Ni måter vi kan få fart på boligbyggingen

fire boligkvartal i en by med fargerike murhus sett på skrå ovenfra

Det er boligmangel i flere norske kommuner, og regjeringen har en ambisjon om 130.000 nye boliger innen 2030.

Alle nye boliger må godkjennes av kommunen før bygging kan starte. Men lang saksbehandlingstid forsinker byggeprosessen.

Forskere fra By- og regionforskningsinstituttet NIBR ved OsloMet, sammen med byplanleggere fra Asplan Viak (asplanviak.no), har kartlagt tiden det tar fra en boligidé foreslås til den får godkjentstempel.

De har også funnet årsaker til den lange tidsbruken, og forskerne kommer med ni klare anbefalinger til hvordan tiden kan kortes ned.

– Vi må jobbe for et reelt samarbeid mellom kommune og utbygger. I dag samarbeides det lite. Det må endres, sier Berit Irene Nordahl, forskningssjef på NIBR.

890 dager i snitt

Det er Kommunal- og distriktsdepartementet som har bedt om rapporten Undersøkelser av årsaker til høy tidsbruk i plansaker og forslag om mer effektive planprosesser (oda.oslomet.no).

Den viser blant annet at:

– At utbyggere bruker lengre tid, er ikke så rart. De blir sittende med oppgaver som tar lang tid, som utredninger, mens kommunen sjekker om forslaget deres holder mål. Det er ikke like tidkrevende i seg selv, sier Nordahl.

Portrettbilde av forsker Sveinung Legard som ser i kamera og smiler.

Teller på feil måte

For å kartlegge tidsbruken i plansakene, har forskerne gjennomgått KOSTRA-tall. KOSTRA er en forkortelse for kommune-stat-rapportering, hvor alle norske kommuner sender inn tall fra sin kommune på en rekke områder.

Tallene viser tydelig en økende saksbehandlingstid, spesielt i pressområder. Tiden påvirkes betydelig av kommunens befolkningsstørrelse og -vekst.

Nordahl mener imidlertid at måten saksbehandlingstiden telles på, kan bidra til å forlenge den.

– Måten vi teller tid, belønner ikke samarbeid mellom kommunen og utbygger, sier Nordahl, og presiserer:

– Vi teller ukene saken ligger hos én aktør, for eksempel kommunen, før de skyver saken over til den andre part, utbygger. Så teller vi ukene saken ligger hos utbygger, før de skyver den tilbake til kommunen. Da teller vi ukene hos kommunen igjen.

Hun mener det kan bidra til å øke avstanden mellom partene.

– Å måle saksbehandlingstid etter hvor saken ligger, gir begrenset innsikt i hva som bidrar til raske eller langdrøye prosesser. Spissformulert kan vi si at det legger opp til et slags «blame-game» hvor partene skyver ansvaret mellom seg, sier hun.

Kan telle faser

En mulig måte å løse det på, er å skifte fokus fra hvilken aktør som har saken, til heller å løfte fram hvilken fase saken er i. Fra oppstart til førstegangsbehandling kan være første fase, mens tiden fra førstegangsbehandling til endelig vedtak, kan være en – eller flere – faser, alt ettersom hvor komplisert saken viser seg å være.

Forskerne mener det også kan være hensiktsmessig å måle antall planer som går gjennom med ingen eller bare én runde tilbake til initiativtager før vedtak.

– Ved å sammenligne tidsbruken med totalt antall vedtatte boligsaker i en kommune, får vi et inntrykk av hvor stor andel av forslagene som går i «pingpong loop» mellom kommunen og utbygger. Da får vi også et bedre inntrykk av omfanget av kompliserte og tidkrevende plansaker, sier Nordahl.

Skaper mer problemer enn de løser

KOSTRA-tallene sier ikke noe om årsakene til at sakene er mer tidkrevende i vekstkommuner.

– Men det er grunn til å tro at mange av boligprosjektene er transformasjonsprosjekter, spesielt i Oslo og de andre store byene, sier Nordahl.

Transformasjon, altså å fornye eller fortette i områder som allerede er bebygd, er gjeldende byutviklingspolitikk.

For å sikre helhetlige løsninger i byutviklingen, stiller en del kommuner ofte krav om «felles planlegging», for eksempel for flere tomter innenfor et by-kvartal eller et område.

– Men kommunene har i praksis ingen effektive virkemidler for å koordinere slike prosesser, så pålegg om felles planlegging ser ut til å skape mer problemer enn de løser, sier Nordahl.

Slike prosjekter involverer ofte mange grunneiere, som gjerne har ulike planer for sine eiendommer og ulik tidshorisont for når de vil utvikle dem.

– Her må kommunen hjelpe med en form for prosess-koordinering. Der kravet settes, bør det følges opp av ressurser fra kommunen for å sikre gjennomføring av felles planlegging for områder som berører flere eiendommer, sier Nordahl.

Ni forslag som kan korte ned tidsbruken i plansaker

1. Mer hensiktsmessig måling av tidsbruk

Mer hensiktsmessig og variert måling av saksbehandlingstid, for eksempel ved å måle faser av prosjektet heller enn hvor lenge hver aktør har hatt saken, bør på plass.

