Inkludering av muslimer: – Vi må snakke mer om religion

Unge mennesker med bøker i et studiemiljø

– Én ting jeg fant, er at mange erfaringer med ekskludering er knyttet til religiøsitet. Dette er oversett i mye forskning og teori, forteller stipendiat Edin Kozaric.

I sin doktorgradsavhandling ved OsloMet har han undersøkt hva norske muslimer opplever som ekskluderende og inkluderende. Han har også sett på hvilken betydning bostedet deres har for disse opplevelsene.

Gjennom fokusgrupper og intervjuer i 10 norske kommuner, innhentet han norske muslimers opplevelser med ekskludering og inkludering i sin hverdag.  

Kozaric argumenterer for å skille mellom ekskludering på bakgrunn av rasisme og islamofobi, og ekskludering på bakgrunn av det å være religiøs i et sekulært samfunn.

– Jeg mener at man gjør debatten en tjeneste ved å skille mellom disse to typene opplevd ekskludering. Da kan man lettere snakke om hvordan man kan imøtekomme dem. 

Personlige verdier som ikke er akseptert

Han deler de religionsorienterte opplevelsene av ekskludering inn i tre nivåer: det etiske, det sosiale og det institusjonelle.

På det etiske nivået, dreide opplevelsene seg særlig om holdninger knyttet til kjønn og seksualitet. Flere fokusgruppemedlemmer ga uttrykk for at verdier som de selv holdt høyt, ikke ble akseptert i samfunnet.

– Mange av de jeg intervjuet opplever at de religiøst funderte meningene deres om kjønn og seksualitet ikke ses på som moralsk gyldige i samfunnet, sier Kozaric.

Flere mente også at muslimer opplever et høyere press om å støtte Pride eller LGBTQ+-bevegelsen sammenlignet med andre religiøse samfunn, som konservative kristne.  

– Jeg tror slike opplevelser må tas med i betraktningen når vi snakker om hvordan vi skal forholde oss til denne typen meninger og holdninger i muslimske miljøer.

Utenfor på fest

På det sosiale nivået var det flere av fokusgruppemedlemmene som nevnte opplevelser av å være ekskludert fra aktiviteter som dreide seg om alkohol og festing. Kanskje ikke overraskende, gjaldt dette særlig de unge.  

– Flere opplevede det som ekskluderende at selve premissene for sosialisering ikke passet med deres verdier. Hvis de valgte å bli med på fest, kunne de likevel føle seg utenfor og annerledes, forteller Kozaric.  

Ekskluderingen besto altså ikke nødvendigvis i å ikke bli invitert på festen, men at deres religiøse identitet ikke ble anerkjent når venner forsøkte å få dem med.

Ikke tilrettelagt for bønn og faste

På institusjonelt nivå, dreide mange av opplevelsene seg om bønn og faste. Et gjentakende tema var opplevelser av at det ikke ble lagt til rette for bønn på arbeidsplassen.

Mange påpekte at det å be er fort gjort, og at tidsrommet for bønn er mer fleksibelt enn det arbeidsgiver ser ut til å tro.

Kroppsøvingslærere som ikke tok hensyn til elever som fastet, var et annet eksempel.   

Arbeidsgivere som inkluderer

Et annet hovedpoeng i Kozaric sin avhandling er at opplevelser av inkludering til dels er oversett i forskningen. Han mener vi bør se på inkludering som et fenomen i seg selv, ikke bare som fravær av ekskludering.  

Portrett av Edin Kozaric foran en grå murvegg

I sin doktorgradsavhandling har Edin Kozaric undersøkt hva norske muslimer opplever som ekskluderende og inkluderende. Foto: Siv Tonje S. Håkensen, OsloMet

Selv om anerkjennelsen av muslimers religiøse identitet på arbeidsplassen var knyttet til opplevelser av ekskludering, var det også flere eksempler på at nettopp dette var et område hvor de opplevde inkludering.  

– Noen fortalte om arbeidsgivere som skaffet et eget rom til dem for at de kunne be på jobb. Et annet eksempel var en tannlegeassistent som fikk tildelt en hijab som matchet jobbuniformen, fra arbeidsgiver, sier Kozaric.  

Stedet har stor betydning

Opplevelser av inkludering kunne også ha med lokalsamfunnet å gjøre, som når ikke-muslimer deltok på id-feiring i moskeen sammen med muslimene.  

– Da opplevde de å få en anerkjennelse av hvem de var. At de ble sett som muslimer og ivaretatt i samfunnet.

Han forteller at på enkelte steder ble rasisme snakket om som noe som skjedde andre steder, som i Oslo. Det var ikke noe de kjente på kroppen selv.

