OsloMets struktur og myndighet
OsloMets organisering
Forvaltningsloven, offentleglova og likestillings- og diskrimineringsloven (lovdata.no) er førende for alle kollegiale organ ved OsloMet.
OsloMet skal ha
- Styre
- Rektor
- Divisjoner
- Divisjon for utdanning og bibliotek
- Divisjon for forskning og utvikling
- Divisjon for organisasjon og infrastruktur
- Fakulteter
- Fakultet for helsevitenskap
- Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Fakultet for teknologi, kunst og design
- Senter for velferds- og arbeidslivsforskning
- Senter for profesjonsstudier
Styret
Styret er universitetets øverste styringsorgan og er sammensatt av representanter for tilsatte og studenter og eksterne representanter. Styret har ekstern styreleder.
Sammensetning av styret og møtedatoer.
Dette sier universitets- og høyskoleloven (uhl)
Uhl regulerer hvordan OsloMet organiserer styre og ledelse ved universitetet.
Kapittel 9. Styret
Kapittelet inneholder bestemmelser om styrets ansvar og oppgaver, styresammensetning, valg og oppnevning av styret, gjennomføring av styremøter, vedtaksførhet og adgang til å avsette styret, uhl § 9-1 – 9-8.
Kapittel 10. Rektor
Styret fastsetter ledelsesmodell ved institusjonen, og ved ansatt rektor har styret ansvar for å lyse ut stillingen og ansette rektor, uhl § 10-1
Kapittel 11. Ansettelsesforhold
Styret vedtar opprettelse av stillinger som prorektor/viserektor og tilsetter ledere på nivå 2 i henhold til uhl § 11-1. Universitets- og høyskoleloven Del III Kapittel 9-12
Hovedinstruks for økonomiforvaltning ved statlige universiteter og høyskoler
Hovedinstruks for økonomiforvaltning ved statlige universiteter og høyskoler (regjeringen.no) supplerer Reglement for økonomistyring i staten og tilhørende nasjonale bestemmelser. I tråd med nasjonale regler og instrukser er det fastsatt hovedregler om økonomiforvaltning og forvaltning av statens eierinteresser i aksjeselskap for OsloMet – storbyuniversitetet (ansatt.oslomet.no). Reglene angir myndighet, ansvar og oppgavefordeling mellom styret og rektor.
Revisjonsutvalg
Styret har i S-sak 51 -2019 besluttet at det opprettes et revisjonsutvalg på tre personer, valgt av og blant styrets medlemmer, hvorav to er uavhengig av virksomheten (eksterne).
Internrevisjon
Styret har vedtatt instruks for internrevisjon (opengov.360online.com) og vedtar årlige revisjonsplaner for utvalget.
Styrets forretningsorden
Styrets forretningsorden regulerer hvordan styremøtene ved OsloMet gjennomføres.
Rutiner for arbeid med styresaker
Rektor
Dette sier Universitets- og høyskoleloven (uhl)
Rektor er institusjonens daglige leder med ansvar for at den samlede virksomheten er i samsvar med de rammer og pålegg som styret fastsetter og som fremgår av universitets- og høyskoleloven. Rektors ansvar og oppgaver er beskrevet i uhl Del III Kapittel 10 og ved ansatt rektor § 10-1 (lovdata.no)
Instruks for daglig ledelse
Styret har i tråd med uhl § 9-2 (3) vedtatt instruks for daglig ledelse (opengov.360online.com). Instruksen omfatter i tillegg til oppgaver definert i uhl oppgaver fastsatt i stillingsbeskrivelsen samt rektors ansvar for plan- og personalarbeid, helse-, miljø og sikkerhet, habilitetsvurderinger samt delegasjon av myndighet og fullmakt til rektor.
Rektors ledergruppe
Rektors ledergrupper
I henhold til styrets instruks for daglig ledelse bestemmer rektor selv organiseringen av sine ledergrupper.
Rektorat og direktørgruppe (RD-gruppen)
Rektors ledergruppe består av rektoratet med rektor, prorektor for utdanning, prorektor for FoU og prorektor for samfunnsforbedringer og samarbeid, i tillegg til direktør for Divisjon for organisasjon og infrastruktur.
RD-gruppen har ukentlige møter med formål å sikre gode beslutningsprosesser og godt koordinerte aktiviteter på sentralt nivå i organisasjonen. RD-møtet er rådgivende for rektor, og et organ for drøfting og samordning av den sentrale ledergruppen.
Universitetets ledermøte (ULM)
Universitetets ledermøte er et rådgivende organ for rektor. Ledermøtet består av rektoratet, divisjonsdirektøren, dekanene, senterlederne og leder av studentparlamentet.
Ledermøtets agenda, arbeidsform og frister er omtalt på Universitetets ledermøte (ansatt.oslomet.no).
Prorektorenes og divisjonsdirektørens ansvar
Prorektorene og divisjonsdirektøren utfører oppgaver på rektors vegne innen deres respektive ansvarsområder.
Prorektorenes og divisjonsdirektørens oppgaver fastsettes gjennom delegasjon av myndighet og fullmakter fra rektor og ligger i stillingsbeskrivelsene.
