Fikk inspirasjon til arbeid med kropp og bevegelse i barnehage

bilde av faglærer og student utendørs på campus Pilestredet

Stephanie Mertins (til høyre på bildet) er styrerassistent i en privat barnehage, bevegelsespedagog og tar en masterutdanning i barnehagekunnskap på OsloMet. Hun forteller at videreutdanningen i Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen inspirerte henne til å gå videre til en masterutdanning. Hun fikk innpassing av videreutdanningen i masterprogrammet. 

Anikke Hagen, førstelektor på OsloMet (til venstre på bildet) som er emneansvarlig for videreutdanningen Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen er opptatt av barns motoriske læring og betydningen fysisk aktivitet og bevegelseslek har i barnets utvikling. 

– Barnehager skal tilrettelegge for og arbeide systematisk med å gi rom for bevegelseslek for alle barn. Målet med denne videreutdanningen er at studentene tilegner ny kunnskap som kan inspirere og motivere til arbeid med kropp og bevegelse i barnehagen, sier hun.

– Videreutdanningen er utrolig praksisnær

Stephanie har lenge vært interessert i faget kropp og bevegelse. Hun mener alle barnehager i tråd med rammeplanen bør ha fokus på fysisk aktivitet og tilrettelegge for alle barnas fysiske og motoriske utvikling.

– Denne videreutdanningen er utrolig praksisnær, og jeg har fått et enda bedre faglig fundament og et fagspråk som støtter mitt daglige arbeid i barnehagen, i tillegg til flere «a-ha!» opplevelser, sier Stephanie.

Hun forteller at hun kjente seg igjen i videreutdanningen, og at hun ble mer bevisst på hvordan ansatte kan bruke barnehagens inne- og uteareal med en tydelig pedagogisk intensjon. Innholdet i studiet kobler det praktiske med det teoretiske, og lærernes tilnærming i utdanningen var essensiell for studentenes trivsel. 

– Når jeg først skulle videreutdanne meg, ønsket jeg å studere et fag som gjenspeiler det jeg ser i det daglige.

studenter og lærer gjør yoga i gymsalen

Stephanie er gjesteforeleser for årets kull som tar Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen. Studentene fikk en praktisk gjennomføring av hvordan barneyoga kan brukes i barnehagen ved hjelp av fortellinger. Foto: Oana Pintilie

Som emneansvarlig ønsker Anikke at studiet oppleves som relevant for praksisfeltet, og at studentene gis rom for refleksjon, samarbeid og utprøving. Studentene skal blant annet gjennomføre et utviklingsprosjekt i egen barnehage. Hun forteller også at i grunnutdanningen har fagområdet liten plass og at det derfor er det viktig at det gis mulighet for videreutdanning. Hovedfokuset i utdanningen er å prøve ut ting i barnehagen, skrive om det og diskutere i klasserommet. 

– Vi forventer at studentene tester ut teorier og metoder på avdelingen sin, og involverer sine kolleger.

– Kropp og læring henger sammen

– Barnehagen er en viktig og forebyggende arena der barn tilbringer mange timer. Barnehagelærere skal ha kunnskap om barn motoriske læring fysisk aktivitet, og kunne tilrettelegge for kroppslig utforskning og bevegelseslek for alle barn. Dette dreier seg også om den kroppslige kommunikasjonen som ofte blir tatt for gitt, sier Anikke.

– Denne videreutdanningen har som mål å stimulere til kreativitet, og minne studentene på at de har et handlingsrom som de kan bruke både innenfor og utenfor barnehages gjerde.

Stephanie mener at denne videreutdanningen er «et must» for barnehagelærere. Hun forteller at studentene ikke kan forvente å få en oppskrift på et lekerepertoar, men at de kommer til å anvende det teoretiske stoffet de har lært ved å bruke det aktivt i barnehagen. 

– Alle bør få med seg dette studiet, fordi det er en del av jobben vår, alle kan få noe ut av det uansett hva slags interesser og preferanser de har. Kropp og læring henger sammen!

– Tilretteleggingsmidler gjør det mulig å gjennomføre utdanningen

Tilretteleggingsmidler fra Utdanningsdirektoratet gjør det mulig for barnehagelærere å ta utdanning ved siden av jobben. Barnehageeiere kan søke om tilretteleggingsmidler når de har ansatte som tar videreutdanning. Stephanie forteller at disse midlene har spilt en viktig rolle i gjennomføringen av studiet.

– Midlene har gjort det mulig for meg å studere uten å få dårlig samvittighet, og bidro til at jeg ble motivert til å ta en videreutdanning. Selv om det var et intenst år med både studier og jobb, var det veldig givende. 

Anikke mener at en suksessfaktor for at studentene gjennomfører og trives i studiet er at arbeidsgiveren bruker midlene for praktisk tilrettelegging slik at studentene får tid til å delta på undervisning og gjøre sine oppgaver. 

– Når du har en student som tar videreutdanning, må det forankres i hele barnehagen.

Flere studenthistorier

Bilde av Hege Løberg
Videreutdanning gir nødvendig kompetanseheving i barnehagen!

Videreutdanning for barnehagelærere bidrar til kvalitets- og kompetanseheving, øker barnehagelærernes faglige trygghet, og påvirker hele barnehagen positivt gjennom bedre refleksjon og diskusjon rundt praksis.

Portrett av Ragnhild og Jorge i trappa inne i et bygg i Pilestredet
Ble bedre praksislærere med videreutdanning

Ragnhild og Jorge tok videreutdanning i veiledning. De fikk begge et faglig løft som praksislærere for barnehagelærerstudenter.

Portrett av Anita Berge innendørs på studiested Pilestredet
– Jeg har lært å bruke uenighet som en konstruktiv kraft

Gjennom videreutdanningen Mangfoldsledelse i barnehage har Anita fått nye perspektiver på makt og mangfold. Hun anbefaler studiet til alle ledere i barnehager.

Lærer som viser artsmangfold
Fikk styrket fagkunnskap i naturfag

Karin Fyrand-Westby har alltid hatt stor interesse for naturfag. Gjennom videreutdanning fikk hun styrket fagkunnskap og undervisningspraksis.