Prosjektet undersøker utviklinga av språkferdigheter og kunnskap om verden hos polsk-norske barn i Norge, sammenligna med majoritetsspråklige barn i Polen og Norge.
Prosjektet PolkaNorski i praksis skal formidle forskningsbasert kunnskap om to temaer: barns språkutvikling og barns lek i natur.
Vi skal lage videoer og podcaster for foreldre og barnehagepersonale om flerspråklige barns språkutvikling og barnehagens arbeid med barns lek i natur.
Vi skal også tilgjengeliggjøre språkkartleggingsverktøy for polskspråklige barn som bor i Norge.
Prosjektet er en forlengelse av det polsk-norske forskningsprosjektet PolkaNorski (2020–24), som var et samarbeid mellom Universitetet i Warszawa, Universitetet i Oslo og OsloMet. Der undersøkte vi betydningen av kursing av foreldre som venter barn som skal vokse opp med polsk og norsk, barns språkutvikling i alderen 0–6 år, språkkartleggingsverktøy for polskspråklige barn i alderen som bor i Norge, og forskjellene mellom polske og norske barnehager i å være ute i naturen.
Forskningen er under publisering.
Mer informasjon kan du finne på prosjektsiden til PolkaNorski (multilada.pl.no).
Deltakere