Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Bistand til utvikling av arbeidsprosesser i Medietilsynet
Nytt prosjekt skal styrke samhandling og arbeidsformer i Medietilsynet.
-
Desentralisert kompetanseutvikling i Hamar-regionen 2024-2025
OsloMet har inngått en avtale med Hamarregionen som gjelder Desentralisert kompetanseutvikling hvor Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) og Institutt for estetiske fag (EST) ved OsloMet skal samarbeide med fire kommuner i regionen: Hamar, Løten, Stange og Ringsaker.
-
Elevers trivsel og skolemiljø
Forskningsprosjektet skal gi ny og utfyllende kunnskap om hvilke forhold som har betydning for elevers trivsel og opplevelse av skolemiljø, hva som kan være årsaker til at elevers mistrivsel og negative opplevelser har økt de siste årene, og hvordan skoler arbeider med skolemiljøet.
-
Et sted å være ung
Metoder og rammeverk for innovativ medvirkning ved utvikling og etablering av ungdomssteder (UngHUS)
-
EToS – Elevers trivsel og skolemiljø
Forskningsprosjektet skal gi utfyllende kunnskap om hvilke forhold som har betydning for elevers trivsel og opplevelse av skolemiljø, hva som kan være årsaker til at elevers mistrivsel og negative opplevelser har økt de siste årene, og hvordan skoler arbeider med skolemiljøet.
-
Kartlegging av kommunale bygg og deres sosiokulturelle betydning i lokalsamfunnet: En mulighetsstudie for Alna bydelshus og omkringliggende bygg på Furuset
Vi skal utføre en sosiokulturell bygganalyse av Furuset som kunnskapsgrunnlag for framtidige forbedringer. Oppdragsgiver er Oslo kommune ved Bydel Alna.
-
Samskaping og folkeforskning med ungdom (YouCount)
Målet med prosjektet er å utvikle ny kunnskap om positive drivere for sosial inklusjon og lokal innovasjon og politikk, gjennom samskapende forskning med unge – såkalt «Youth citizen social science».
-
TalentForsk II
TalentForsk II er en videreføring av følgeprosjektet TalentForsk, som har kartlagt metoder og verktøy for talentutvikling i programmet FilmLab gjennom dets første to kull. TalentForsk II skal spesifikt følge FilmLabs tredje og (foreløpig) siste kull.
-
U+MxV (Ung medvirkning)
Prosjektet U+MxV (Ung medvirkning) skal kartlegge hvordan medvirkning fra ungdom foregår i norske kommuner, samt bidra til styrke medvirkningsprosesser i arbeidet med å fremme gode oppvekstvilkår.
-
UDE - Ungdomsmedvirkning
For å sikre at barn og unge i Oslo kommune får medvirket og sagt sin mening, skal AFI bistå i Utdanningsetatens arbeid med å få medvirkning inn i Oslo-skolen.
-
Ungdom i kommunale boliger
I dette prosjektet har vi som mål å bedre kunnskapsgrunnlaget om hvordan barn og unge opplever å bo i en kommunal bolig, og om hvilke faktorer som er avgjørende for å skape tilfredsstillende boforhold.
-
YouCountNor+: Samskaping og folkeforskning med ungdom i Norge
I dette prosjektet vil vi bruke samfunnsvitenskapelig folkeforskning og effektiv formidling til å styrke koblingen mellom forskning, lokalsamfunn og ungdommer.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Hagen, Aina Landsverk
;
Lorenzen, Sara Berge
(2024).
Chasing balloons as scientific practice: On transformative cocreation and epistemic ethics of care in the emerging field of youth citizen social science.
22 s.
International Journal of Action Research.
Vol. 20.
https://doi.org/10.3224/ijar.v20i1.06
Hagen, Aina Landsverk
; Engerbakk, Bjørk;
Lorenzen, Sara Berge
;
Tolstad, Ingrid M.
(2024).
Rebels in their own job: How digging into a municipal mystery turned invited youth participation in an urban planning process into uninvited activism.
Children & society.
https://doi.org/10.1111/chso.12820
Alves, Daniele Evelin ; Lorenzen, Sara Berge ; Hagen, Aina Landsverk ; Murray, Ane Evenstad; Aschehoug, Erik; Abildsnes, Miriam; Juul, Cathrine (2023). Hva med sklier i stedet for trapper? Elevers medvirkning ved byggeprosjekter i nabolaget. Bedre Skole. Vol. 2023.
Hagen, Aina Landsverk
;
Tolstad, Ingrid M.
;
Lorenzen, Sara Berge
(2022).
Pandemi som mulighetsrom for digital transformasjon.
Eliassen, Knut Ove; Ogundipe, Anne; Prytz, Øyvind (Red.).
Estetiske praksiser i den digitale produksjonens tidsalder . s. 463-494.
Fagbokforlaget.
https://doi.org/https://doi.org/10.55669/oa140513
Hagen, Aina Landsverk
;
Lorenzen, Sara Berge
(2021).
Fra medvirker og medforsker til ung sosial entreprenør.
Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.).
Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. s. 147-171.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/https://doi.org/10.23865/noasp.150
Lorenzen, Sara Berge ; Hagen, Aina Landsverk (2021). Hybride rom og levende laboratorier: Erfaringer fra uttesting av digitale medvirkningsmetoder. Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.). Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. s. 125-146. Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/https://doi. org/10.23865/noasp.15
Andersen, Bengt ; Lorenzen, Sara Berge (2021). Ballens uforutsigbare vei mot mål: Medvirkning som maktspill. Hagen, Aina Landsverk (Red.). Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. s. 223-246. Cappelen Damm Akademisk.
Alves, Daniele Evelin
;
Lorenzen, Sara Berge
;
Hagen, Aina Landsverk
(2021).
Skolefag som kanal for ungdomsmedvirkning
i lokale utviklingsprosjekter.
Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.).
Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. s. 87-114.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/https://doi.org/10.23865/noasp.150