Vil du bli ingeniør, men mangler matte og fysikk?

Tre studenter

Tre-terminsordningen er et tilbud til deg som har generell studiekompetanse, men som mangler nødvendig matematikk og/eller fysikk for opptak til ingeniørutdanning. Dette omfatter seks uker sommerkurs før ordinær studiestart, og fem uker sommeren mellom første og andre studieår.

Studieopplegget det første året er litt annerledes enn for de andre ingeniørstudentene, men fra og med andre studieår skal de være ajour med de andre studentene. På denne måten sparer de et helt studieår i forhold til å ta realfagene på forkurset til ingeniørutdanning.

Førsteårsstudent Yanislav Todorov Zagorov mener tre-terminsordningen passer for de som er motiverte og klare for en utfordrende opplevelse. Da får man til gjengjeld god uttelling for innsatsen.

– Dette er et såpass intensivt kurs at man er nødt til å bygge opp veldig strenge rutiner og følge dem nøye. Dette har ført til at jeg klarer å fordele store arbeidsbyrder bedre og å disponere tiden min på en langt mer effektiv måte enn ellers.

Smilende kvinnelig student i frakk i en lab

Skal du henge med, må du jobbe jevnt og trutt, sier Jeanett Slawna Stykket. Foto: Benjamin Ward.

Tre-terminsordningen

Du kan velge mellom bachelorstudiene i ingeniørfag: bygg, maskin, elektronikk, energi og miljø i bygg eller bioteknologi og kjemi.

Full timeplan

– Tre-terminsordningen er et ganske tøft opplegg. Studentene skal i løpet av to somre og det første studieåret ta all fysikken og matematikken fra andre og tredje året på videregående skole, i tillegg til de ordinære fagene ved sitt bachelorprogram. Det gjelder å jobbe målrettet og strukturert helt fra dag én, påpeker instituttleder Laurence Habib.

– En tre-terminstudent har som regel en veldig full timeplan, der det er begrenset med tid for jobb og ikke-studierelaterte aktiviteter. Vi ser dessverre at noen studenter dropper å gå på regnetimene, og dette blir ofte grunnen til at de sliter med å gjennomføre. Erfaringsmessig er det å løse oppgaver en av de viktigste elementene i læringsprosessen. Det er gjennom oppgaveregning at man får belyst hvorvidt man har fått med seg teorien som blir presentert i forelesningene, sier hun.

Jobber målrettet

Student Jeanett Slawna Stykket råder nye studenter til ikke å ikke havne bakpå fra begynnelsen.

– Gjør du det, blir det meget vanskelig å ta igjen det tapte, da tempoet er raskt og mye av det vi lærer bygger på det vi tidligere har lært. Arbeid jevnt og trutt, og gjør alle oppgavene du har mulighet til. Sist, men ikke minst – still spørsmål! Dersom du lurer på noe, er du garantert ikke den eneste, og lærerne er der for deg, og for å hjelpe deg, sier Jeanette.

Medstudent Erlend H. Johanson råder deg til å tenke gjennom om du vil bruke sommeren på skolebenken to år på rad.

– Hvis du bestemmer deg for tretermin, er det enkelt og greit et minimum å møte opp til alle timene. Er det et sted skippertak funker dårlig, så er det her!

Sosial sommer

Timelærer Arild Årdalsbakke forteller at de har et opplegg som sikrer at sommerukene ikke blir et ensomt slit.

– Dere kommer til å møte utfordringer, men vi vil være deres nettverk for å kunne takle utfordringene. Vi legger også vekt på at dere skal bli kjent med hverandre. Det sosiale er viktig for at dere skal ha motivasjon for å være her disse seks ukene om sommeren. Derfor samles vi fast en ettermiddag i uka. Dette er med på å skape et helt annet læringsmiljø og er derfor noe vi anbefaler alle å delta på.

Studentliv

Jente ligger i en hengekøye i skogen og leser. Det ligger brune blader på bakken, er lite blader på trærne og hun har sol i ansiktet.
Bli kjent med studentbyen Oslo

I studentbyen Oslo kan du gå på kafé før frokost, sitte på lesesalen om dagen og dingle i en hengekøye i marka om natta. Det er kort vei fra liv og røre i sentrum til stillheten i skogen.

Tre studenter går sammen og ler og smiler ute i en park. Bakken er dekket av gule og oransje blader.
Det beste med studentlivet er mye frihet

Magnus gir studentlivet en sekser på terningen, mens Simay og Ploy begge triller en sterk femmer. Møt tre som tryna litt i begynnelsen, men som fikk fin kontroll på studiehverdagen.

Jente som sitter på biblioteket og leser.
Topp ti på campus

Josefine har studert på OsloMet i snart ett år, og viser dere sine ti favoritter på campus Pilestredet.

Studenter som jobber på iPad
Slik lykkes du som student

Her er OsloMet-forelesernes beste råd for å lykkes med studiene.

Flere hundre studenter sitter på en gressplen med armene til værs.
Dette er OsloMet

Læringsrike praksisperioder i arbeidslivet – og en sosial studietid. Ved OsloMet får du kunnskap og erfaringer for livet!