Kort om
Spjelkavik forsker på et bredt spekter innen arbeidslivsforskning, som arbeidsinkludering, jobbutvikling og arbeidsfastholdelse. Han har særlig forsket på ulike modeller, organisasjonsformer, arbeidsmarkedstiltak og metoder knyttet til deltakelse i arbeidslivet.
Han har ledet flere prosjekter om arbeidsinkludering, og har jobbet tett med NAV og arbeidsgivere om utvikling av inkluderingskompetanse. Kjernekompetanse er policy-orientert formativ evaluering, utviklings- og aksjonsforskning. Han har ledet og deltatt i flerfaglige forskningsteam i flere nasjonale og internasjonale prosjekter.
Spjelkavik har publisert en rekke forskningsrapporter, artikler, bøker og bokkapitler. Han er en mye brukt foredragsholder.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Inkluderingspartnerskap i Agder
Dette prosjektet er en del av et større innovasjonsprosjekt om arbeidsinkludering i Agder, finansiert av Norges forskningsråd.
-
Varig ansettelse av mennesker fra «utsatte grupper» i små og mellomstore bedrifter: en mixed-method-studie i Norge og Nederland (ENGAGE)
Dette forskningsprosjektet skal ta i bruk ulike metoder for å utvikle ny kunnskap om hvordan små og mellomstore bedrifter (SMB) i Norge og Nederland kan lykkes med å bidra til varig arbeidsinkludering for utsatte grupper.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Effektevaluering av individuell jobbstøtte for unge (IPS-ung)
Prosjektet skal evaluere effekten av individuell jobbstøtte for unge, kalt IPS-ung.
-
En enkel og kunnskapsbasert arbeidsbeskrivelse av mentorrollen på arbeidsplassen
På oppdrag fra Hovedorganisasjonen Virke skal AFI/KAI levere en enkel og kunnskapsbasert arbeidsbeskrivelse av mentorrollen på arbeidsplassen, basert på det treårige FoU-prosjektet «Inkluderingskompetanse som samskaping».
-
Future
Prosjektet er en oppfølging av unge mellom 16 og 21 år som har gjennomgått grunnskole eller tilsvarende opplæring, med lovfestet rett til videregående opplæring, som har utfordringer med å skaffe seg og beholde en læreplass etter å ha fullført to år på videregående skole.
-
Inkluderingskompetanse som samskaping
Nytt prosjekt skal utvikle inkluderingskompetanse både blant NAV-veiledere og i bedrifter.
-
KS – Inn i jobb
Prosjektet skal utarbeide et kunnskapsgrunnlag og en oppstartanalyse til inkluderingsprogrammet Inn i Jobb.
-
Kvalitetssikring av Supported Employment
Formålet med oppdraget er å avdekke erfaringer, styrker og svakheter ved tre systemer for kvalitetssikring av SE-tilnærminger i Norge.
-
The effect evaluation of combined cognitive and vocational interventions after mild-to-moderate traumatic brain injury: a randomized controlled trial and qualitative process evaluation
Randomisert kontrollstudie med pasienter med traumatiske hjerneskader som skal tilbake i arbeid.
-
Utviklingsprogram Søndre Nordstrand
Utviklingsprogrammet skal styrke arbeidsinkluderingen i bydelen. Prosjektet går ut på medarbeiderdrevet organisasjonsutvikling basert på en dialogisk kunnskapsproduksjon mellom forskning og praksis.
-
Work Inclusion in North and South: Comparative Urban Contexts (WINS)
WINS-prosjektet fokuserer på hvordan arbeidsinkludering kan styrke sosiale inkluderingen av marginaliserte individer.