Prosjektet undersøker utviklinga av språkferdigheter og kunnskap om verden hos polsk-norske barn i Norge, sammenligna med majoritetsspråklige barn i Polen og Norge.
Prosjektet PolkaNorski i praksis skal formidle forskningsbasert kunnskap om to temaer: barns språkutvikling og barns lek i natur.
Vi skal lage videoer og podcaster for foreldre og barnehagepersonale om flerspråklige barns språkutvikling og barnehagens arbeid med barns lek i natur.
Vi skal også tilgjengeliggjøre språkkartleggingsverktøy for polskspråklige barn som bor i Norge.
Prosjektet er en forlengelse av det polsk-norske forskningsprosjektet PolkaNorski (2020–24), som var et samarbeid mellom Universitetet i Warszawa, Universitetet i Oslo og OsloMet. Der undersøkte vi betydningen av kursing av foreldre som venter barn som skal vokse opp med polsk og norsk, barns språkutvikling i alderen 0–6 år, språkkartleggingsverktøy for polskspråklige barn i alderen som bor i Norge, og forskjellene mellom polske og norske barnehager i å være ute i naturen.
Forskningen er under publisering.
Mer informasjon kan du finne på prosjektsiden til PolkaNorski (multilada.pl.no).
Deltakere
Deltakere fra OsloMet
Andre deltakere
Studenter
- Lisa Laumann
- Ayla Fjeld Skorpen
- Sviatlana Kharkevich
Universitetet i Warszawa
- Ewa Haman
- Agnieszka Dynak
- Ewa Komorowska (administrativ leder)
- Grzegorz Krajewski
- Magdalena Krysztofiak
- Magdalena Łuniewska- Etenkowska
- Karolina Mieszkowska
- Przemysław Tomalski
- Andrzej Tarlowski
- Anna Duszyk-Bogorodzka
- Itziar Lozano Sánchez
- Dorota Orzezek
- Katarzyna Bajkowska
Høgskolen i Innlandet
- Pernille Hansen
MultiLing, Universitetet i Oslo
- Franziska Köder
- Michelle White
Assistenter
- Karolina Krupa-Gaweł
- Marta Stasiukiewicz
- Paulina Kudyba
- Ewelina Baj
- Katarzyna Kaniuk
- Cecilie Rummelhoff
Personvernerklæring
