English version
Margareth Sandvik

Margareth Sandvik

Kort om

Margareth Sandvik er professor i norskdidaktikk og dr.philos. i retorikk fra Universitetet i Oslo. Hun har forsket på språk og språkbruk i mange kontekster, både i barnehage og i skole. Hun er særlig opptatt av barns kommunikasjon, begynneropplæring, digitale læringsmiljø, samtalens betydning for læring og argumentasjon i ulike kontekster, både politisk kommunikasjon og argumentasjon blant barn, både muntlig og skriftlig. Sandvik har gjennom flere år vært med-utvikler av de flerspråklige eventyrappene i Troll i ord (trolliord.no). Hun har også utviklet en tallerkenserie for å stimulere kommunikasjonen rundt måltidet (prateom.no).

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Allmennpedagogikk   Humaniora

Emner

Retorikk   Diskursanalyse   Språkutvikling   Tospråklighet   Argumentasjon   Digitale verktøy   Kartlegging

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Svanes, Ingvill Krogstad ; Andersson-Bakken, Emilia ; Bjørkvold, Tuva ; Sandvik, Margareth (2025). Children’s Agency for Critical Thinking in Early Literacy Education. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-02

Bubikova-Moan, Jarmila ; Sandvik, Margareth ; Jegstad, Kirsti Marie (2025). Arguing about Environmental Issues in Primary School. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-07

Sandvik, Margareth (2024). Argumentation and Dialogical Shifts in Young Children's Roleplay. Arcidiacono, Francesco; Convertini, Josephine (Red.). The Psychology of Argumentation and Reasoning. s. 145-169. Nova Science Publishers.
https://doi.org/https://doi.org/10.52305/LTNZ4454

Weldemariam, Kassahun; Sandvik, Margareth ; Yigezu, Moges (2024). Context for language education in Ethiopia. Sandvik, Margareth; Weldemariam, Kassahun; Yigezu, Moges (Red.). Early Childhood Language Education and Literacy Practices in Ethiopia. s. 1-1o. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003424956

Sandvik, Margareth ; Weldemariam, Kassahun; Yigezu, Moges (2024). Early Childhood Language Education and Literacy Practices in Ethiopia. ISBN: 9781032534428. Routledge.

Lind, Andreas Reichelt; Andersson-Bakken, Emilia ; Sandvik, Margareth (2023). Patterns of peer talk in consensus-oriented classrooms: Deliberative argumentation or rush toward consensus?. Learning, Culture and Social Interaction. Vol. 40.
https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2023.100703

Sandvik, Margareth ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Stavem, Gro Marie (2023). Når det regnar i Afrika–ei bok for kritisk tenking og aktørskap?. 13 s. Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT). Vol. 14.
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.5

Bubikova-Moan, Jarmila ; Sandvik, Margareth (2022). Argumentation in early childhood: A systematic review. Human Development. Vol. 66.
https://doi.org/10.1159/000527293

Sandvik, Margareth (2021). Technologies as facilitators for children's literacy and language learning. Braches-Chyrek, Rita (Red.). The Future of Childhood Studies. Verlag Barbara Budrich.

Sandvik, Margareth (2020). Appetitt i apper. Mat og måltider i Toca Kitchen. Dybvik, Hilde; Karlsson, Eivind (Red.). Fra bordvers til bildebøker. Mat og måltider i barnelitteraturen. s. 213-232. Fagbokforlaget.





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig