Kort om
Ingrid Smette er forskar ved NOVA i seksjon for forsking om barndom, familie og barnevern. Hennar forskingsinteresser er foreldreskap og barndom i ein kulturelt mangfaldig velferdsstat. Ho har nyleg avslutta eit postdoktorprosjekt ved Universitetet i Oslo om foreldreskaps ideal og -praksis blant etterkomarar (andregenerasjon). For tida arbeider ho med fleire prosjekt korleis velferdsstatens institusjonar handerer kulturelle og religiøse skilnadar i foreldreskapspraksis. Ho har PhD i sosialantropologi (2015) frå UiO og arbeider i hovudsak med ulike kvalitative metodar.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Migrasjon Ungdom Utdanning Familieliv, foreldreskap og omsorg for barn Studenter med minoritetsbakgrunn Ungdom, kjønn, vold Videregående opplæring Sosial kontroll Seksuell vold Selvstendighet Majoritet-minoritetsrelasjoner Ungdomsskole
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Elevers trivsel og skolemiljø
Forskningsprosjektet skal gi ny og utfyllende kunnskap om hvilke forhold som har betydning for elevers trivsel og opplevelse av skolemiljø, hva som kan være årsaker til at elevers mistrivsel og negative opplevelser har økt de siste årene, og hvordan skoler arbeider med skolemiljøet.
-
EToS – Elevers trivsel og skolemiljø
Forskningsprosjektet skal gi utfyllende kunnskap om hvilke forhold som har betydning for elevers trivsel og opplevelse av skolemiljø, hva som kan være årsaker til at elevers mistrivsel og negative opplevelser har økt de siste årene, og hvordan skoler arbeider med skolemiljøet.
-
Etterkommerne og den bekymrede velferdsstaten
Dette prosjektet undersøker de pågående, relasjonelle forhandlinger mellom velferdsstatens og offentlighetens problemforståelser og endringsprosesser i minoritetsbefolkningen.
-
Foreldreskap blant etniske og religiøse minoritetar i Noreg
Dette prosjektet undersøkjer korleis etniske og religiøse minoritetar i Noreg opplever det å vere mor og far for «store barn» og ungdom.
-
Følgeevaluering av pilotprosjekt om minoritetsrådgivere på ungdomsskoler og voksenopplæringssentre
Forskere ved NOVA skal evaluere to pilotprosjekter for utvidelse av ordningen med minoritetsrådgivere til ungdomsskoler i utsatte byområder og voksenopplæringssentre.
-
Oppvekst, familieliv og hjelpsøking i «lukkede» trossamfunn
Dette prosjektet skal bygge kunnskap om hva som kjennetegner oppvekst og familieliv innenfor rammen av trossamfunn som kan forstås som lukket, og hvilken betydning lukketheten har for barns rettigheter.
-
Skolens erfaringer med og håndtering av fritak og fravær på religiøst grunnlag
I dette prosjektet skal vi utforske hvordan skoler håndterer forespørsler fra elever og foreldre om å bli fritatt fra undervisning og skoleaktiviteter på grunn av deres religiøse tro og livssyn.
-
Ungdom i endring
Prosjektet tar for seg hvordan sosial ulikhet utspiller seg i ungdomstida.
-
Unges livssjanser: Hvordan blir ulikhet til gjennom ungdomstida? (LIFECHANCES)
I LIFECHANCES undersøker vi hvordan ulike ungdomsliv gir ulike livssjanser over tid.
-
Voldsprogrammet – Forskningsprogram om vold i nære relasjoner
Forskningsprogrammet handler om å forstå vold i nære relasjoner som fenomen og konsekvensene volden har for de som blir utsatt. Det handler også om tiltakene samfunnet setter i verk for å hjelpe utsatte og for å bekjempe vold.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Vestel, Viggo Jan
;
Smette, Ingrid
(2024).
Seven critical events regarding Islam and Muslims in Norway - Three points of tension.
La Revista de Estudios Internacionales Mediterráneos (REIM).
https://doi.org/10.15366/reim2024.36.003
Smette, Ingrid
;
Aarset, Monica Five
(2023).
Parenting in the second generation. The changing family figurations of descendants of Pakistani, Indian and Sri Lankan Tamil immigrants in Norway.
24 s.
Ethnic and Racial Studies.
https://doi.org/10.1080/01419870.2023.2232454
Smette, Ingrid ; Eriksen, Ingunn Marie (2023). From Gendered Borderwork to Ethnic Boundaries: The Case of Two Norwegian Schools. Oeur, Freeden Blume; Pascoe, C. J. (Red.). Gender replay: On kids, school and feminism. New York University Press.
Østby, Lene;
Stefansen, Kari
;
Smette, Ingrid
(2022).
Overgrepsutsattes erfaringer med spesialiserte lavterskeltilbud: Symbolsk anerkjennelse, solidariske fellesskap.
Tidsskrift for velferdsforskning.
Vol. Årgang 25.
https://doi.org/10.18261/tfv.25.1.3
Eriksen, Ingunn Marie
;
Stefansen, Kari
;
Smette, Ingrid
(2022).
Inequalities in the making: the role of young people’s relational resources through the COVID-19 lockdown.
Journal of Youth Studies.
https://doi.org/10.1080/13676261.2022.2144716
Smette, Ingrid
;
Hyggen, Christer
;
Bredal, Anja
(2021).
Foreldrerestriksjoner blant minoritetsungdom: omfang og mønstre i og utenfor skolen.
Tidsskrift for samfunnsforskning.
Vol. 62.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-291X-2021-01-01
Smette, Ingrid
; Hegna, Kristinn
(2021).
Selvbestemmelse og selvregulering: Nye elevidealer for ungdomsskolen.
Ødegård, Guro; Pedersen, Willy (Red.).
UNGDOMMEN. s. 113-134.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/https://doi.org/10.23865/noasp.142
Strandbu, Åse;
Stefansen, Kari
;
Smette, Ingrid
; Seippel, Ørnulf
(2021).
Ungdomsidrettens spenninger.
Ødegård, Guro; Pedersen, Willy (Red.).
UNGDOMMEN. s. 135-152.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/https://doi.org/10.23865/noasp.142
Rosten, Monika Grønli
;
Smette, Ingrid
(2021).
Pragmatic, pious and pissed off: young Muslims girls managing conflicting sexual norms and social control.
16 s.
Journal of Youth Studies.
https://doi.org/10.1080/13676261.2021.1981841
Aarset, Monica Five
;
Smette, Ingrid
;
Rosten, Monika
(2021).
Thinking through generation: On parenting and belonging among adult children of immigrants in Norway.
Falch-Eriksen, Asgeir; Takle, Marianne; Britt, Slagsvold (Red.).
Generational Tensions and Solidarity Within Advanced Welfare States. s. 79-95.
Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003129592-5