En barnehagelærer fra OsloMet og et barn leker ute med løv fra trærne.

Barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (ABLU) - Oslo, Østfold, Buskerud og Akershus

Bachelorprogram

Arbeidsplassbasert barnehagehagelærerutdanning er en mulighet for fagarbeidere og assistenter til å kombinere studier og arbeid. Arbeidsplassen en viktig læringsarena, og du må være ansatt i barnehage i hele studietiden.

Dette studiet gjøres på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Det har særlige opptakskrav. 

Studieplassene er reservert for ansatte i barnehager i Oslo, Akershus, Buskerud og Østfold (tidligere Viken), og kommuner og bydeler med størst mangel på barnehagelærere prioriteres.

Opptakskrav og poeng

For å søke på dette programmet må du

Familiebarnehager, åpen barnehage og barnehager med færre enn 30 barn ansees ikke som store nok læringsarenaer for arbeidsplassbaserte studier (jfr. § 7a, barnehagens organisering og jfr.,§ 51, øvingsopplæring i barnehageloven), og ansatte i slike barnehager vil ikke være kvalifiserte for opptak.

Hvis du har morsmål fra et land utenfor Norden må du

Du må fylle ut og laste opp dette skjemaet når du søker:

Skjemaet inneholder nærmere informasjon om forpliktelser for deg som søker og din arbeidsgiver, og bekreftelse på barnehagens rammer for å fungere som en reell læringsarena. 

Søkere fra barnehager i kommuner og bydeler med størst mangel på barnehagelærere prioriteres ved opptak. Dette er i henhold til avtalen med Utdanningsdirektoratet.

Slik søker du

Du søker på Søknadsweb (fsweb.no).

Søknadsfrist er 15. mars.

Søknaden sendes i samarbeid med barnehageeier. Husk å laste opp skjemaet som dokumenterer at du er ansatt i barnehage.

Hva lærer du?

Du vil lære å bruke din sosiale kompetanse til å gi en trygg hverdag for barna, samtidig som du bruker din faglige kunnskap til å være en viktig ressurs for barnas sosiale, fysiske og kulturelle utvikling.

Du vil også lære hvordan man leder en barnegruppe (avdeling), personalledelse og hvordan man samarbeider med foreldre. 

Du lærer også hvordan du kan legge til rette for lek, læring, danning og omsorg. 

Pedagogikk er sentralt og gjennomgående i alt du lærer, og utdanningen består av seks kunnskapsområder: 

  • barns utvikling, lek og læring 
  • natur, helse og bevegelse 
  • samfunn, religion, livssyn og etikk
  • kunst, kultur og kreativitet 
  • språk, tekst og matematikk 
  • ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid 

Utdanningen avsluttes med bacheloroppgave hvor du fordyper deg i et tema du synes er vesentlig for ditt framtidige arbeid som barnehagelærer. 

Se programplan på student.oslomet.no

Studiets oppbygging

Valgfritt emne Løper over flere semestre

3. studieår

5. semester

4. studieår

Fordypning: Kunst, kultur, og kreativitet
7. semester
8. semester
Fordypning: Natur, helse og bevegelse
7. semester
8. semester
Fordypning: Språk, tekst, matematikk
7. semester
8. semester

Hvordan foregår undervisningen?

Gjennom utdanningen veksler studentene mellom ulike læringsarenaer:

  • studiesamlinger på OsloMet
  • studiesamlinger i barnehagen
  • samlinger på nett
  • veiledet praksisopplæring
  • gruppearbeid
  • seminar
  • selvstudier  

Gjennom samarbeidet mellom OsloMet og studentenes arbeidsplass er målsettingen at det foregår faglig kvalifisering og utviklingsarbeid i personalgruppen parallelt med studentenes læringsprosesser.

I studiet er det lagt opp til to faste studiedager i uka - torsdager og fredager. I praksisperiodene vil du være i praksis i hele uker.

I studiestartuka vil det være informasjon og studierelatert aktivitet hver dag.

Studiet krever permisjon fra arbeidsplassen rundt 100 dager per studieår.

Mentor

Alle ABLU-studenter på OsloMet skal ha en mentor i barnehagen sin. Dette må bekreftes i vedlegg til søknaden og danner grunnlag for opptak.

