Kort om
Håvard Helland er sosiolog (mag. art. og dr. polit. fra Universitetet i Oslo). Hans interesseområder er sosial ulikhet i utdanning og arbeidsmarked, ulikhetsdimensjoner innenfor den høyt utdannede middelklassen, profesjoner, utdanningsvalg, valg av utdanningsretning, skoleprestasjoner, etniske minoriteters utdannings- og arbeidsmarkedskarriere.
Medlem av flere forskningsnettverk (bl.a. Nordic Fields of Higher Education, International Study of City Youth, RC28 i den Internasjonale Sosiologforeningen, Transitions in Youth).
For tiden er han involvert i flere prosjekter: et prosjekt om betydningen av sertifisering og andre lukningsmekanismer i arbeidsmarkedet, et nordisk prosjekt som sammenligner rekrutteringsmønstre i høyere utdanning i Danmark, Finland, Norge og Sverige, og et internasjonalt komparativt prosjekt som følger ungdom gjennom videregående skole i 13 storbyer i forskjellige land.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Lagdeling Arbeid Arbeidsmarked Sosial ulikhet Ungdom Utdanning Innvandring Utdannningsvalg Utdanningsretning
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Automatiseringsteknologier og det meningsfulle arbeidets fremtid
Hovedmålet med dette prosjektet er å undersøke hvilken innflytelse automatiseringsteknologier har på meningsfylt arbeid.
-
PERSIST: Fullføring og frafall i profesjonsutdanning
PERSIST studerer frafall fra høyere utdanning, med særlig fokus på profesjonsutdanninger, og har som mål å utvikle teorier om studiefullføring og frafall, for å bedre forståelsen for forskjeller mellom utdanningsretninger.
-
Profesjonsstudenter og profesjonsutøvere. Studier av rekruttering, studiegjennomføring og yrkeskarrierer.
Formålet med prosjektet er å studere rekrutteringen til profesjonsutdanningene, studiegjennomføring og utdanningskarrierer på profesjonsutdanningene, og de profesjonsutdannedes yrkeskarrierer.
-
ProTruSt: Profesjoner, tillit og status
Databasen ProTruSt (Professions: Trust & Status) er basert på en stor undersøkelse blant det norske folk, og gir opplysninger om yrkesprestisje, hvilken prestisje/status yrkene burde ha og tillit til ulike yrker og profesjoner.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Inclusive Mathematics Teaching (IMaT)
-
International student mobility: drivers, patterns and impacts (MOBILITY)
Prosjektet undersøker hvordan norsk politikk på området er formet av internasjonale utviklingstrekk, og i hvilken grad utenlandske studenter bidrar til ‘internasjonalisering hjemme’.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Helland, Håvard
;
Strømme, Thea Bertnes
; Thomsen, Jens-Peter
(2024).
Social inequality in dropout rates in higher education: Denmark and Norway.
Studies in Higher Education.
https://doi.org/10.1080/03075079.2024.2431588
Helland, Håvard
;
Strømme, Thea Bertnes
(2024).
Social inequality in completion rates in higher education: Heterogeneity in educational fields.
British Journal of Sociology.
https://doi.org/10.1111/1468-4446.13075
Drange, Ida
;
Helland, Håvard
; Hermansen, Are Skeie
(2024).
Unionization, licensure and workplace variation in pay inequality between immigrants and natives.
35 s.
Socio-Economic Review.
Vol. 22.
https://doi.org/10.1093/ser/mwad075
Helland, Håvard
; Wiborg, Øyvind Nicolay;
Røberg, Karl Ingar Kittelsen
(2023).
Who chooses fast-track programs in mathematics? The role of class origin, ethnicity, and gender among Norwegian lower-secondary students.
25 s.
European Societies.
https://doi.org/10.1080/14616696.2023.2197988
Alecu, Andreea Ioana
;
Helland, Håvard
; Hjellbrekke, Johannes; Jarness, Vegard
(2022).
Who you know: The classed structure of social capital.
30 s.
British Journal of Sociology.
Vol. 73.
https://doi.org/10.1111/1468-4446.12945
Bakken, Anders ; Heggen, Kåre ; Helland, Håvard (2022). Utdanning. Frønes, Ivar; Kjølsrød, Lise (Red.). Det norske samfunn : bind 2. s. 179-205. Gyldendal Akademisk.
Serediak, Olga
;
Helland, Håvard
(2022).
Family background and the likelihood of pursuing a university degree abroad: heterogeneity in educational fields.
British Journal of Sociology of Education.
https://doi.org/10.1080/01425692.2022.2132471
Helland, Håvard
; Hovdhaugen, Elisabeth
(2021).
Degree completion in short professional courses: does family background matter?.
Journal of Further and Higher Education.
https://doi.org/10.1080/0309877X.2021.1998394
Helland, Håvard ; Ljunggren, Jørn (2021). Arbeidere og yrkesstatus i Likhets-Norge. Ljunggren, Jørn; Hansen, Marianne Nordli (Red.). Arbeiderklassen. s. 293-312. Cappelen Damm Akademisk.
Strømme, Thea Bertnes
;
Helland, Håvard
(2020).
Parents’ educational involvement: Types of resources and forms of involvement in four countries.
British Educational Research Journal (BERJ).
Vol. 46.
https://doi.org/10.1002/berj.3609