Stillingsbeskrivelser for prorektorer og divisjonsdirektør ved OsloMet (ansatt.oslomet.no).
Fellesadministrative enheter
Foruten rektors stab er det følgende fellesadministrative enheter ved OsloMet:
Under prorektor for utdanning
- Avdeling for utdanning
Under prorektor for FoU
- Avdeling for FoU
- Universitetsbiblioteket
Under direktør for organisasjon og infrastruktur
- Avdeling for HR
- Avdeling for økonomi
- Avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon
- Avdeling for eiendom
- Avdeling for IKT
- Enhet for sikkerhet og beredskap
Styret har delegert myndighet til å fastsette organisering under nivå 2 til leder på nivå 2, med unntak av institutt på faglig linje nivå 3, ref. vedtak i styresak 11-2018 (opengov.360online.no).
Fakulteter
Fakultetsstyret
Fakultetene er organisert med fakultetsstyret som fakultetets øverste organ, og rapporterer til rektor via dekan. Mandatet for fakultetsstyrene ble fastsatt av rektor 9. september 2019, og bygger på vedtak fattet av universitetsstyret 8. mai 2019. Rektor har fastsatt valgreglement og forretningsorden for fakultetsstyrene.
- S -sak 25- 2019 Evaluering av fakultetsrådmodellen ved OsloMet
- Valgreglement ved OsloMet: Fakultetsstyrenes størrelse og sammensetning (ansatt.oslomet.no)
- Mandat for fakultetsstyrene ved OsloMet (ansatt.oslomet.no)
- Forretningsorden for fakultetsstyrene ved OsloMet (ansatt.oslomet.no)
Dekan
Dekan er øverste leder for fakultetets samlede virksomhet, innenfor de rammer som er fastsatt av universitetsstyret eller rektor. Dekan leder fakultetsstyret og rapporterer til rektor. Dekanens ansvar og oppgaver ligger i stillingsbeskrivelsen.
Stillingsbeskrivelse for dekaner ved OsloMet.
Dekanen skal i samarbeid med rektor, prorektor og direktører legge til rette for effektiv og hensiktsmessig organisering av fakultetet.
Institutter
Den faglige virksomheten ved fakultetene er organisert i følgende institutter og sentre på nivå 3.
Fakultet for helsevitenskap
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
- Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
- Institutt for barnehagelærerutdanning (BLU)
- Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU)
- Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning (IST)
- Institutt for yrkesfaglærerutdanning (YLU)
- Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO)
Fakultet for samfunnsvitenskap
Fakultet for teknologi, kunst og design
Instituttene ledes av instituttledere som rapporterer til dekan. Instituttlederne inngår i dekanens ledergrupper.
Stillingsbeskrivelse for instituttleder ved OsloMet (ansatt.oslomet.no).
Sentre
Senter for velferds- og arbeidslivsforskning
Senter for velferds- og arbeidslivsforskning (SVA) består av følgende oppdragsforskningsinstitutter:
Det er oppnevnt et styre for SVA med ekstern styreleder, representanter for ansatte og studenter og eksterne representanter. Styrets hovedoppgave er å gi råd om strategi og prioriteringer ved senteret.
Valgreglement ved OsloMet: SVA-styrets størrelse og sammensetning (ansatt.oslomet.no)
Senteret ledes av en senterleder med fullmakter på linje med dekaner på fakultet. Institutt-direktørene er ansvarlig for sine enheter og rapporterer til SVA-leder, som igjen rapporterer direkte til rektor.
Stillingsbeskrivelse for senterleder SVA (ansatt.oslomet.no).
Senter for profesjonsstudier
Senter for profesjonsstudier (SPS) er et forskningsmiljø innen profesjonsstudier som også tilbyr undervisning og bidrar til kompetanseheving innen profesjonsstudier ved OsloMet.
Senteret ledes av en senterleder som rapporterer til rektor og inngår i rektors ledergruppe.
Stillingsbeskrivelse for senterleder SPS (ansatt.oslomet.no).
Myndighetsfordeling ved OsloMet
Hvordan myndighet er fordelt på ulike nivå og roller i organisasjonen med utgangspunkt i regler for styring, organisering og ledelse ved OsloMet.
Studentorgan og studentrepresentasjon
Dette sier Universitets- og høyskoleloven (uhl)
Studentorgan og studentrepresentasjon er hjemlet i uhl kapittel 4 Studentenes rettigheter og plikter, se § 4-1 – 4-4 (lovdata.no).
Studentenes studentorgan ved OsloMet er Studentparlamentet (studentparlamentet.no).
Studentene har fakultetsråd og studentråd på instituttnivå (studentparlamentet.no).
I tillegg til formelle studentorgan er det etablert et eget Ph.d.-forum for alle doktorgradsstudenter ved OsloMet (uni.oslomet.no.no)
Lovpålagte organer og utvalg
Her finner du en oversikt over hvilke organer OsloMet er pålagt å ha og hvor dette er hjemlet. Mandat, sammensetning og møtereferater finner du på disse sidene.
