Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Klasserommets praksisformer 20 år etter
Prosjektets undersøker seksåringers klasseromsaktiviteter og endringene fra Reform 97 til Fagfornyelsen.
-
Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)
MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle kunnskap om undervisning, læring og vurderingsprosesser av algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole. Prosjektet har internasjonale samarbeidspartnere.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Sundtjønn, Trude
;
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
; Møller, Thilde Emilie; Schrøder, Vibeke
(2024).
Review on pedagogical practices for computational thinking in teacher education: Characterizing an emerging field.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
Vol. 8:4.
https://doi.org/10.7577/njcie.5742
Sundtjønn, Trude ; Kjensli, Grethe (2023). Facilitators’ feedback in a mathematics education course for practicing teachers. Drijvers, Paul; Csapodi, Csaba; Palmer, Hanna; Gosztonyi, Katalin; Kónya, Eszter (Red.). Proceedings of the thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). s. 4834-4841. European Society for Research in Mathematics Education.
Mathisen, Steinar ; Sundtjønn, Trude ; Forssell, Jon Henrik (2023). BlueBots and irrational numbers: Contingency moments in teaching mathematics and computational thinking in teacher education. Drijvers, Paul; Csapodi, Csaba; Palmer, Hanna; Gosztonyi, Katalin; Kónya, Eszter (Red.). Proceedings of the thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). s. 2736-2743. European Society for Research in Mathematics Education.
Kjensli, Grethe ; Nordby, Siri Krogh ; Sundtjønn, Trude Pedersen (2022). Norwegian primary teacher education: Prospective teachers' responses to short written feedback. Hodgen, Jeremy; Geraniou, Eirini; Bolondi, Giorgio; Feretti, Federica; Ferretti, Federica (Red.). Proceedings of the 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12). European Society for Research in Mathematics Education.
Sundtjønn, Trude
(2013).
Students’ Discussions on a Workplace Related Task.
Ubuz, Behiye; Haser, Çiğdem; Mariotti, Maria Alessandra (Red.).
Proceedings of the Eighth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. s. 1117-1126.
European Society for Research in Mathematics Education.
http://www.mathematik.uni-dortmund.de/~erme/doc/CE
Presthus, Anne Marie; Sundtjønn, Trude (2011). Samarbeidsrelasjoner mellom pedagogikk og andre fag. Presthus, Anne Marie (Red.). Fra teori til praksis og tilbake igjen Forsøk med praksis som integrerende element i lærerutdanningen - PIL-forsøket ved Universitetet i Agder. s. 41-47. Universitetet i Agder.