Flere undervisningsfag i tillegg til kroppsøving
Når rektorer skal ansette lærere i kroppsøving, er det en stor fordel om søkerne har kompetanse til å undervise også i andre fag.
På det nye studiet er det kroppsøving og idrettsfag som er masterfaget, men i tillegg velger du ett eller to andre undervisningsfag.
– Ved OsloMet kan du velge fra hele rekka av fagtilbud som tilbys i grunnskolelærerutdanningene for 1.-7. og 5.-10.trinn. Dette skiller oss fra andre tilsvarende studietilbud, sier Standal.
– Hvis du ønsker å jobbe som kroppsøvingslærer, eller undervise i idrettsfag på videregående skole, vil det sannsynligvis være lettere å få jobb med denne masteren, enn med en lærerutdanning der du kun har undervisningskompetanse i idrettsfag, mener Standal.
Kjernen i kroppsøving er bevegelsesaktivitet
Hans kollega, førsteamanuensis Tonje Fjogstad Langnes, forteller at kroppsøvingsundervisningen ved OsloMet tar i bruk både idrettshaller og nærmiljøet i Oslo sentrum i tillegg til andre arenaer og naturen rundt byen.
– Det vil være mye fokus på utendørsaktiviteter. Her er du midt i kjernen av den urbane hverdagen, og det er kort vei til svømmehall og andre idrettsanlegg som vi bruker i undervisningen, sier hun.
Kjernen i kroppsøving og idrettsfag er bevegelsesaktivitet og den betydning bevegelse og forskjellige bevegelseskulturer har i opplæring av barn og unge. Fagområdet omfatter et mangfold av ulike treningsformer og ulike bevegelseskulturer.
– Ved OsloMet har vi stor kompetanse innenfor kroppsøvingsfaget, og studentene får tilgang til erfarne undervisere og forskere. Som kroppsøvingslærer skal du både lære å beherske ulike bevegelsesformer, men ikke minst også hvordan du lærer bort dette til barn og unge, sier Langnes.