Mennesker med pedagogisk utdanning fra utlandet har strømmet til kurset Innføring i norsk barnehage og skole. De fleste deltakerne har bakgrunn som flyktning, og mange kommer fra Ukraina.
Kurset gir kunnskap om hvordan norske barnehager og skoler er organisert, verdigrunnlaget deres, og hvordan det pedagogiske arbeidet foregår.
Overrasket over behovet
Første kursrekke ble arrangert våren 2024. Det var plass til rundt 100 deltakere, men det var over 500 søkere.
– Vi ble overrasket over den store interessen, men det viser at behovet for denne typen etterutdanning er stor. Vi dobler derfor antall plasser til høsten, sier Marit Lunde, leder ved Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) ved OsloMet.
Til høsten begynner 200 nye deltakere på kurset. Ettersom mesteparten av undervisningen er digital, kommer de fra store deler av landet.
De ukrainske lærerne Yuliia Fediainova-Spichak (46) og Olena Sarachan (43) har tatt kurset våren 2024. De kom begge til Norge i mars 2022.
Yuliia har bakgrunn som journalist og engelsklærer ved en nettskole. Hun har høyere pedagogisk utdanning i historie og kulturteori, og i engelsk språk og utenlandsk litteratur. Nå jobber hun med ukrainske barn på en skole i Moss.
Olena er utdannet engelsklærer, og har jobbet i 20 år i ukrainsk skole. Hun jobber nå i en innføringsklasse på Hedrum skole i Larvik, med barn fra flere ulike land.
Krevende å lete seg fram til kunnskapen selv
De to kursdeltakerne er fornøyde med å ha fått en samlet innføring i det som særpreger norsk barnehage og skole. Å skulle lete seg fram til denne kunnskapen på egen hånd er krevende, forteller Olena.
– Vi har lært mye om lovverk og rammeplaner. Kurset har hjulpet meg med å få struktur på den kunnskapen som jeg har fått mens jeg har jobbet i norsk skole, sier hun.
– Min kunnskap om den norske skolen har hittil begrenset seg til det direkte ansvaret jeg har overfor de ukrainske barna som jeg underviste i norsk. Dette kurset hjelper meg å se hele bildet, ikke bare et lite segment, sier Yuliia.
Hun sier hun også har fått informasjon om hvordan hun skal få godkjent lærerutdanningen fra hjemlandet i Norge.