– Videreutdanningen er utrolig praksisnær
Stephanie har lenge vært interessert i faget kropp og bevegelse. Hun mener alle barnehager i tråd med rammeplanen bør ha fokus på fysisk aktivitet og tilrettelegge for alle barnas fysiske og motoriske utvikling.
– Denne videreutdanningen er utrolig praksisnær, og jeg har fått et enda bedre faglig fundament og et fagspråk som støtter mitt daglige arbeid i barnehagen, i tillegg til flere «a-ha!» opplevelser, sier Stephanie.
Hun forteller at hun kjente seg igjen i videreutdanningen, og at hun ble mer bevisst på hvordan ansatte kan bruke barnehagens inne- og uteareal med en tydelig pedagogisk intensjon. Innholdet i studiet kobler det praktiske med det teoretiske, og lærernes tilnærming i utdanningen var essensiell for studentenes trivsel.
– Når jeg først skulle videreutdanne meg, ønsket jeg å studere et fag som gjenspeiler det jeg ser i det daglige.
Stephanie er gjesteforeleser for årets kull som tar Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen. Studentene fikk en praktisk gjennomføring av hvordan barneyoga kan brukes i barnehagen ved hjelp av fortellinger. Foto: Oana Pintilie
Som emneansvarlig ønsker Anikke at studiet oppleves som relevant for praksisfeltet, og at studentene gis rom for refleksjon, samarbeid og utprøving. Studentene skal blant annet gjennomføre et utviklingsprosjekt i egen barnehage. Hun forteller også at i grunnutdanningen har fagområdet liten plass og at det derfor er det viktig at det gis mulighet for videreutdanning. Hovedfokuset i utdanningen er å prøve ut ting i barnehagen, skrive om det og diskutere i klasserommet.
– Vi forventer at studentene tester ut teorier og metoder på avdelingen sin, og involverer sine kolleger.
– Kropp og læring henger sammen
– Barnehagen er en viktig og forebyggende arena der barn tilbringer mange timer. Barnehagelærere skal ha kunnskap om barn motoriske læring fysisk aktivitet, og kunne tilrettelegge for kroppslig utforskning og bevegelseslek for alle barn. Dette dreier seg også om den kroppslige kommunikasjonen som ofte blir tatt for gitt, sier Anikke.
– Denne videreutdanningen har som mål å stimulere til kreativitet, og minne studentene på at de har et handlingsrom som de kan bruke både innenfor og utenfor barnehages gjerde.
Stephanie mener at denne videreutdanningen er «et must» for barnehagelærere. Hun forteller at studentene ikke kan forvente å få en oppskrift på et lekerepertoar, men at de kommer til å anvende det teoretiske stoffet de har lært ved å bruke det aktivt i barnehagen.
– Alle bør få med seg dette studiet, fordi det er en del av jobben vår, alle kan få noe ut av det uansett hva slags interesser og preferanser de har. Kropp og læring henger sammen!