– For kunstsamlerne er det status i at museer vil stille ut verker fra en privat samling, sier Ida Uppstrøm Berg.
Nylig gikk maleriet «Kvitebjørn kong Valemon» av Theodor Kittelsen (bildet) til en privat samling. Da bildet ble solgt sa Berg at det kunne vært håp for at bildet ble lånt ut til Nasjonalmuseet (e24.no).
Men hvorfor vil egentlig private kunstsamlere stille ut kunsten sin?
Kort oppsummert
- Kunstsamlerne får status og anerkjennelse når deres verk stilles ut på offentlige museer, noe som også gir dem bedre tilgang til å kjøpe nye kunstverk.
- Flere kunstsamlere mener endringer i skattesystemet ville gjort det mer attraktivt for dem å donere kunstverk til offentlige museer.
Berg har skrevet avhandling om samarbeidet mellom offentlig finansierte kunstmuseer og private kunstsamlere i Norge. Å se privateid kunst på offentlige museer er veldig vanlig.
– Museumsdirektører jeg har intervjuet mener de private kunstsamlingene er viktige for tilbudet deres, sier Berg.
Hvor vanlig er det at offentlige museer stiller ut kunst fra private samlinger i Norge?
– Det er veldig vanlig. Både utlån til museer og donasjoner, sier hun.
Status i at museer ønsker kunsten
Berg har intervjuet norske kunstsamlere og har fått flere svar på hvorfor de ønsker å stille ut verkene i offentlige museer.
– Ved å stille ut samlingen sin offentlig får de vist fram kunsten sin. Dette gjør at kunsten blir tilgjengelig for et større publikum, samtidig som det også gir samleren prestisje og anerkjennelse, sier Berg.
Berg bruker begrepet «museum proven», når kunsten blir stilt ut på offentlige museer.
– At verkene blir stilt ut på offentlige museer gir samlerne høy status i miljøet. Det viser at verk i denne personens samling er «godkjent», sier Berg.
Dermed får også samlerne lettere tilgang til å kjøpe nye verk.
– Gallerier og kunstnere vil gjerne selge til noen som vil stille ut kunsten. Når samlere kan vise til at de har stilt ut på et museum i Norge eller internasjonalt viser det også at det er et godt sted for kunsten og være, sier Berg.
Ikke høyeste bud som gjelder
Men er det ikke slik at den som byr høyest får kjøpe kunsten?
– På auksjon selges den til høyeste bud, men ikke på galleri. Hvis det er flere som vil ha kunstverket selges det til riktig kjøper. Verker selges helst til en samling kunstneren vil ha verket sitt i, sier Berg.
Og hvis kunsten stilles ut på et museum er det et stort pluss.
Hvem er de norske kunstsamlerne?
- I forskningen til Berg er de hun har intervjuet menn over 50 år med god økonomi.
- Hva de samler på varierer i fra foto, installasjoner og videoverk. Men det er mange malerier i samlingene.
Burde bli mer "skattevennlig" å donere
I intervjuene med de norske kunstsamlerne trekker flere frem formueskatt og skatteinsentiver, ordninger de gjerne skulle hatt her.
– I USA har man indirekte offentlig støtte ved at private får skattereduksjoner ved donasjoner av penger og kunst, sier Berg.
Skatteinsentiver gjøres på ulike måter, og finnes i for eksempel England, Frankrike, Nederland og Belgia også. I Norge er dette vanlig innen idrett og forskning, for eksempel.
– Flere samlere mener det er liten sjanse for at det vil bli innført skatteinsentiver i Norge, men de mener det ville gjort det mer attraktivt å donere, sier hun.
Føler de betaler for kunsten flere ganger
Det norske skattesystemet er også en begrunnelse flere av samlerne gir for å ikke donere til offentlige museer.
– For det første så har de allerede betalt skatt av de pengene de bruker på å kjøpe kunstverket. For det andre så må de betale formueskatt på alt med en verdi over en million kroner sier Berg.
Dette gjør at flere av samlerne har en opplevelse av at de allerede har betalt for kunstverkene sine i flere omganger.
– De tenker at hvis du betaler skatt på lønnen din og skatt på kunstsamlingen, hvorfor skal du da i tillegg donere kunsten til staten som du har skattet til? Da har du betalt for kunsten veldig mange ganger, sier hun.
Trenger privateid kunst for å tiltrekke seg større publikum
– Museumsdirektørene argumenterer for at de trenger samarbeid med private samlere for å få til de store utstillingene, slik som utstillingene Fredriksen-søstrene sponser i Lyshallen på Nasjonalmuseet, sier Berg.
Berg sier at museene ikke har budsjetter til å få til alt på egenhånd.
– Museene har så lave innkjøpsbudsjetter, så de har ikke råd til å kjøpe inn alt de ønsker selv. Men dette er jo også en del av større diskusjon om hva et offentlig kunstmuseum skal være og hvilken kunst de skal vise, sier hun.