Kort om
Margareth Sandvik er professor i norskdidaktikk og dr.philos. i retorikk fra Universitetet i Oslo. Hun har forsket på språk og språkbruk i mange kontekster, både i barnehage og i skole. Hun er særlig opptatt av barns kommunikasjon, begynneropplæring, digitale læringsmiljø, samtalens betydning for læring og argumentasjon i ulike kontekster, både politisk kommunikasjon og argumentasjon blant barn, både muntlig og skriftlig. Sandvik har gjennom flere år vært med-utvikler av de flerspråklige eventyrappene i Troll i ord (trolliord.no). Hun har også utviklet en tallerkenserie for å stimulere kommunikasjonen rundt måltidet (prateom.no).
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Retorikk Diskursanalyse Språkutvikling Tospråklighet Argumentasjon Digitale verktøy Kartlegging
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
-
Økt kvalitet innen tidlig leseopplæring i Etiopia
Prosjektet omhandler kompetanseutvikling innen tidlig leseopplæring.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Kame, Samuel Belayneh; Tsegaye, Mulugeta Tarekegne; Flognfeldt, Mona Evelyn ; Sandvik, Margareth (2024). Developing young learners’ reading competence in Ethiopia: A critical review of the Ministry of Education’s guidelines for developing supplementary reading materials. Bahir Dar Journal of Education. Vol. 24.
Sandvik, Margareth
(2024).
Argumentation and Dialogical Shifts in Young Children's Roleplay.
Arcidiacono, Francesco; Convertini, Josephine (Red.).
The Psychology of Argumentation and Reasoning. s. 145-169.
Nova Science Publishers.
https://doi.org/https://doi.org/10.52305/LTNZ4454
Sandvik, Margareth
; Weldemariam, Kassahun; Yigezu, Moges
(2024).
Context for language education in Ethiopia.
Sandvik, Margareth; Weldemariam, Kassahun; Yigezu, Moges (Red.).
Early Childhood Language Education and Literacy Practices in Ethiopia. s. 1-1o.
Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003424956
Sandvik, Margareth ; Weldemariam, Kassahun; Yigezu, Moges (2024). Early Childhood Language Education and Literacy Practices in Ethiopia. ISBN: 9781032534428. Routledge.
Lind, Andreas Reichelt;
Andersson-Bakken, Emilia
;
Sandvik, Margareth
(2023).
Patterns of peer talk in consensus-oriented classrooms: Deliberative argumentation or rush toward consensus?.
Learning, Culture and Social Interaction.
Vol. 40.
https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2023.100703
Sandvik, Margareth
;
Svanes, Ingvill Krogstad
;
Stavem, Gro Marie
(2023).
Når det regnar i Afrika–ei bok for kritisk tenking og aktørskap?.
13 s.
Barnelitterært forskningstidsskrift.
Vol. 14.
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.5
Bubikova-Moan, Jarmila
;
Sandvik, Margareth
(2022).
Argumentation in early childhood: A systematic review.
Human Development.
Vol. 66.
https://doi.org/10.1159/000527293
Sandvik, Margareth (2021). Technologies as facilitators for children's literacy and language learning. Braches-Chyrek, Rita (Red.). The Future of Childhood Studies. Verlag Barbara Budrich.
Sandvik, Margareth (2020). Appetitt i apper. Mat og måltider i Toca Kitchen. Dybvik, Hilde; Karlsson, Eivind (Red.). Fra bordvers til bildebøker. Mat og måltider i barnelitteraturen. s. 213-232. Fagbokforlaget.
Sandvik, Margareth (2019). Tablets, talk and literacy learning in the multilingual kindergarten. Bose, Ines; Hannken-Illjes, Kati; Kurtenbach, Stephanie (Red.). s. 175-195. Frank & Timme.