Hilde-Cathrine er utdannet sykepleier og yrkesfaglærer, og har jobbet som lærer på helsefagarbeiderlinjen ved Malakoff videregående skole i Moss siden 2019.
Hun har valgt å jobbe med pasientdukken Nursing Anne i studiet. Dukken kan blant annet styres via hodetelefoner slik at den kan snakke, den kan få hjertestans, man kan høre kroppslyder med mer.
Simulering som læringsmetode, også i videregående skole
Simuleringsteknologi og -metodikk er allerede mye i bruk i arbeidslivet og i utdanning innenfor helsefag. Hilde-Cathrines prosjekt er å utvikle en metodikk for implementering av verktøyet på videregående skole, og hun arbeider med å finne måter å bruke simulering på i utdanning av helsefagarbeidere.
-Min jobb som lærer er å gjennomføre realistiske simuleringer med elevene, slik at de kan trene på å gjøre faglige valg og håndtere pasientkontakt og situasjoner best mulig, sier Hilde-Cathrine.
Hun vurderer dette som en god metode også for yngre, uerfarne elever. Elevene må være aktive og de må jobbe og reflektere sammen. Simulering som læringsmetode vil dessuten møte dem som lærlinger senere i utdanningsløpet, og forhåpentligvis vil de være tryggere når de har møtt på metoden allerede i videregående skole.
De aller fleste elevene synes dette er en morsom og motiverende læringsmetode. Simulering er en læringsmetode der elevene må være aktive, reflektere og diskutere seg frem til hva som er best for pasienten. Her trener de på faglige vurderinger og tester ut ulike kommunikasjonsteknikker.
I simuleringsmetodikken er det refleksjon som står i sentrum. Teknologien hjelper meg å skape læringssituasjoner som er så virkelighetsnære som mulig.– Hilde-Cathrine Rønning
Simulering som undervisningsmetode
Studiet Anvendelse av teknologi i yrkesfag gir Hilde-Cathrine anledning til å utarbeide en metodikk der hun og elevene tilnærmer seg simuleringen sammen. De starter skoleåret med å bli kjent med dokka gruppevis. Hilde-Cathrine hjelper elevene å reflektere og løse oppgaver, og etter hvert blir elevene mer selvstendige.