom India og Norge.

Royan kaller prosjektet et betydelig skritt i retning av å fremme indisk-norsk utdanningssamarbeid.

– Erfaringen med å koordinere dette programmet har nok en gang vist meg betydningen av kulturell utveksling i det å forme allsidige pedagoger.

Menneskene var utrolig hyggelige, og vi har lært veldig mye om den indiske kulturen gjennom barnehagehverdagen. – Hanna Bjerke
Studenter besøker et indisk bryllup

– Angrer ikke et sekund

Hvilke råd vil de tidligere barnehagelærerstudentene gi til andre som vurderer å ha praksis- og studieopphold i utlandet, men som ikke helt vet om de tør?

– Jeg sier kjør på, sier Hanna.

– Man får være med på så utrolig mye gøy og spennende, man lærer masse nytt, og det er en stor fordel når man skal søke jobb. Det er virkelig verdt det, og mye bedre enn å angre på at man aldri turte. 

Kristine stemmer i.

– Gjør det! Jeg var selv usikker på om jeg skulle reise, men jeg angrer ikke et sekund. Det er så gøy og lærerikt å være i en annen kultur såpass lenge. Du blir godt kjent med nærmiljøet, maten og folkene. Dette er en opplevelse jeg kommer til å huske resten av livet.

Praksis- og studieopphold i utlandet

  • Studenter ved barnehagelærerutdanninger kan i sitt sjette emne ta emnet Praksis- og studieopphold ved institusjoner utenfor Norge (student.oslomet.no) på 15 studiepoeng. 
  • Oppholdet varer i tre måneder fra medio januar, hvor studentene har praksis i ulike barnehager, studieopphold ved en barnehagelærerutdanningsinstitusjon, og tid til å reise i vertslandet. 
  • Emnet skal blant annet gi kunnskap om andre land og kulturer og komparativ og flerkulturell pedagogikk, ferdigheter i å kommunisere i en interkulturell kontekst, og kompetanse i å tilrettelegge for en reflektert og faglig fundert flerkulturell pedagogikk i møte med det kulturelle og språklige mangfoldet i norske barnehager.

Studenthistorier

Bilde av Hedda Næss
Utveksling i Danmark - større kulturelle forskjellar enn ein trur

Mari og Hedda fekk oppleve barnehagen på ein ny måte då dei var på praksis- og studieopphald i Viborg i Danmark.

Student poserer foran nokre busker
Utveksling i Ghana - sjølvtilliten fekk ein boost

Dei store forskjellane mellom ghanesiske og norske barnehagar har gjort Amalie og Yvonne meir opne og fleksible.

Barnehagelærerstudentene Mary og Snorre i en park.
– Du må være empatisk for å bli barnehagelærer

Du må være glad i mennesker og ta barns utvikling, lek og læring på alvor for å bli en god barnehagelærer.

Vidareutdanningsstudentane i tysk poserer foran ein fargerik vegg med kunst
– Eit privilegium å få delta på vidareutdanninga i tysk

Vidareutdanningsstudentane i språk får meir tryggleik og inspirasjon som dei tek med seg tilbake til klasserommet.