Kort om
Jon Rogstad er forsker I på ungdomsseksjonen på NOVA. Rogstad er dr. polit i sosiologi (2000) fra Universitetet i Oslo. For tiden arbeider han i hovedsak med studier innen forskning åp ungdom og utdanning. Han har i særlig grad satt søkelys på utenforskap, livsmestring, gjennomføring og frafall av videregående opplæring. I tillehh har Rogstad bred erfaring med studier studier innen migrasjons- og integreringsforskningen med særlig fokus på diskriminering, politisk deltakelse og sivilsamfunnets betydning.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Diskriminering av muslimer i arbeidslivet
I hvor stor grad blir muslimer diskriminert i arbeidslivet, og hvilke tiltak vil kunne motvirke slik diskriminering?
-
European Labour Market Under Pressure – New Knowledge on Pathways to Include Persons in Vulnerable Situations (Paths2Include)
Prosjektet skal belyse ulike dimensjoner ved diskriminering i arbeidslivet i et interseksjonalt perspektiv ved å studere samspillet mellom kjønn og forhold som etnisitet og omsorgsansvar, helse- og familiesituasjoner, utdanning og alder, i syv europeiske land.
-
Evaluering av «Robust ungdom»
«Robust ungdom» er et utviklingsprosjekt som er utformet med sikte på å fungere helsefremmende og forebyggende. NOVA har fått i oppdrag å evaluere prosjektet.
-
Følgeforskning – levekår, oppvekst og utdanning. Områdesatsing i Loddefjord og Olsvik
Temaet for dette prosjektet er prosessen og implementeringen av en områdesatsing i Bergen kommune.
-
Motivasjon og mestring. Evaluering av Flyt
NOVA skal evaluere programmet Flyt og undersøke om det bidrar til å styrke deltakerne på måter som gjør dem bedre rustet til å kunne fullføre og bestå videregående opplæring.
-
Ungdom i endring
Prosjektet tar for seg hvordan sosial ulikhet utspiller seg i ungdomstida.
-
Unges livssjanser: Hvordan blir ulikhet til gjennom ungdomstida? (LIFECHANCES)
I LIFECHANCES undersøker vi hvordan ulike ungdomsliv gir ulike livssjanser over tid.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Berg, Aurora;
Rogstad, Jon
(2024).
«Skolevegring tilhører ikke skolen alene». Betydningen av skole-hjem samarbeidet i tilretteleggingen for et inkluderende skolemiljø.
Norsk sosiologisk tidsskrift.
Vol. 8.
https://doi.org/10.18261/nost.8.2-3.4
Rogstad, Jon
(2023).
Loyalty and Integration Among Young Adults with Minority Backgrounds in Norway.
Lerpold, Lin; Wennberg, Karl; Sjöberg, Örjan (Red.).
Migration and Integration in a Post-Pandemic World: Socioeconomic Opportunities and Challenges. s. 343-364.
Palgrave Macmillan.
https://doi.org/doi.org/10.1007/978-3-031-19153-4_
Fossum, Aina; Rogstad, Jon ; Smestad, Bjørn (2022). Eksamen på like vilkår?. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning. Vol. 33.
Bjørnset, Mathilde
; Sterri, Erika Braanen;
Rogstad, Jon
(2021).
Gjennom Nåløyene. Forskjellsbehandling i rekrutteringsprosesser i offentlige virksomheter.
Søkelys på arbeidslivet.
Vol. 38.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-7989-2021-03-04
Rogstad, Jon ; Bjørnset, Mathilde ; Drange, Nina Eirin; Gjefsen, Hege Marie; Kindt, Marianne Takvam (2021). Fraværsgrensen i videregående skole. Perspektiver, erfaringer og konsekvenser. ISBN: 9788202716196. Cappelen Damm Akademisk.
Rogstad, Jon (2021). Innvandrere og ulikhet. Grønmo, Sigmund; Nilsen, Ann; Christensen, Karen (Red.). Ulikhet : Sosiologiske perspektiver og analyser. s. 321-344. Fagbokforlaget.
Birkelund, Gunn Elisabeth;
Johannessen, Lars E. F.
;
Rasmussen, Erik Børve
;
Rogstad, Jon
(2020).
Experience, stereotypes and discrimination. Employers’ reflections on their hiring behavior.
European Societies.
Vol. 22.
https://doi.org/10.1080/14616696.2020.1775273
Birkelund, Gunn Elisabeth; Chan, Tak Wing;
Ugreninov, Elisabeth
; Midtbøen, Arnfinn Haagensen;
Rogstad, Jon
(2019).
Do terrorist Attacks Affect Ethnic Discrimination in the Labour Market? Evidence from Two Randomised Field Experiments.
British Journal of Sociology.
Vol. 70.
https://doi.org/10.1111/1468-4446.12344
Reegård, Kaja;
Rogstad, Jon Christian
(2019).
Lojalitet i spill. Eierskap i implementering av et matematikkdidaktisk tiltak i Oslo-skolen.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
Vol. 103.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2019-04-02
Reegård, Kaja;
Rogstad, Jon Christian
; Hegna, Kristinn
(2019).
Stedlige perspektiver på skoleliv og yrkesfag.
6 s.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
Vol. 3.
https://doi.org/10.7577/njcie.3593