Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Desentralisert kompetanseutvikling i Hamar-regionen 2024-2025
OsloMet har inngått en avtale med Hamarregionen som gjelder Desentralisert kompetanseutvikling hvor Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) og Institutt for estetiske fag (EST) ved OsloMet skal samarbeide med fire kommuner i regionen: Hamar, Løten, Stange og Ringsaker.
-
Elevers trivsel og skolemiljø
Forskningsprosjektet skal gi ny og utfyllende kunnskap om hvilke forhold som har betydning for elevers trivsel og opplevelse av skolemiljø.
-
Følgeforskning "Et løft for fritidsklubbene". Utvikling, kunnskap om kvalitet, status og rammevilkår
Hvordan kan fritidsklubber styrkes for å gi ungdom et bedre tilbud? Fra 2025 skal vi forske på den femårige satsingen "Et løft for fritidsklubbene".
-
Kartlegging av kommunale bygg og deres sosiokulturelle betydning i lokalsamfunnet: En mulighetsstudie for Alna bydelshus og omkringliggende bygg på Furuset
Vi skal utføre en sosiokulturell bygganalyse av Furuset som kunnskapsgrunnlag for framtidige forbedringer. Oppdragsgiver er Oslo kommune ved Bydel Alna.
-
Practicing hope: Challenging myths, changing narratives and bridging youth solidarity and belonging in diverse urban communities in the Nordic countries (YouHope)
I YouHope skal vi forske på hvordan ungdom i storbyene Oslo, Malmø og København praktiserer håp i hverdagen.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Bistand til utvikling av arbeidsprosesser i Medietilsynet
Nytt prosjekt skal styrke samhandling og arbeidsformer i Medietilsynet.
-
Et sted å være ung
Metoder og rammeverk for innovativ medvirkning ved utvikling og etablering av ungdomssteder (UngHUS)
-
Samskaping og folkeforskning med ungdom (YouCount)
Målet med prosjektet er å utvikle ny kunnskap om positive drivere for sosial inklusjon og lokal innovasjon og politikk, gjennom samskapende forskning med unge – såkalt «Youth citizen social science».
-
TalentForsk II
TalentForsk II er en videreføring av følgeprosjektet TalentForsk, som har kartlagt metoder og verktøy for talentutvikling i programmet FilmLab gjennom dets første to kull. TalentForsk II skal spesifikt følge FilmLabs tredje og (foreløpig) siste kull.
-
U+MxV (Ung medvirkning)
Prosjektet U+MxV (Ung medvirkning) skal kartlegge hvordan medvirkning fra ungdom foregår i norske kommuner, samt bidra til styrke medvirkningsprosesser i arbeidet med å fremme gode oppvekstvilkår.
-
UDE - Ungdomsmedvirkning
For å sikre at barn og unge i Oslo kommune får medvirket og sagt sin mening, skal AFI bistå i Utdanningsetatens arbeid med å få medvirkning inn i Oslo-skolen.
-
Ungdom i kommunale boliger
I dette prosjektet har vi som mål å bedre kunnskapsgrunnlaget om hvordan barn og unge opplever å bo i en kommunal bolig, og om hvilke faktorer som er avgjørende for å skape tilfredsstillende boforhold.
-
YouCountNor+: Samskaping og folkeforskning med ungdom i Norge
I dette prosjektet vil vi bruke samfunnsvitenskapelig folkeforskning og effektiv formidling til å styrke koblingen mellom forskning, lokalsamfunn og ungdommer.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Hagen, Aina Landsverk
;
Lorenzen, Sara Berge
(2024).
Chasing balloons as scientific practice: On transformative cocreation and epistemic ethics of care in the emerging field of youth citizen social science.
22 s.
International Journal of Action Research.
Vol. 20.
https://doi.org/10.3224/ijar.v20i1.06
Hagen, Aina Landsverk
; Engerbakk, Bjørk;
Lorenzen, Sara Berge
;
Tolstad, Ingrid M.
(2024).
Rebels in their own job: How digging into a municipal mystery turned invited youth participation in an urban planning process into uninvited activism.
Children & society.
https://doi.org/10.1111/chso.12820
Alves, Daniele Evelin ; Lorenzen, Sara Berge ; Hagen, Aina Landsverk ; Murray, Ane Evenstad; Aschehoug, Erik; Abildsnes, Miriam; Juul, Cathrine (2023). Hva med sklier i stedet for trapper? Elevers medvirkning ved byggeprosjekter i nabolaget. Bedre Skole. Vol. 2023.
Hagen, Aina Landsverk
;
Tolstad, Ingrid M.
;
Lorenzen, Sara Berge
(2022).
Pandemi som mulighetsrom for digital transformasjon.
Eliassen, Knut Ove; Ogundipe, Anne; Prytz, Øyvind (Red.).
Estetiske praksiser i den digitale produksjonens tidsalder . s. 463-494.
Fagbokforlaget.
https://doi.org/https://doi.org/10.55669/oa140513
Alves, Daniele Evelin
;
Lorenzen, Sara Berge
;
Hagen, Aina Landsverk
(2021).
Skolefag som kanal for ungdomsmedvirkning
i lokale utviklingsprosjekter.
Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.).
Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. s. 87-114.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/https://doi.org/10.23865/noasp.150
Andersen, Bengt ; Lorenzen, Sara Berge (2021). Ballens uforutsigbare vei mot mål: Medvirkning som maktspill. Hagen, Aina Landsverk (Red.). Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. s. 223-246. Cappelen Damm Akademisk.
Hagen, Aina Landsverk
;
Lorenzen, Sara Berge
(2021).
Fra medvirker og medforsker til ung sosial entreprenør.
Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.).
Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. s. 147-171.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/https://doi.org/10.23865/noasp.150
Lorenzen, Sara Berge ; Hagen, Aina Landsverk (2021). Hybride rom og levende laboratorier: Erfaringer fra uttesting av digitale medvirkningsmetoder. Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.). Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. s. 125-146. Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/https://doi. org/10.23865/noasp.15