Kort om
Aina Landsverk Hagen er seniorforsker ved Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet – storbyuniversitetet og sosialantropolog med doktorgrad fra Universitetet i Oslo. Hennes PhD-avhandling tok for seg arkitekter i Snøhetta og deres måter å jobbe kreativt i konkurranseteam. Hagen har publisert bøker, artikler og rapporter om byutvikling, ungdom og medvirkning, etnografisk metode, kreativitet og ytringsfrihet, og organisasjonsendring og digital innovasjon i mediebransjen. Hun leder flere prosjekter om og med ungdom, og er opptatt av å utvikle og eksperimentere med samfunnsvitenskapelige metoder, samt jobbe med innovasjon og organisasjonsutvikling som aksjonsforsker.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Psykologi Arkitektur og design Sosialantropologi Samfunnsvitenskap
Emner
Innovasjon Arbeidslivsforskning Barn og ungdom Feminisme Kreativitet Kunnskapsorganisasjoner Digitalisering Ytringsfrihet Medieinnovasjon Arkitektarbeid Byromsutvikling Citizen Science Sosial bærekraft Medvirkning og deltakelse
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Bistand til utvikling av arbeidsprosesser i Medietilsynet
Nytt prosjekt skal styrke samhandling og arbeidsformer i Medietilsynet.
-
Desentralisert kompetanseutvikling i Hamar-regionen 2024-2025
OsloMet har inngått en avtale med Hamarregionen som gjelder Desentralisert kompetanseutvikling hvor Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) og Institutt for estetiske fag (EST) ved OsloMet skal samarbeide med fire kommuner i regionen: Hamar, Løten, Stange og Ringsaker.
-
Desken – dinosaur eller dynamisk endringsagent?
Dette prosjektet analyserer hvilken rolle desken har spilt i sentrale omstillingsperioder, og hvilken betydning den har hatt for norske avisredaksjoners evne til å iverksette og gjennomføre nødvendige innovasjoner og endringer.
-
Digital oppfølging av unge i NAV (DIGUNG)
Prosjektet skal kartlegge hvordan NAV ivaretar unges oppfølgingsbehov ved overgang til økt bruk av digitale kanaler og digitale tjenester.
-
Et sted å være ung
Metoder og rammeverk for innovativ medvirkning ved utvikling og etablering av ungdomssteder (UngHUS)
-
Kartlegging av kommunale bygg og deres sosiokulturelle betydning i lokalsamfunnet: En mulighetsstudie for Alna bydelshus og omkringliggende bygg på Furuset
Vi skal utføre en sosiokulturell bygganalyse av Furuset som kunnskapsgrunnlag for framtidige forbedringer. Oppdragsgiver er Oslo kommune ved Bydel Alna.
-
Kvantesprang eller museskritt? Pandemi som unikt mulighetsrom for digital transformasjon i norske kunst- og kulturinstitusjoner
Hvorfor har noen kunst- og kulturinstitusjoner fått opp nyskapende formater og eksperimenterende digitale praksiser på knappe tre uker, mens andre har permittert sine ansatte og satt formidlingsknappen på pause?
-
Lokal rettshjelp for barnefamilier
Prosjektet vil bidra til å heve folks levekår, fysiske og psykiske helse gjennom å bistå med lokal rettshjelp og rettighetsinformasjon.
-
Moss Avis
Prosjektets hovedmål er å utvikle en integrert digital redaksjon -"én redaksjon, ett produkt".
-
Nordic Research Network for Architectural Anthropology
Målet med dette nettverket er å skape et inspirerende arkitektonisk, antropologisk forskningsmiljø som strekker seg på tvers av grenser, og knytter vitenskapelig forskning til designpraksis.
-
OMEN Organizing for Media Innovation
Hvordan kan gamle mediehus skape noe nytt innen trange rammer?
-
På like vilkår - et levekårsprosjekt i Bydel Søndre Nordstrand
I dette samarbeidsprosjektet med Redd Barn og Tøyen Unlimited ønsker vi å utvikle medvirkningsmetodikk rettet mot utsatt ungdom som medforskere og idéutviklere.
-
Samskaping og folkeforskning med ungdom (YouCount)
Målet med prosjektet er å utvikle ny kunnskap om positive drivere for sosial inklusjon og lokal innovasjon og politikk, gjennom samskapende forskning med unge – såkalt «Youth citizen social science».
-
Stedsanalyse Tøyen
Oslo kommune v/Bydel Gamle Oslo ønsket en bred stedsanalyse av Tøyen som kunnskapsgrunnlag for Områdeløft Tøyen.
-
TalentForsk II
TalentForsk II er en videreføring av følgeprosjektet TalentForsk, som har kartlagt metoder og verktøy for talentutvikling i programmet FilmLab gjennom dets første to kull. TalentForsk II skal spesifikt følge FilmLabs tredje og (foreløpig) siste kull.
