Ville være sine egne sjefer – startet studentbedrift

Jørgen og Magnus står i universitetslokalene i Falbes gate 5 og ser i kamera

– Entreprenørskap er som toppidrett. Vi må satse for å få ting på beina, sier masterstudent i entreprenørskap Magnus Svensen.

Sammen med medstudent Jørgen Sjåvik startet han studentbedriften Oslo Analytic i januar 2023. De tilbyr tjenester som skal hjelpe bedrifter med å redusere karbonutslippet på nettsider.

Var ikke i tvil

Idéen kom etter at de skulle løse ulike problemstillinger på masterstudiet i entreprenørskap. Magnus og Jørgen valgte en oppgave hvor de skulle hjelpe møbelindustrien med å synliggjøre innsatsen de gjør for miljøet.

Gjennom prosjektet fikk de innblikk i det økende klimautslippet fra internett.

– Da dukka idéen om Oslo Analytic plutselig opp foran oss. Vi var ikke i tvil om hva vi skulle drive med, sier Magnus.

Ønsker å skape noe eget

Det var ikke gitt at entreprenørstudentene skulle gå inn i tekbransjen. Jørgen har bakgrunn innen kunst og pedagogikk. Magnus har studert organisasjonsteori og ledelse i tillegg til at han er utdannet idrettslærer. På fritida utviklet han nettsider.

– Jeg er tekalibiet vårt, humrer Magnus.

Drivkraften er ikke penger, men ønsket om å skape noe eget som er større enn dem selv. På tross av at de må jobbe mye, synes de det er verdt det.

– Jeg vil stå opp om morgenen og selv bestemme hva jeg skal gjøre, sier Magnus.

God oppstartshjelp

I tillegg til at de lærer mye om gründervirksomhet på studiet, har de fått god hjelp av Gründergarasjen. De har også fått kontorplass i en inkubator som er tilknyttet masterstudiet i entreprenørskap.

De trekker dessuten fram Lånekassen som en god støttespiller. Takket være studielånet er de ikke avhengige av lønn i oppstartsfasen.

– Vi bruker tida med studielån med omhu, sier Magnus.

Gründerne har utnyttet tilværelsen som studentbedrift godt. I juni 2023 ble de kåret til Norges beste studentbedrift i NM for studentbedrifter.

I juli ble de nummer to i EM og stakk av med prisen for årets digitale innovasjon. Gjennom konkurransene fikk de et utvidet nettverk innen både gründer- og businessverden.

– Det er viktig å få feedback på det du jobber med, sier Magnus.

Stipendiat og universitetslektor Even Sønnik Haug Larsen står i et rom og underviser studenter som sitter foran PC-ene sine.

Stipendiat og universitetslektor Even Sønnik Haug Larsen. Foto: Benjamin A. Ward / OsloMet

Folk heier på gründere

Ifølge universitetslektor og stipendiat ved OsloMet, Even Sønnik Haug Larsen, er noe av det morsomste ved å være gründer alle tilbakemeldingene man får.

Han forsker på entreprenørskapsutdanning, har startet masterutdanningen i entreprenørskap ved OsloMet og har selv erfaring med å starte egen bedrift.

– Du får mye støtte og high fives. Gründere er underdogs, så folk heier ekstra på dem, sier Even.

Fellestrekk ved gründere

Han mener at gründere ofte er personer som har litt ekstra energi og nysgjerrighet. Mange har et potensial de ikke har fått utløp for tidligere og ønsker å utfordre seg selv.

Samtidig som de vil skape noe nytt, er det mye usikkerhet knyttet til gründertilværelsen. Det kan være vanskelig å lage noe som markedet synes er nyttig. Mange kjenner at de tar en risiko.

– Noen mistrives med det, men det kan gi andre et kick, sier Even.

Fordeler med studentbedrift

Hvis du ønsker en mykere start, kan du begynne med å opprette en studentbedrift. Den kan du ha i ett år mens du er student. Det er billig, enkelt, og du får mange gratis ressurser og et nettverk med likesinnede studenter fra hele Norge.

– Studentbedrift er lavterskel. Det verste som kan skje, er at du lærer noe, sier Even.

Har du en god ide?

Gründergarasjen skal være et inspirerende og støttende fellesskap for gründere som har som mål å gjøre ideer til vellykkede bedrifter. Det er et samarbeid mellom Simula Research Lab og OsloMet – for alle studenter, alumni og ansatte ved OsloMet.

Les mer om Gründergarasjen(ansatt.oslomet.no) her.

Studenthistorier

Studenter i samtale med en mann
Gründere i medier og kommunikasjon

Tre studenter på medie- og kommunikasjon slo seg sammen og startet studentbedrift.

Silje Kleven og Solveig Bakken står i ei gate med gatekunst i bakgrunnen. Begge held på kamerautstyr.
Silje og Solveig starta eige videoselskap som studentar

Oppdraga strøymer inn for Silje Kleven og Solveig Bakken.

Entreprenørskapstudenter i kollokviegruppe.
Opptatt av entreprenørskap?

Har du en entreprenørspire i magen – kanskje din fremtidige jobb er en arbeidsplass du skaper selv?