Kompetanseheving for alle ansatte
Målet for tilskuddsordningene er økt kvalitet gjennom kompetanseheving for alle ansatte i barnehager, skoler, skolefritidsordninger (SFO)/aktivitetsskoler (AKS), fag- og yrkesopplæring og voksenopplæring.
Kompetansetiltakene skal ta utgangspunkt i lokale behov, og organiseres som partnerskap med universitet, høgskole og/eller nasjonale kunnskapssentre.
Partnerskapene mellom praksisfeltet og utdanningsinstitusjonene skal bidra til å styrke lærerutdanningene.
Hva kan tilskuddet brukes til?
Tiltaket kan benyttes på flere måter
Vurdere kompetansebehov:
- Bruke nok tid på å vurdere virksomhetens kompetansebehov
- UH skal delta i vurderingen av kompetansebehovet
- Etablere eierskap til tiltaket hos ansatte i virksomheten
Utvikle og planlegge kompetanseutviklingstiltak:
- Sørge for at det er det lokale kompetanseutviklingsbehovet som skal ivaretas
- Tiltaket gjennomføres parallelt med alle andre arbeidsoppgaver i barnehage- og skolehverdagen
- Avklare forventninger, behov og ønsker om innhold, oppgaver, ansvar, deltakelse, aktiviteter, gjennomføring mm
Gjennomføre og vurdere kompetanseutviklingstiltak:
- Følge opp planer og avtaler som er gjort for tiltaket
- Gjøre evalueringer underveis og gjør nødvendige justeringer ved behov
- Forvente aktiv deltakelse fra alle involverte parter – det er nødvendig for å nå målsettingene med tiltaket
Som eier kan du melde behov om tilskudd i en eller flere av følgende kompetanseordninger:
- Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen
- Desentralisert ordningen for kompetanseutvikling i grunnskole og videregående skole
- Tilskuddsordning for kompetanseutvikling for fag- og yrkesopplæring
- Desentralisert ordning for voksenopplæring
- Kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis
Velg tilskuddsordning her
Hvordan kan OsloMet bidra?
OsloMet er opptatt av samarbeidet med barnehage og skoleeiere og ønsker å bidra med kvalitet og forskningsbasert i partnerskapet. Vi kan bidra med:
- å være samtalepartner før behovsmelding skrives
- gi innspill og kan være med å vurdere barnehagens/skolens kompetansebehov
- å utvikle og planlegge kompetansetiltakene
- å være prosessveileder i gjennomføring av tiltaket
- gjennomføring og vurdering av utviklingsprosjektet