-
U+MxV (Ung medvirkning)
Prosjektet U+MxV (Ung medvirkning) skal kartlegge hvordan medvirkning fra ungdom foregår i norske kommuner, samt bidra til styrke medvirkningsprosesser i arbeidet med å fremme gode oppvekstvilkår.
-
UDE - Ungdomsmedvirkning
For å sikre at barn og unge i Oslo kommune får medvirket og sagt sin mening, skal AFI bistå i Utdanningsetatens arbeid med å få medvirkning inn i Oslo-skolen.
-
Ungdomsmedvirkning for Hauketo, Lambertseter og Oppsal
Hva tenker egentlig ungdommene om sine hjemsteder? Målet med prosjektet er å kartlegge og innhente kunnskap om kvaliteter, mangler og behov i nærområdet fra ungdommens ståsted.
-
Utvikling av bærekraftig tenkning ved OsloMet
Ambisjonen til Sustainable Partnerships and Research Collaborations SPARC er å gjøre OsloMet til et levende og engasjerende miljø for bærekraft.
-
Visuell kartlegging av oppvekstfeltet i Bydel Alna
Forskere ved AFI/NOVA, i samarbeid med Avdeling Oppvekst og lokalsamfunn Bydel Alna, vil i dette prosjektet utarbeide et «giga map» og en visuell rapport som kartlegger sammenhenger i bydelens arbeid i oppvekstfeltet.
-
YouCountNor+: Samskaping og folkeforskning med ungdom i Norge
I dette prosjektet vil vi bruke samfunnsvitenskapelig folkeforskning og effektiv formidling til å styrke koblingen mellom forskning, lokalsamfunn og ungdommer.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Hagen, Aina Landsverk
;
Lorenzen, Sara Berge
(2024).
Chasing balloons as scientific practice: On transformative cocreation and epistemic ethics of care in the emerging field of youth citizen social science.
22 s.
International Journal of Action Research.
Vol. 20.
https://doi.org/10.3224/ijar.v20i1.06
Hagen, Aina Landsverk
; Engerbakk, Bjørk;
Lorenzen, Sara Berge
;
Tolstad, Ingrid M.
(2024).
Rebels in their own job: How digging into a municipal mystery turned invited youth participation in an urban planning process into uninvited activism.
Children & society.
https://doi.org/10.1111/chso.12820
Alves, Daniele Evelin ; Lorenzen, Sara Berge ; Hagen, Aina Landsverk ; Murray, Ane Evenstad; Aschehoug, Erik; Abildsnes, Miriam; Juul, Cathrine (2023). Hva med sklier i stedet for trapper? Elevers medvirkning ved byggeprosjekter i nabolaget. Bedre Skole. Vol. 2023.
Hagen, Aina Landsverk
;
Tolstad, Ingrid M.
;
Lorenzen, Sara Berge
(2022).
Pandemi som mulighetsrom for digital transformasjon.
Eliassen, Knut Ove; Ogundipe, Anne; Prytz, Øyvind (Red.).
Estetiske praksiser i den digitale produksjonens tidsalder . s. 463-494.
Fagbokforlaget.
https://doi.org/https://doi.org/10.55669/oa140513
Thorstensen, Erik
;
Hagen, Aina Landsverk
;
Brattbakk, Ingar
(2021).
Images of Place, Secularity and Gentrification: On Urban Religious Belonging in an Inner City Neighbourhood in Oslo.
15 s.
Secularism and Nonreligion.
Vol. 10.
https://doi.org/10.5334/SNR.144
Alves, Daniele Evelin
;
Lorenzen, Sara Berge
;
Hagen, Aina Landsverk
(2021).
Skolefag som kanal for ungdomsmedvirkning
i lokale utviklingsprosjekter.
Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.).
Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. s. 87-114.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/https://doi.org/10.23865/noasp.150
Hagen, Aina Landsverk
;
Tolstad, Ingrid M.
;
Bygdås, Arne
(2021).
“Magic through many minor measures”: How introducing a flowline production mode in six steps enables journalist team autonomy in local news organizations.
15 s.
AI & Society: Knowledge, Culture and Communication.
https://doi.org/10.1007/S00146-021-01176-2
Hagen, Aina Landsverk
(2021).
Egalitarian ideals, conflicting realities: Introducing a model for thick youth
participation.
Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.).
Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. s. 277-306.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/https://doi.org/10.23865/noasp.150
Hagen, Aina Landsverk
;
Lorenzen, Sara Berge
(2021).
Fra medvirker og medforsker til ung sosial entreprenør.
Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.).
Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. s. 147-171.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/https://doi.org/10.23865/noasp.150
Lorenzen, Sara Berge ; Hagen, Aina Landsverk (2021). Hybride rom og levende laboratorier: Erfaringer fra uttesting av digitale medvirkningsmetoder. Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.). Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. s. 125-146. Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/https://doi. org/10.23865/noasp.15