Spennende læringsprosesser for elever og lærere
Haldor Hove underviser i lette kjøretøy, arbeidsmaskiner og matematikk i industri- og teknologifag på videregående skole. Han har tidligere tatt videreutdanning i matematikk og har et hjerte for elever som trenger ekstra støtte. Videreutdanningen Digitale verktøy og tilpasset opplæring i yrkesfag var derfor en naturlig fortsettelse for å bidra til å realisere målet om likeverdig opplæring for alle elever.
Den erfarne læreren trodde han hadde god kontroll på det digitale.
– Gjennom videreutdanningen har jeg fått testet ut ulike måter å lære på, bruke KI som verktøy, og samhandle med elevene på måter som skaper mer tilhørighet og trygghet for hver enkelt. Elevene merker at jeg er mer fleksibel og tilpasset i min undervisning, noe som har økt deres motivasjon og deltakelse. Dette er utrolig spennende og som jeg har lært mye av!
Haldor opplever at lærings- og utforskingsprosessen han har hatt sammen med elever og kollegaer, har ført til både stor personlig egenutvikling og glede. Prosessen har også bidratt nye refleksjoner over måter å løse samfunnsoppgaven som yrkesfaglærer på.
Prøver ut kunstig intelligens som dialogpartner
– På Industri og teknologifag bruker vi NDLA sine prateroboter for elev og lærer. Her prompter vi roboten til ulike situasjoner og tar den med som en samtalepartner i læringen, eksempelvis når vi skal lage kode til en sorteringsmaskin eller en avstandsmåler, forteller Haldor.
Han forteller videre at Microsoft Teams oppleves som trygt og at de på skolen fremdeles er litt forsiktige i bruken av kunstig intelligens.
Utfordringer med kunstig intelligens (KI) kan imidlertid være mindre i yrkesfagene enn i andre fag. Her kan KI inngå som et verktøy sammen med refleksjon og praktisk utførelse for å vise fagkunnskap og kvalifikasjoner.
– Bruk av videovurdering er fortsatt under utvikling, men er noe som jeg personlig har stor tro på. Man kan tenke seg både felles vurdering og mulighet for individuelt tilpasset vurdering for enkelte elever. På den måten kan man i fellesskap reflektere over situasjoner eller arbeidsprosesser, og det kan være en god måte å se den enkelte på.