Kort om
Selma Therese Lyng er seniorforsker og har en PhD-grad i sosiologi fra Universitetet i Oslo. Lyng har vært ansatt ved Arbeidsforskningsinstituttet siden 2003. Hun har bred erfaring fra ulike typer forsknings-, evaluerings- og utviklingsdesign, og har særlig kompetanse på kvalitative metoder. Hennes kjerneområder er arbeid-familie-tilpasninger og skoleforskning, med vekt på skolemiljø, mobbing og krenkelser og tverrprofesjonelt samarbeid i skolen. Lyng leder evalueringen av ny modell for kompetanseutvikling i skolen (2020-2025)
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Elevers trivsel og skolemiljø
Forskningsprosjektet skal gi ny og utfyllende kunnskap om hvilke forhold som har betydning for elevers trivsel og opplevelse av skolemiljø, hva som kan være årsaker til at elevers mistrivsel og negative opplevelser har økt de siste årene, og hvordan skoler arbeider med skolemiljøet.
-
Et lag rundt eleven - en klyngerandomisert effektevaluering av LOG-modellen
Prosjektet skal gi ny kunnskap om hvordan flerfaglig kompetanse i skolen kan benyttes på best mulig måte. Prosjektet omfatter utvikling, utprøving og effektevaluering av tiltak for flerfaglig samarbeid i fire kommuner.
-
Evaluering av ny kompetansemodell
Evaluering av ny kompetansemodell: desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordningen.
-
Familiens utfordringer
Prosjektet skal framskaffe forskningsbasert kunnskap om foreldreskap, familieliv og utfordringer for barnefamilier i Norge i dag.
-
Graviditet og foreldrepermisjon i arbeidslivet
På oppdrag fra LDO skal AFI gjennomføre et forskningsprosjekt som skal kartlegge og analysere praksiser, opplevelser og holdninger knyttet til graviditet og foreldrepermisjon i arbeidslivet, med utgangspunkt i likestillings- og diskrimineringsloven.
-
GROM − gode relasjoner og miljø i skolen
Hvordan kan skolen bygge fellesskap blant elever og ansatte for å sikre et godt skole- og læringsmiljø for alle elever?
-
Skolemiljøprosjektet: En studie av elevenes psykososiale miljø
På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomførte NOVA og AFI en studie av elevenes psykososiale miljø i grunnskolen.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Lyng, Selma Therese ; Hægeland, Linda; Aanerud, Henriette; Restad, Frode (2023). Relasjonsbygging og profesjonsutvikling for FoL i skolen. Walseth, Kristin; Standal, Øyvind Førland (Red.). Folkehelse og livsmestring - med utgangspunkt i fagene. Universitetsforlaget.
Lyng, Selma Therese
; Horton, Paul
(2022).
Qualitative Methods in School Bullying and Cyberbullying Research: An Introduction to the Special Issue.
4 s.
International Journal of Bullying Prevention.
Vol. 4.
https://doi.org/10.1007/s42380-022-00139-5
Lyng, Selma Therese (2020). Fellesskapende klasseledelse. Christensen, Hanne; Ulleberg, Inger (Red.). Klasseledelse, fag og danning. 2.utgave. s. 100-122. Gyldendal Akademisk.
Lyng, Selma Therese
;
Hagen, Aina Landsverk
(2019).
Barn og unges deltakelse i forskning: Muligheter og utfordringer.
Norsk sosiologisk tidsskrift.
Vol. 3.
https://doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2019-01-01
Saltkjel, Therese
;
Tøge, Anne Grete
;
Malmberg-Heimonen, Ira
;
Borg, Elin
;
Lyng, Selma Therese
;
Wittrock, Christian
;
Pålshaugen, Øyvind
;
Fossestøl, Knut
;
Christensen, Hanne
; Lund, Torbjørn
(2018).
Research protocol: A cluster-randomised study evaluating the effects of a model for improving inter-professional collaboration in Norwegian primary schools.
International Journal of Educational Research.
Vol. 91.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2018.07.001
Lyng, Selma Therese
(2018).
The social production of bullying: Expanding the repertoire of approaches to group dynamics.
11 s.
Children & society.
Vol. 32.
https://doi.org/10.1111/chso.12281
Eriksen, Ingunn Marie ; Lyng, Selma Therese (2018). Elevenes psykososiale miljø: Gode strategier, harde nøtter og blinde flekker i skolemiljøarbeidet. ISBN: 9788245021912. 139 s. Fagbokforlaget.
Eriksen, Ingunn Marie
;
Lyng, Selma Therese
(2018).
Relational aggression among boys: blind spots and hidden dramas.
Gender and Education.
Vol. 30.
https://doi.org/10.1080/09540253.2016.1214691
Halrynjo, Sigtona;
Lyng, Selma Therese
(2017).
Fathers' Parental leave and Work-Family Division in Norwegian Elite Professions.
Liebig, Brigitte; Oechsle, Mechtild (Red.).
Fathers in work organizations : inequalities and capabilities, rationalities and politics. s. 61-82.
Verlag Barbara Budrich.
https://doi.org/10.2307/j.ctvdf0bpf.6
Lyng, Selma Therese ; Stefansen, Kari (2016). Godt nok foreldreskap? Arbeid-familie-tilpasninger blant mødre og fedre i konkurranseintensive karrierejobber. Halrynjo, Sigtona; Teigen, Mari (Red.). Ulik likestilling i arbeidslivet. s. 179-199. Gyldendal Akademisk.