2. Forbedre «felles planlegging»

Kommunen bør vurdere nytten av å stille krav om felles planlegging. Der kravet settes, bør det følges opp av ressurser fra kommunen for å sikre gjennomføring. Det anbefales også å bygge opp kompetansen hos kommuner, utbyggere, grunneiere og rådgiverbransjen.

3. Sikre at spesifikke typer boliger bygges

Nye boligtyper, som boliger med små, private områder og store fellesarealer, diskuteres mye. Men kommunen mangler verktøy for å sikre at spesifikke typer boliger bygges. Loven (pbl v § 12.7) bør endres, så det blir mulig for kommunen å sikre at slike boliger bygges. 

4. Riktig nivå på dokumentasjon i tidlig fase

Utviklingen har gått i retning av svært omfattende krav i den tidlige fasen. Det bør bli større fleksibilitet i oppstartsfasen, bedre tilpasset kompleksiteten i saken.

5. Detaljering og dokumentasjonskrav på riktig nivå

Det er behov for å avklare hva som er riktig detaljering på hvert nivå. Å tydeliggjøre grensegangen mellom hva som er nødvendig å sikre i planprosessene, og hva som håndteres gjennom lovverket når bygging er igangsatt, er nødvendig. Forenkling av veiledere og krav fra andre sektorer vil være nyttig.

6. Regionale og statlige myndigheters roller

Statsforvalteren har en veilederfunksjonen overfor kommunene. De skal bidra med koordinering og tidlig avklaring i planprosessen. Men i praksis er det bare kommunene som har ansvaret for å sørge for tilstrekkelig boligbygging. Statsforvalteren burde i større grad bidra med å avveie sektorinteresser i en sak.

7. Bedre samhandling og økt tillit

Tilstrekkelig boligbygging må ses på som et felles ansvar mellom kommuner og boligbransjen. Kommunen skal ikke bare være planmyndighet, men også en samarbeidspart. Rollen som samfunnsutvikler bør tydeliggjøres. Forståelse for hverandres roller er avgjørende.

8. Effektiv gjennomføring

Om prosjektene er økonomisk lønnsomme bør være et tema helt fra start. Om rammebetingelsene gjør at prosjekt ikke er gjennomførbart, må det kommuniseres tydelig fra utbygger i oppstarten.

9. Oppdatert overordnet planverk

Nye krav som får betydning for pågående prosesser er vanskelig å unngå. Det er viktig med en god, løpende dialog om endringer i rammebetingelser og føringer. Kommunene må sette av ressurser for å sikre det.

Kontakt

Laster inn ...

Relaterte saker

Kvitt hus ved sida av eit furutre på ein solskinsdag med rosa blomar i hagen.
Samarbeid om startlån kan styrke distrikta

– Så lenge det kostar meir å bygge ein ny bustad enn det han er verd på marknaden, blir det bygd få nye bustader, seier NIBR-forskar. Han meiner kommunane må tenke større for å auke tilflyttinga.

To hender som holder to puslespillbrikker opp mot en solnedgang.
Tips til bedre klimaledelse i byene

Stedsutvikling, fortetting og tiltak for å begrense bilbruk skaper protester mot klimaomstillingen. Hvordan kan byer finne nye måter å involvere innbyggere på for å unngå tilbakeslag?

En gruppe ungdommer med voksne står i en ring ute, mens de legger hendene sine oppå hverandre.
Slik kan kommuner mestre kriser

Dagens kommuner står ovenfor komplekse utfordringer: Eldrebølge, klimakrise og krise i barnevernet. Nye former for radikalt samarbeid kan hjelpe kommuner til å håndtere problemene.

To jenter og en gutt hvisker og ler.
Sosialt bærekraftige lokalsamfunn – hva er det og hvordan får vi det?

Økonomisk bærekraft er selvsagt, miljømessig bærekraft en nødvendighet, men sosial bærekraft? Hva er det?

Et skilt med avskallet, hvit maling hvor det står ordet protest med utropstegn i stor, rød skrift.
Klimatiltak i byene møter motstand: Inviter motstemmene inn, oppfordrer forskere

Skandinaviske byer gjør fremskritt med innovative klimatiltak, men møter betydelig motstand. For å unngå at klimaomstillingen stopper opp, må byene invitere motstemmer tidlig inn i prosessen.

bilde tatt bakfra i en bystyresal med fem politikere som sitter i salen, en lener seg til den andre for å si noe
Lokalpolitikerne har fått mindre makt

Mens kommunedirektører landet rundt de siste tjue åra har fått bestemme mer over pengebruken, har lokalpolitikerne mistet tilsvarende økonomisk makt, viser nye tall fra Organisasjonsdatabasen.

Nærbilde av en eldre dame som hjelpes opp av en stol av et par sterke armer
Bestemor er ikke på anbud

Kun to av ti kommuner har konkurranseutsatt eldreomsorgen, viser en ny kartlegging fra OsloMet-forskere.

Publisert: 12.03.2025
Sist oppdatert: 12.03.2025
Tekst: Tone C. S. Thorgrimsen
Foto: Canva