– Samtidig var det noen steder hvor ekskluderingserfaringene var svært omfattende, og hvor det ble fortalt om flere tilfeller av eksplisitt rasisme og muslimfiendtlighet. Dette var også steder hvor det muslimske miljøet generelt følte seg oversett av lokalsamfunnet, forteller Kozaric.  

Koranbrenning: lokalsamfunnets reaksjoner er avgjørende

I tiden hvor Kozaric gjorde intervjuene, arrangerte den anti-islamske grupperingen Stopp islamiseringen av Norge (SIAN) offentlige koranbrenninger i åtte av de ti kommunene han besøkte.  

Han forteller at disse hendelsene ble opplevd ulikt på forskjellige steder.

– Noen steder opplevde de jeg pratet med at tilhørigheten deres ble truet. Både på grunn av måten demonstrasjonen artet seg på, men også fordi de kunne trekke paralleller mellom SIANs retorikk og egne erfaringer med rasisme og islamofobi lokalt. Da ble SIANs demonstrasjon en slags bekreftelse på at muslimer ikke var ønsket i nærområdet.

Mer overraskende, var det noen som fortalte om hendelsene rundt koranbrenningen som eksempler på at de følte seg inkludert i lokalsamfunnet.

– Lokalsamfunnets reaksjoner på SIANs ankomst ble for noen en markering på at muslimer virkelig var velkomne i samfunnet. Dette gjaldt kommuner der politikere og politi gikk i dialog med det muslimske samfunnet, eller der majoritetsbefolkningen eller lokale medier oppfordret til boikott av koranbrenningen. Dette var også steder hvor de som ble intervjuet generelt følte seg akseptert og inkludert i hverdagen. 

Forskningen må se på både ekskludering og inkludering

Kozaric håper det teoretiske rammeverket han presenterer kan brukes i framtidig forskning på hvordan muslimer opplever å bli anerkjent eller ikke, og hvordan de blir sett på i samfunnet.  

– Forskningen bør være i stand til å fange opp opplevelser med både ekskludering og inkludering, oppfordrer han. 

Om forskningen

Avhandlingen til Edin Kozaric bygger på fokusgrupper og intervjuer med 72 deltakere, 50 menn og 22 kvinner, i 10 norske kommuner.  

Deltakerne ble rekruttert via moskeer. De var kvinner og menn i forskjellige aldre og med variert etnisk og kulturell bakgrunn.

Avhandlingen presenterer tre forskjellige kategorier av opplevelser av sosial ekskludering og inkludering:  

  • Opplevelser av å bli assosiert med noe negativt (levd misanerkjennelse).
  • Opplevelser av ekskludering på bakgrunn av religiøsitet (levd ikke-anerkjennelse).
  • Opplevelser av inkludering (levd anerkjennelse).

Kozaric viser hvordan disse konseptene komplementerer og utfordrer samtidens bruk av andre relaterte konsepter, spesielt islamofobi og rasialisering.  

Referanse

Kozaric, E. (2025). Taking Muslim Experiences with Social Exclusion and Inclusion Seriously. From Islamophobia and Racialization towards Lived Misrecognition, Non-recognition, and Recognition. Doktorgradsavhandling, OsloMet.

Kontakt

Stipendiat Edin Kozaric (e-post).

Relatert forskning

Alvorlig forretningsmann diskuterer med kollega om vindkraft ved kontorpulten.
1 av 4 innvandrere i Oslo opplever diskriminering i arbeidslivet

En fersk kartlegging avdekker at mange innvandrere i Oslo opplever diskriminering på jobb, skole, gaten og i helsevesenet. Det krever økt innsats for forebygging av rasisme og mot diskriminering.

Kvinne i hijab setter ved datamaskin
Muslimar blir diskriminerte i arbeidslivet sjølv om arbeidsgivarar er positive til mangfald

Dei fleste arbeidsgivarar har inkluderande haldningar, men tilset ofte personar som liknar dei sjølv.

Tre unge mennesker i dialog på biblioteket.
Mangfoldsrådgiver i skolen – en ekstra ressurs med uklart mandat

Dersom arbeidet til mangfoldsrådgiverne i ungdomsskolen og voksenopplæringen skal fungere best mulig, må mandatet spisses og det forebyggende arbeidet utvikles. Det kommer fram i en fersk rapport fra NOVA.

Elever i et klasserom rekker opp hånda. Læreren står i bakgrunnen foran tavla.
– I KRLE-faget møter elevane heilt andre måtar å tenkje på

Må undervisninga i religionar og livssyn halde det religiøse på ein armlengds avstand? Nei, meiner professor ved lærarutdanninga Øystein Brekke.

Publisert: 12.02.2025
Sist oppdatert: 12.02.2025
Tekst: Siv Tonje S. Håkensen
Foto: Kentaroo Tryman / NTB