Kort om
Frode Restad er utdannet pedagog med doktorgrad i barn og unges kompetanseutvikling. Restad har bred kjennskap til skole- og læringsmiljø og har blant annet forsket på utviklingen av skolens nye læreplaner (LK20) og hvordan disse tas i bruk av lærere og ledere i skolen. Restads forskningsinteresser knytter seg til tema som undervisning og læreplanutvikling, sosial og faglig læring, fellesskapende praksiser og mobbing og utenforskap i barnehager og skoler. Han er spesialisert innen kvalitativ metode med vekt intervju, observasjon og dokumentanalyse, og på barn og unges deltakelse og medvirkning i forskning. Restad har bred erfaring som prosjekt- og prosessleder og har tidligere arbeidet som seniorrådgiver i Utdanningsdirektoratet med ansvar for utredninger og kompetansetiltak innen skole- og læringsmiljø, og for regjeringens Partnerskap mot mobbing.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Læreplananalyse Fagdidaktikk Allmenndidaktikk Læreplanteori Fellesskapende didaktikk Vold og mobing
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Desentralisert kompetanseutvikling i Hamar-regionen 2024-2025
OsloMet har inngått en avtale med Hamarregionen som gjelder Desentralisert kompetanseutvikling hvor Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) og Institutt for estetiske fag (EST) ved OsloMet skal samarbeide med fire kommuner i regionen: Hamar, Løten, Stange og Ringsaker.
-
Elevers trivsel og skolemiljø
Forskningsprosjektet skal gi ny og utfyllende kunnskap om hvilke forhold som har betydning for elevers trivsel og opplevelse av skolemiljø, hva som kan være årsaker til at elevers mistrivsel og negative opplevelser har økt de siste årene, og hvordan skoler arbeider med skolemiljøet.
-
EToS – Elevers trivsel og skolemiljø
Forskningsprosjektet skal gi utfyllende kunnskap om hvilke forhold som har betydning for elevers trivsel og opplevelse av skolemiljø, hva som kan være årsaker til at elevers mistrivsel og negative opplevelser har økt de siste årene, og hvordan skoler arbeider med skolemiljøet.
-
Evaluering av ny kompetansemodell
Evaluering av ny kompetansemodell: desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordningen.
-
GROM − gode relasjoner og miljø i skolen
Hvordan kan skolen bygge fellesskap blant elever og ansatte for å sikre et godt skole- og læringsmiljø for alle elever?
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Lyng, Selma Therese ; Hægeland, Linda; Aanerud, Henriette; Restad, Frode (2023). Relasjonsbygging og profesjonsutvikling for FoL i skolen. Walseth, Kristin; Standal, Øyvind Førland (Red.). Folkehelse og livsmestring - med utgangspunkt i fagene. Universitetsforlaget.
Restad, Frode
(2021).
Exploring the problems and potential of curriculum-making for social learning: Implications for policy and practice.
15 s.
Curriculum Journal.
Vol. 32.
https://doi.org/10.1002/curj.113
Restad, Frode
; Mølstad, Christina Elde
(2020).
Social and emotional skills in curriculum reform: a red line for measurability?.
Journal of Curriculum Studies.
https://doi.org/10.1080/00220272.2020.1716391
Restad, Frode
(2020).
Is there a hole in the whole-school approach? A critical review of curriculum understanding in bullying research.
24 s.
Nordic Studies in Education.
Vol. 40.
https://doi.org/10.23865/NSE.V40.2610
Restad, Frode
(2019).
Revisioning the Fifth Element. Can critical realism reconcile competence and Bildung for a more sustainable twenty-first-century education?.
Journal of Critical Realism.
Vol. 18.
https://doi.org/10.1080/14767430.2019.1655254