Kort om
Frode Restad er utdannet pedagog med doktorgrad i barn og unges kompetanseutvikling. Restad har bred kjennskap til skole- og læringsmiljø og har blant annet forsket på utviklingen av skolens nye læreplaner (LK20) og hvordan disse tas i bruk av lærere og ledere i skolen. Restads forskningsinteresser knytter seg til tema som undervisning og læreplanutvikling, sosial og faglig læring, fellesskapende praksiser og mobbing og utenforskap i barnehager og skoler. Han er spesialisert innen kvalitativ metode med vekt intervju, observasjon og dokumentanalyse, og på barn og unges deltakelse og medvirkning i forskning. Restad har bred erfaring som prosjekt- og prosessleder og har tidligere arbeidet som seniorrådgiver i Utdanningsdirektoratet med ansvar for utredninger og kompetansetiltak innen skole- og læringsmiljø, og for regjeringens Partnerskap mot mobbing.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Læreplananalyse Fagdidaktikk Allmenndidaktikk Læreplanteori Fellesskapende didaktikk Vold og mobing
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Desentralisert kompetanseutvikling i Hamar-regionen 2024-2025
OsloMet har inngått en avtale med Hamarregionen som gjelder Desentralisert kompetanseutvikling hvor Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) og Institutt for estetiske fag (EST) ved OsloMet skal samarbeide med fire kommuner i regionen: Hamar, Løten, Stange og Ringsaker.
-
Elevers trivsel og skolemiljø
Forskningsprosjektet skal gi ny og utfyllende kunnskap om hvilke forhold som har betydning for elevers trivsel og opplevelse av skolemiljø.
-
Evaluering av ny kompetansemodell
Evaluering av ny kompetansemodell: desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordningen.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
GROM − gode relasjoner og miljø i skolen
Hvordan kan skolen bygge fellesskap blant elever og ansatte for å sikre et godt skole- og læringsmiljø for alle elever?
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Lyng, Selma Therese ; Hægeland, Linda; Aanerud, Henriette; Restad, Frode (2023). Relasjonsbygging og profesjonsutvikling for FoL i skolen. Walseth, Kristin; Standal, Øyvind Førland (Red.). Folkehelse og livsmestring - med utgangspunkt i fagene. Universitetsforlaget.
Restad, Frode
(2021).
Exploring the problems and potential of curriculum-making for social learning: Implications for policy and practice.
15 s.
Curriculum Journal.
Vol. 32.
https://doi.org/10.1002/curj.113
Restad, Frode
; Mølstad, Christina Elde
(2020).
Social and emotional skills in curriculum reform: a red line for measurability?.
Journal of Curriculum Studies.
https://doi.org/10.1080/00220272.2020.1716391
Restad, Frode
(2020).
Is there a hole in the whole-school approach? A critical review of curriculum understanding in bullying research.
24 s.
Nordic Studies in Education.
Vol. 40.
https://doi.org/10.23865/NSE.V40.2610
Restad, Frode
(2019).
Revisioning the Fifth Element. Can critical realism reconcile competence and Bildung for a more sustainable twenty-first-century education?.
Journal of Critical Realism.
Vol. 18.
https://doi.org/10.1080/14767430.2019.1655254