English version

PolkaNorski i praksis

Prosjektet undersøker utviklinga av språkferdigheter og kunnskap om verden hos polsk-norske barn i Norge, sammenligna med majoritetsspråklige barn i Polen og Norge.

Prosjektet PolkaNorski i praksis skal formidle forskningsbasert kunnskap om to temaer: barns språkutvikling og barns lek i natur. 

Vi skal lage videoer og podcaster for foreldre og barnehagepersonale om flerspråklige barns språkutvikling og barnehagens arbeid med barns lek i natur. 

Vi skal også tilgjengeliggjøre språkkartleggingsverktøy for polskspråklige barn som bor i Norge. 

Prosjektet er en forlengelse av det polsk-norske forskningsprosjektet PolkaNorski (2020–24), som var et samarbeid mellom Universitetet i Warszawa, Universitetet i Oslo og OsloMet. Der undersøkte vi betydningen av kursing av foreldre som venter barn som skal vokse opp med polsk og norsk, barns språkutvikling i alderen 0–6 år, språkkartleggingsverktøy for polskspråklige barn i alderen som bor i Norge, og forskjellene mellom polske og norske barnehager i å være ute i naturen.

Forskningen er under publisering.

Mer informasjon kan du finne på prosjektsiden til PolkaNorski (multilada.pl.no).

Deltakere

Andre deltakere

Studenter

  • Lisa Laumann
  • Ayla Fjeld Skorpen
  • Sviatlana Kharkevich

Universitetet i Warszawa

  • Ewa Haman
  • Agnieszka Dynak
  • Ewa Komorowska (administrativ leder)
  • Grzegorz Krajewski 
  • Magdalena Krysztofiak 
  • Magdalena Łuniewska- Etenkowska
  • Karolina Mieszkowska
  • Przemysław Tomalski 
  • Andrzej Tarlowski
  • Anna Duszyk-Bogorodzka 
  • Itziar Lozano Sánchez 
  • Dorota Orzezek 
  • Katarzyna Bajkowska 

Høgskolen i Innlandet

  • Pernille Hansen 

MultiLing, Universitetet i Oslo

  • Franziska Köder 
  • Michelle White

Assistenter

  • Karolina Krupa-Gaweł
  • Marta Stasiukiewicz
  • Paulina Kudyba
  • Ewelina Baj
  • Katarzyna Kaniuk
  • Cecilie Rummelhoff

 

Personvernerklæring

Logoen til Norway grants