Utvikler fleksibel og tilpasset undervisning ved hjelp av ny teknologi

Yrkesfaglærer Haldor Hove

Spennende læringsprosesser for elever og lærere

Haldor Hove underviser i lette kjøretøy, arbeidsmaskiner og matematikk i industri- og teknologifag på videregående skole. Han har tidligere tatt videreutdanning i matematikk og har et hjerte for elever som trenger ekstra støtte. Videreutdanningen Digitale verktøy og tilpasset opplæring i yrkesfag var derfor en naturlig fortsettelse for å bidra til å realisere målet om likeverdig opplæring for alle elever.

Den erfarne læreren trodde han hadde god kontroll på det digitale.

– Gjennom videreutdanningen har jeg fått testet ut ulike måter å lære på, bruke KI som verktøy, og samhandle med elevene på måter som skaper mer tilhørighet og trygghet for hver enkelt. Elevene merker at jeg er mer fleksibel og tilpasset i min undervisning, noe som har økt deres motivasjon og deltakelse. Dette er utrolig spennende og som jeg har lært mye av!

Haldor opplever at lærings- og utforskingsprosessen han har hatt sammen med elever og kollegaer, har ført til både stor personlig egenutvikling og glede. Prosessen har også bidratt nye refleksjoner over måter å løse samfunnsoppgaven som yrkesfaglærer på.

Prøver ut kunstig intelligens som dialogpartner

– På Industri og teknologifag bruker vi NDLA sine prateroboter for elev og lærer. Her prompter vi roboten til ulike situasjoner og tar den med som en samtalepartner i læringen, eksempelvis når vi skal lage kode til en sorteringsmaskin eller en avstandsmåler, forteller Haldor.

Han forteller videre at Microsoft Teams oppleves som trygt og at de på skolen fremdeles er litt forsiktige i bruken av kunstig intelligens.

Utfordringer med kunstig intelligens (KI) kan imidlertid være mindre i yrkesfagene enn i andre fag. Her kan KI inngå som et verktøy sammen med refleksjon og praktisk utførelse for å vise fagkunnskap og kvalifikasjoner.

– Bruk av videovurdering er fortsatt under utvikling, men er noe som jeg personlig har stor tro på. Man kan tenke seg både felles vurdering og mulighet for individuelt tilpasset vurdering for enkelte elever. På den måten kan man i fellesskap reflektere over situasjoner eller arbeidsprosesser, og det kan være en god måte å se den enkelte på.
 

Ivrer for deling

Haldor fremhever samarbeid og deling av kunnskap er nøkkelen til videreutvikling og implementering av nye digitale verktøy og metoder:

– Bruk av tid og samarbeid ser jeg som umåtelig viktig. To tenker alltid bedre enn en. Yrkesfagene er kanskje kommet «litt til kort» i forhold til videreutvikling og satsing på, med all teknologisk utvikling som skjer i et vanvittig tempo. Kompetansearbeidsplasser og det å lære sammen blir enda viktigere framover.

Han forsetter:

– Jeg liker særs godt å ta en videreutdanning som passer perfekt inn i et behovsgap, som muligvis øker, jo lenger jeg virker som lærer.

Yrkesfaglæreren som også er NDLA-redaktør oppfordrer videre til åpen og fritt tilgjengelig deling av læringsressurser:

– Det er viktig å tørre å bidra og dele fagstoff, oppgaver og aktiviteter. Jeg håper virkelig at smale fag nå ser muligheten NDLA arena som felles plass for å dele innhold, samle informasjon og utvikle gode læringsopplegg sammen. Vi jobber ikke med rakettforskning, men jeg opplever litt at jeg og mange som meg finner opp hjulet på nytt for hver klasse, for hvert år, på hver skole, i hvert fylke.

Tilrettelegging for studier

Avslutningsvis råder Haldor lærere som vurderer videreutdanning er å være åpne for å lære og dele, og å se på det som en mulighet til å utvikle både seg selv og sine elever.

– Studiet passet inn i mitt naturlige arbeid og endret måten jeg jobber på og hvordan jeg jobber sammen med kollegaer. Det var krevende på noen dager, spesielt når teknologien og godkjenninger ikke spilte på lag, men det var også særs givende når det gikk bra.

Slik er videreutdanningen organisert

Digitale verktøy og tilpasset opplæring i yrkesfag er et asynkront nettbasert tilbud, uten fellessamlinger.

Studentene arbeider både individuelt og i grupper med fagstoff og utvikling av undervisningsopplegg.  I forbindelse med arbeidskravene skal studentene dele erfaringer, oppdagelser og refleksjoner med hverandre og kollegaer.

Studiet er delt i to emner på 15 studiepoeng med avsluttende eksamen i hvert emne.

Studenthistorier

Studenter går på campus og snakker sammen i sommervær
Drømmer du om å undervise i tysk, fransk eller spansk?

Nytt utdanningstilbud gjør det mulig å kombinere lærerjobben med en videreutdanning i å bli språklærer.

Portrett av lærerstudent på OsloMet, Glenn Enochsen.
Har allerede fått jobb som lærer på hjemstedet

Glenn Enochsen (23) fra Hammerfest begynte å tenke på læreryrket allerede på ungdomsskolen. Nå gleder han seg til å komme tilbake til den samme skolen – som ferdig utdannet lærer.