– Temaer som ADHD, konsentrasjonsvansker, skjermbruk og oppmerksomhetstyver blir stadig diskutert, og det finnes en del forskning på disse områdene, sier grunnskolelærer Eirin Groven Spjelkavik.
Hun forteller at hun lenge har vært interessert i spørsmål rundt konsentrasjonsevnen i dagens samfunn, og ønsket å fordype seg i dette i sin masteroppgave.
– Jeg fant derimot ikke tilstrekkelig forskning på temaet: hvordan kan lærere legge til rette for konsentrasjon i kunst og håndverk hos elever på mellomtrinnet? Her fant jeg et hull i forskningsfeltet som jeg kunne bidra til å fylle.
Eirin var i arbeidet med masteroppgaven opptatt av at det er vanlig å ha utfordringer knyttet til det å skulle konsentrere seg, uten at det trenger å bety at det ligger en diagnose i bunn.
Her fant jeg et hull i forskningsfeltet som jeg kunne bidra til å fylle.– Eirin Groven Spjelkavik, tidligere grunnskolelærerstudent
Mange elever å forholde seg til
Da Eirin selv var ute i praksis som student ved grunnskolelærerutdanningen, så hun hvor utfordrende det var å lage god og tilrettelagt undervisning tilpasset hver enkelt elev.
Klasserommet kan være fullt av distraksjoner. Ikke minst i kunst- og håndverkstimene, med det kreative kaoset disse innebærer av blyanter og tusjer, symaskiner, hammere og leire.
Dessuten har kunst- og håndverkslærere mindre tid til å bli kjent med den enkelte eleven.
– Kunst- og håndverkslærere underviser ofte i flere klasser og på flere trinn. Det er mange elever å forholde seg til, og det kan være utfordrende å bygge gode relasjoner til barn som jeg bare ser noen timer i uka, sier Eirin, som i dag jobber som lærer ved Slattum skole.