Helsepersonell må være trygge på sitt eget fag samtidig som de må kjenne til hvilke roller og oppgaver andre har. I felleskap skal de sørge for at pasienten blir best mulig tatt vare på.
I løpet av studiene møtes studenter fra fire ulike bachelorprogrammer for å øve på ledelse, kommunikasjon og samhandling.
Simuleringen kalles StudentBEST, bedre og systematisk traumebehandling, og varer i tre dager.
Studentene forteller at de er spente før øvelsen. Dette er helt nytt for dem, og de kjenner hverandre ikke fra før. I simuleringen får hver av dem tildelt den rollen de skal ha når de senere skal ut i jobb.
Oppvarming og praktisk øving
For å bli kjent og trygge i gruppa varmer de opp med noen øvelser der de skal kjenne på litt press.
Her må de passe på at ballongen ikke faller ned, samtidig som de sender et fullt vannglass, en nål og en kulepenn mellom seg.
Når de er ferdige med oppvarmingen, reflekterer de over hvilke instrukser som egentlig ble gitt, hvordan det var å håndtere mange ting samtidig og hvordan de kommuniserte i gruppa.
Øvelsen fortsetter med tre scenarier som venter på dem i ulike rom.
I et av rommene øver studentene på en pasient med hoftebrudd og store smerter. Pasienten i sengen er en avansert dukke.
Sykepleieren har ansvar for å passe på hodet, sjekke at luftveier er åpne og fortelle pasienten hva som skal skje.
– Vi er jo bare studenter, så det var litt uvant å prøve å være selvsikker i rollen. Men det er jo til pasientens beste, forteller en av deltagerne.
– Det var nyttig å bli kjent med hva de andre yrkesgruppene gjør, og hva de trenger for at de skal få gjort sine oppgaver.