Kort om
Guro Ødegård er forsker 1 og instituttdirektør ved Velferdsforskningsinstituttet NOVA ved OsloMet. Hun har doktorgrad i sosiologi fra UIO (2009). Omdreiningspunktet for hennes forskningsinteresser er ungdom og demokratisk deltagelse. Dette omfatter både studier av ungdoms deltagelse i frivillige organisasjoner, politiske partier og ved valg. Hun har også forsket på flerkulturelle lokalsamfunn og sivilsamfunnets rolle som arena for sosial og politisk integrasjon.
Ødegård er generelt opptatt av ungdomskultur og generasjonsskiller, og har tidligere ledet Seksjon for ungdomsforskning ved samme institutt. Hun var også leder for et offentlig utvalg om statens tilskuddspolitikk overfor frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner ( https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2006-13/id391919/) og er for tiden medlem av det regjeringsoppnevnte By- og levekårsutvalget (https://nettsteder.regjeringen.no/byoglevekarsutvalget/).
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Statsvitenskap og organisasjonsteori Sosiologi Samfunnsvitenskap
Emner
Ungdoms demokratiforståelse Integrasjon Ungdom Sosial kapital Frivillige organisasjoner
Administrative arbeidsområder
Forskningsinfrastruktur Forskningspolitikk Oppdragsvirksomhet
Forskningsprosjekter
-
Fritida til barn og unge i eit likestillingsperspektiv
Prosjektet skal kartleggje forsking frå dei siste ti år (2008–2018) som på ulike måtar behandlar fritida til barn og unge i kombinasjon med kjønn og kjønnsstereotypar.
-
Idrettens posisjon i ungdomstida
Ungdatasenteret ved NOVA/OsloMet og Norges idrettshøgskole har inngått et langsiktig forskningssamarbeid for å studere ungdoms idrettsdeltakelse.
-
International civic and citizenship education study 2016 (ICCS)
ICCS 2016-studien undersøker skoleelevers kunnskaper om demokratiske verdier og politiske systemer, deres forståelser og kompetanse i å anvende demokratiske prinsipper og samfunnsengasjement.
-
Ungdata
Ungdata er et kvalitetssikret system for gjennomføring av lokale spørreskjemaundersøkelser blant elever på ungdomstrinnet og i videregående opplæring. Data samles i en nasjonal database som er utgangspunkt for mange forskningsprosjekter om ungdom i Norge.
-
Ungdom i endring
Prosjektet tar for seg hvordan sosial ulikhet utspiller seg i ungdomstida.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Bergh, Johannes; Steen-Johnsen, Kari;
Ødegård, Guro
(2021).
Det politiske generasjonsgapet.
Ødegård, Guro; Pedersen, Willy (Red.).
UNGDOMMEN. s. 337-360.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.142
Eriksen, Ingunn Marie
;
Stefansen, Kari
;
Ødegård, Guro
(2021).
Fire typer ungdomsliv: Ressurser, relasjoner og stedets betydning.
Ødegård, Guro; Pedersen, Willy (Red.).
UNGDOMMEN. s. 63-86.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.142.ch3
Pedersen, Willy
;
Ødegård, Guro
(2021).
Norsk ungdomsforskning. Røtter og samtidsforståelser.
Ødegård, Guro; Pedersen, Willy (Red.).
UNGDOMMEN.
Cappelen Damm Akademisk.
http://hdl.handle.net/10852/90853
Ødegård, Guro ; Pedersen, Willy (2021). UNGDOMMEN. ISBN: 978-82-02-73299-8. 300 s. Cappelen Damm Akademisk.
Ødegård, Guro
; Fladmoe, Audun
(2020).
Are immigrant youth involved in voluntary organizations more likely than their non-immigrant peers to be engaged in politics? Survey evidence from Norway.
Acta Sociologica.
Vol. 63.
https://doi.org/10.1177/0001699319890649
Ødegård, Guro ; Bergh, Johannes; Saglie, Jo (2020). Why Did Young Norwegians Mobilize: External Events or Early Enfranchisement?. Eichhorn, Jan; Bergh, Johannes (Red.). Lowering the Voting Age to 16: Learning from Real Experiences Worldwide. s. 189-210. Palgrave Macmillan.
Winsvold, Marte
;
Ødegård, Guro
; Bergh, Johannes
(2018).
Young councillors — influential politicians or youth
alibi?.
Representation.
Vol. 53.
https://doi.org/10.1080/00344893.2018.1434232
Ødegård, Guro
;
Takle, Marianne
(2018).
Nye former for tilhørighet.
Migrantorganisasjoner for
barn og ungdom i en norsk
sivilsamfunnskontekst.
Enjolras, Bernard; Eimhjellen, Ivar (Red.).
Fra kollektiv til konnektiv handling? Nye former for samfunnsengasjement og kollektiv handling i Norge
. s. 271-298.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.45.ch10
Ødegård, Guro ; Svagård, Vegard (2018). Hva motiverer elever til å bli aktive medborgere?. Tidsskrift for ungdomsforskning. Vol. 18.
Hegna, Kristinn;
Ødegård, Guro
;
Seland, Idunn
(2018).
Ungt medborgerskap. Kunnskap, mobilisering og deltakelse.
Tidsskrift for ungdomsforskning.
Vol. 18.
http://hdl.handle.net/10852/71246