English version

Institutt for barnehagelærerutdanning (BLU)

Instituttet tilbyr bachelor i barnehagelærerutdanning, masterstudium i barnehagekunnskap og en rekke etter- og videreutdanninger. Vi har et nært samarbeid med praksisfeltet gjennom studentenes praksis og ulike forsknings- og innovasjonsprosjekter. Våre ansatte kommer fra mange ulike fagfelt, og leverer forskningsbasert kunnskap som er relevant for samfunnets utfordringer på barnehagefeltet.

Instituttet i tall

Omtrentlig antall studenter
2000

i 2023 (tall fra DBH)

Omtrentlig antall ansatte (årsverk)
124
Studietilbud
21
Forskningsgrupper
12

Organisasjon

Instituttledelse

Laster inn ...

Kristin Danielsen Wolf er instituttleder.

Laster inn ...

Inger Marie Lindboe er studieleder for forming og fysisk fostring. Hun har ansvar for forskning og utvikling (FoU), stipendiater og universitetsbarnehageordningen. 

Laster inn ...

Geir Aaserud er studieleder for pedagogikk, i samarbeid med Cathrine Døscher. Han har ansvar for masterutdanning i barnehagekunnskap og videreutdanninger på oppdrag, samt skikkethetssaker ved instituttet sammen med Therese Breen.

Laster inn ...

Therese Breen er studieleder for norsk og matematikk. Hun har ansvar for tredje og fjerde studieår på samlings- og nettbasert barnehagelærerutdanning, tilskuddsordningene Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage og Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis, samt skikkethetssaker ved instituttet sammen med Geir Aaserud.

Laster inn ...

Elisabeth Almaz Eriksen er studieleder for drama og musikk. Hun har i tillegg ansvar for første og andre år av barnehagelærerutdanningen, heltid og for praksisstudiet i utdanningene. 

Laster inn ...

Unn Christin Håvie er studieleder med ansvar for første og andre studieår av samlings- og nettbasert barnehagelærerutdanning, samt instituttets deltakelse i INTERACT. 

Laster inn ...

Cathrine Døscher er studieleder for pedagogikk, i samarbeid med Geir Aaserud. Hun har i tillegg ansvar for arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning og internasjonalisering. 

Laster inn ...

Hilde Bakke er studieleder for naturfag, RLE og samfunnsfag og har programansvar for tredje år på barnehagelærerutdanningen, heltid. Hun har også ansvar for bacheloroppgaveemnet og prosjektet Storbybarn.

Laster inn ...

Håvard Østli er instituttlederstøtte.

Laster inn ...

Sunniva Bratsberg er instituttlederstøtte.

Seksjonsledere

Laster inn ...

Synne Sagstad Imeland er seksjonsleder for drama.

Laster inn ...

Tona Gulpinar er seksjonsleder for forming.

Laster inn ...

Kari Anne Jørgensen-Vittersø er seksjonsleder for fysisk fostring.

Laster inn ...

Anders Martinsen er seksjonsleder for RLE.

Laster inn ...

Elena Bøhler er seksjonsleder for matematikk.

Laster inn ...

Siri Haukenes er seksjonsleder for musikk.

Laster inn ...

Mari Sandbakken er seksjonsleder for naturfag.

Laster inn ...

Ingvild Kristin Alfheim er seksjonsleder for norsk.

Laster inn ...

Laura Marie Führer er seksjonsleder for samfunnsfag.

Laster inn ...

Anne Greve og Camilla Skredderstuen Stolpe er seksjonsledere for pedagogikk.

Råd

Samarbeid

Praksis

Praksisstudiene er en obligatorisk og viktig del av barnehagelærerutdanningen. Universitetet inngår samarbeidsavtaler med barnehager i Oslo og Akershusregionen.

Les mer om praksisstudier ved Institutt for barnehagelærerutdanning (student.oslomet.no).

Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage

Regional ordning skal bidra til økt kompetanseutvikling gjennom barnehagebaserte kurs, prosjekter og utviklingsarbeid som involverer hele personalet i barnehagen.

Les mer om Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage.

Universitetsbarnehager

Universitetsbarnehager er partnerskap mellom Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet og barnehager i Osloregionen.

Les mer om universitetsbarnehager.

Videreutdanning for barnehagelærere

Vi tilbyr videreutdanninger i samarbeid med Utdanningsdirektoratet.

Les mer om videreutdanning for barnehagelærere.

Videreutdanning for ledere i barnehage

Vi tilbyr styrerutdanning og ledermoduler. Masterutdanningen i barnehagekunnskap har også en studieretning i barnehageledelse.

Les mer om videreutdanning for ledere i barnehage.

Veiledning av nyutdannede barnehagelærere

Alle nyutdannede lærere i barnehage og skole har rett til veiledning den første tiden i yrket. 

Les mer om veiledning av nyutdannede barnehagelærere.

Aktuelt fra instituttet

Nærbilete av studentane Barsha, Fredrikke og Sindre
– Eit laboratorium for framtida

For første gong samlar OsloMet og bydel Søndre Nordstrand alle studentar med praksis i bydelen for å jobbe saman på tvers av utdanning.

Gruppebilde av barnehagelærerstudenter foran en murvegg utendørs på studiested Pilestredet
Tre måneder i India – en erfaring for livet

Som barnehagelærerstudenter fikk de muligheten til å ha praksis i barnehager i Kolkata. Det bød på unike erfaringer.

Gruppebilete av fagmiljøet som står bak Trall, utandørs på studiestad Pilestredet
Nå kan du bruke Trall, heile Noregs songbok-app, på samisk, nynorsk og engelsk

Songbok-appen Trall er nå tilgjengeleg på samisk, for dei som vil bruke samisk i kvardagen og formidle samisk kultur.

Mannlig barnehaglærer hjelper en liten gutt som bygger en figur.
Barnehagelærere med masterutdanning: Blir tryggere og stiller kritiske spørsmål

Barnehagelærere med masterutdanning blir faglig trygge og ser ting på nye måter, viser et forskningsprosjekt. Men er barnehagene rigget for å få utbytte av kompetansen deres?

Portrett av Yuliia og Olena utendørs på studiested Pilestredet
Mange ønsker å lære om norsk barnehage og skole

Yuliia og Olena kommer fra Ukraina og jobber i norsk skole. De har hatt stort utbytte av OsloMets populære etterutdanningstilbud.

Barnehageborn rekkar hendane i veret
Fleirspråkleg barnehagemiljø - ny kompetansepakke for barnehagane

Det blir snakka mange ulike språk i norske barnehagar. Korleis kan språkleg mangfald bli ein stimulans for heile barnegruppa? OsloMet-forskarar står bak ein ny kompetansepakke.

Portrett av Arnhild Eiken inne på OsloMet Holmlia.
Vil støtte ferske lærarar i storbyen

For nyutdanna lærarar i barnehage og skole er det avgjerande med fagleg og sosial støtte.

Sahaya ser inn i kamera og smiler.
Vil rekruttere unge flerkulturelle til å ta høyere utdanning

– Jeg vokste opp med en kameratgjeng som hadde dårlige karakterer og ingen motivasjon til å ta noe utdanning.

Portrett av Ragnhild og Jorge i trappa inne i et bygg i Pilestredet
Ble bedre praksislærere med videreutdanning

Ragnhild og Jorge tok videreutdanning i veiledning. De fikk begge et faglig løft som praksislærere for barnehagelærerstudenter.