Kort om
Mira Aaboen Sletten har ph.d. i sosiologi og er forsker ved NOVA, seksjon for ungdomsforskning. Hennes særlige forskningsinteresser inkluderer frafall og gjennomføring i videregående, tidstrender i psykisk helse og levekårsforskning med et ungdomsperspektiv. Sletten har skrevet doktorgrad om betydningen av deltagelse og inklusjon blant jevnaldrende i ungdomstiden.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Ungdom Frafall Psykisk helse Utsatt ungdom Barn og unges levekår
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Dataspill – en inkluderende ungdomsarena?
Dette ph.d.-prosjektet skal belyse potensialet for dataspill som inkluderingsarena i oppveksten. Ungdom lever i økende grad sine liv på digitale flater, og datakultur har blitt en viktig del av barn og unges oppvekst.
-
Følgeforskning – levekår, oppvekst og utdanning. Områdesatsing i Loddefjord og Olsvik
Temaet for dette prosjektet er prosessen og implementeringen av en områdesatsing i Bergen kommune.
-
Inkludering av barn og unge i frivilligheten
Formålet med dette prosjektet er å undersøke hvor godt ulike grupper av unge inkluderes i frivilligheten, og hvilke virkemidler organisasjoner og myndigheter bruker for å oppnå bedre inkludering.
-
Kvalifisering og sosial inkludering i yrkesfaglig utdanning i videregående skole (SAFETY-VET)
I prosjektet ønsker vi å undersøke hva som kan bidra til fullføring av yrkesfaglig utdanning, og hvordan gutters og jenters karakterer henger sammen med utdannings- og yrkesaspirasjoner.
-
Oslo-ungdom i koronatiden
Oslo-ungdom i koronatiden er en unik undersøkelse som vil gi innblikk i hvordan korona-epidemien har påvirket ungdom i Oslo.
-
Ungdata
Ungdata er et kvalitetssikret system for gjennomføring av lokale spørreskjemaundersøkelser blant elever på ungdomstrinnet og i videregående opplæring. Data samles i en nasjonal database som er utgangspunkt for mange forskningsprosjekter om ungdom i Norge.
-
Ungdata pluss. En longitudinell studie av gutter og jenter i Vestfold og Telemark
Ungdata pluss skal kartlegge hvordan barn og unge i Vestfold og Telemark bruker fritiden sin, og undersøke hvilken betydning dette har for deres livskvalitet og helse, samt for overganger knyttet til utdanning og arbeid og etablering som voksen.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Sletten, Mira Aaboen
;
Tøge, Anne Grete
;
Malmberg-Heimonen, Ira
(2023).
Effects of an early warning system on student absence and completion in Norwegian upper secondary schools: a cluster-randomised study.
15 s.
Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2116481
Bakken, Anders
; Hegna, Kristinn;
Sletten, Mira Aaboen
(2021).
Offline, online. Digitale ungdomsliv gjennom tre tiår.
Ødegård, Guro; Pedersen, Willy (Red.).
UNGDOMMEN.
Cappelen Damm Akademisk.
http://hdl.handle.net/10852/90692
Sletten, Mira Aaboen
;
Rosten, Monika
; Vogt, Kristoffer Chelsom
(2021).
Svartmaling av gutter og sykeliggjøring av jenter.
Ødegård, Guro; Pedersen, Willy (Red.).
UNGDOMMEN. s. 87-110.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.142
Von Soest, Tilmann
;
Bakken, Anders
;
Pedersen, Willy
;
Sletten, Mira Aaboen
(2020).
Livstilfredshet blant ungdom før og under covid-19-pandemien.
Tidsskrift for Den norske legeforening.
https://doi.org/10.4045/tidsskr.20.0437
Von Soest, Tilmann
;
Pedersen, Willy
;
Bakken, Anders
;
Sletten, Mira Aaboen
(2020).
Compliance with infection control rules among adolescents in Oslo during the COVID-19 pandemic.
Tidsskrift for Den norske legeforening.
https://doi.org/10.4045/tidsskr.20.0449
Arntzen, Annett; Bøe, Tormod;
Dahl, Espen
; Drange, Nina Eirin; Eikemo, Terje Andreas;
Elstad, Jon Ivar
; Fosse, Elisabeth; Krokstad, Steinar;
Syse, Astri
;
Sletten, Mira Aaboen
; Strand, Bjørn Heine
(2019).
29 recommendations to combat social inequalities in health. The Norwegian Council on Social Inequalities in Health.
Scandinavian Journal of Public Health.
Vol. 47.
https://doi.org/10.1177/1403494819851364
Strandbu, Åse;
Bakken, Anders
;
Sletten, Mira Åboen
(2019).
Exploring the minority–majority gap in sport participation: different patterns for boys and girls?.
19 s.
Sport in Society: Cultures, Commerce, Media, Politics.
Vol. 22.
https://doi.org/10.1080/17430437.2017.1389056
Sletten, Mira Aaboen ; Eriksen, Ingunn Marie ; Pedersen, Eirin ; Seland, Idunn (2019). Grenser for skolens ansvar? Skolelederes perspektiv på mandat i det frafallsforebyggende arbeidet. Nordisk Administrativt Tidsskrift. Vol. 96.
Bakken, Anders ; Sletten, Mira Aaboen ; Eriksen, Ingunn Marie (2018). Generasjon prestasjon? Ungdoms opplevelse av press og stress. Tidsskrift for ungdomsforskning.
Pettersen, Ola Melbye; Sletten, Mira Aaboen (2018). Å ha lite der de fleste har mye. Nabolagets betydning for subjektiv fattigdom blant ungdom i Oslo. Tidsskrift for ungdomsforskning. Vol. 18.