En mentor er en støtte på veien fra å være assistent til å bli barnehagelærer og for å knytte studentens læringsprosess til arbeidet i barnehagen. Mentoren skal være en veiviser, samarbeidspartner og relasjonsbygger.  

Mentor i studentens barnehage skal bidra til å støtte opp om studentens læringssituasjon på sin arbeidsplass, og samarbeide med studenten om hvordan arbeidskrav og praksisoppgaver i studiet kan samordnes og innlemmes i barnehagens øvrige planer.  

Praksis på eget arbeidssted i tredje og fjerde studieår blir veiledet og vurdert av studentenes profesjonsveileder på OsloMet. Mentors rolle i praksis på eget arbeidssted er å støtte studenten i sin rolle som praksisstudent og å ta del i samtalen for midtveisvurderingen.

Mentor skal ha utdanning som barnehagelærer og skal primært være ansatt på den avdelingen studenten arbeider. Mentor bør ha minst to års praksis som barnehagelærer etter endt utdanning. Dersom det ikke er en utdannet barnehagelærer på avdelingen, kan pedagogisk leder på en annen avdeling/base, eller styrer, ta på seg denne rollen.

Mentor skal være tilgjengelig for studenten for samtaler og refleksjon gjennom de tre første studieårene. Hvordan samarbeidet løses praktisk mellom student, mentor og barnehagens leder avtales i den enkelte barnehage. Mentor får anledning til å delta på faglige samlinger arrangert av OsloMet, og skal delta på informasjonsmøte for mentorer ved studiestart og samarbeidsmøter om praksis på eget arbeidssted.  

OsloMet forventer at mentor setter seg inn i studiets emne- og programplaner, praksisoppgaver og studiets progresjon.

Du finner funksjonsbeskrivelsen for mentor under nettsidene om praksis (student.oslomet.no).

Praksis

Praksis er en viktig del av studiet. Du vil øve deg på samspill med barn, lede læringsprosesser og endrings- og utviklingsarbeid sammen med personalet i barnehagen. 

Gjennom praksisopplæringen tilegner du deg kompetanse innen pedagogisk ledelse og blir en profesjonell yrkesutøver i møte med barn, foreldre, kollegaer og andre samarbeidspartnere.

Du skal ha minst 100 dager praksis i barnehage. I praksisperiodene vil du være i praksis i hele uker.

Som student på arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning har du praksis både i OsloMets praksisbarnehager, og i egen barnehage.

OsloMet har praksisbarnehager i Oslo, Asker, Bærum, Follo og Romerike. Har du bosted langt unna disse områdene, kan vi vurdere å inngå samarbeidsavtale med andre barnehager.

Praksis for barnehagelærerutdanningen (student.oslomet.no).

Hva koster det?

Hva kan du jobbe som?

Du kan jobbe både i offentlig og privat sektor som

  • barnehagelærer
  • pedagogisk leder
  • leder i aktivitetsskolen (AKS) / SFO
  • styrer/leder i barnehage

Du kan også jobbe med annen pedagogisk virksomhet for barn.

Utveksling

Som deltidsstudent har du mulighet til å reise på utveksling i ditt fjerde studieår. I 7. semester kan du reise på studieutveksling til et av de utenlandske universitetene fakultetet har avtaler med.

Utvekslingsoppholdet erstatter fordypningen, og du studerer på heltid det semesteret du er på utveksling.

Muligheter for kortere utenlandsopphold er under utvikling.

Du kan også reise ut i ditt 8. semester og skrive bacheloroppgaven i utlandet.

Du finner informasjon om utvekslingsmulighetene for dette studiet på studentsidene

Spesielle hensyn

Videre studiemuligheter ved OsloMet

Spørsmål om utdanningen?

Har du spørsmål om utdanningen, kontakt oss gjennom vårt kontaktskjema.

Studenthistorier

Gitarspilling i barnehage
Barnehagelærer som brenner for musikk

Lars Lødemel Iversen bruker musikk for å skape glede i barnehagen.

Barnehagelærerstudentene Mary og Snorre i en park.
– Du må være empatisk for å bli barnehagelærer

Du må være glad i mennesker og ta barns utvikling, lek og læring på alvor for å bli en god barnehagelærer.