Varslingsnemnda
Varsling av kritikkverdige forhold er hjemlet i arbeidsmiljøloven (aml) kapittel 2A.
Arbeidsmiljøloven kapittel 2A (lovdata.no)
Nemnd for studentsaker
Nemnd for studentsaker virksomhet er hjemlet i uhl § 5-1. Mandatet for øvrig følger av universitets- og høyskolelovens bestemmelser på de enkelte saksområder, samt forvaltningsloven kap. VI.
Universitets- og høyskoleloven kapittel 5 (lovdata.no)
Skikkethetsnemnda og skikkethetsvurdering
Skikkethetsvurdering er hjemlet i uhl § 4-10 og forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning og er utdypet i Kunnskapsdepartementets rundskriv F-07-16, datert 21.10.2016.
Universitets- og høyskoleloven kapittel 4 (lovdata.no)
Arbeidsmiljøutvalget (AMU)
Arbeidsmiljøutvalget er hjemlet i arbeidsmiljøloven (aml) kapittel 7 og forskrift om organisering, ledelse og medvirkning.
Arbeidsmiljøloven kapittel 7 (lovdata.no)
Læringsmiljøutvalget (LMU)
Læringsmiljøutvalget er hjemlet i uhl § 4-3.
Universitets- og høyskoleloven kapittel 4 (lovdata.no)
Forskningsetisk utvalg (FEU)
I henhold til Forskningsetikkloven (Fel) § 6 er institusjonene pålagt å ha et redelighetsutvalg.
Lov om organisering av forskningsetisk arbeid (lovdata.no)
Ansettelsesorganer
I tråd med statsansatteloven § 6 og uhl § 6-3 skal OsloMet ha ansettelsesorgan.
Universitets- og høyskoleloven kapittel 6 (lovdata.no)
Det sentrale utdanningsutvalget
Det sentrale utdanningsutvalget (ansatt.oslomet.no) skal fatte beslutninger i saker som er delegert fra rektor og gi råd til institusjonsledelsen i strategiutvikling og oppfølging av utdanningsvirksomheten.
Det sentrale FoU-utvalget
FoU-utvalget skal fatte beslutninger i saker som er delegert fra rektor og gi råd til institusjonsledelsen i strategiske spørsmål knyttet til FoU-utviklingen.
Forsknings- og utviklingsutvalget (FoU) (ansatt.oslomet.no)
Rådgivende organ
Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA)
Råd for samarbeid med arbeidslivet er et rådgivende organ for rektor som møtes årlig, og gir råd om hvordan universitetet kan utvikle en sterkere sammenheng mellom utdanning, forsking og faglig utviklingsarbeid og arbeidslivet.
Prioriteringsrådet
Utvikling av universitetets tjenester er ofte avhengig av knappe ressurser både når det gjelder arbeidskraft og finansiering. Prioriteringsrådet skal ivareta en helhetlig vurdering av de digitale utviklingsbehovene på tvers av tjenesteområder.
Medvirkning og medbestemmelse
Informasjon, drøfting og forhandling (IDF)
OsloMet skal i henhold til lokal Tilpasningsavtale for OsloMet (TA), jf. Hovedavtalen i Staten §§ 6 og 7, ha følgende utvalg for informasjon, drøfting og forhandling:
- Virksomhetsnivå - hele OsloMet – storbyuniversitetet.
- Driftsenheter: hvert enkelt av de fire fakultetene, Senter for velferds- og arbeidslivsforskning, Fellesadministrasjonen inkludert SPS.
Informasjon, drøftinger og forhandlinger skal finne sted på det nivå (den driftsenhet) der saken behandles og det er sakens karakter som angir nivået. Saker som angår flere driftsenheter behandles på virksomhetsnivå.
- Informasjon skal gis om alle saker som kommer inn under Hovedavtalens- og Tilpasningsavtalens virkeområde, jf. Hovedavtalen §§ 17, 18 og 19.
Drøftinger foregår på det nivå hvor:
- ledelsen har myndighet til å avgjøre saken etter drøftinger med de tillitsvalgte, eller
- saken er til behandling, men avgjørelsesmyndigheten er tillagt et høyere nivå.
Forhandlinger føres på det nivå hvor arbeidsgiversiden har myndighet til å slutte avtale om de saker som er til behandling.
Oversikt over sentralt og lokalt IDF
- Sentralt IDF på virksomhetsnivå (ansatt.oslomet.no)
- Møter i sentralt IDF (ansatt.oslomet.no)
- Lokalt IDF Fakultet for helsevitenskap (ansatt.oslomet.no)
- Lokalt IDF Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
- Lokalt IDF Fakultet for samfunnsvitenskap
- Lokalt IDF Fakultet for teknologi, kunst og design
- Lokalt IDF Fellesadministrasjonen
- Lokalt IDF Senter for velferds- og arbeidslivsforskning
Om forholdet mellom AMU (pkt 4.2.1) og IDF
Saker som er opplistet i arbeidsmiljøloven § 7 (2) nr. 2 og som også skal behandles etter OsloMets Tilpasningsavtale (IDF) skal ikke unntas fra behandling i AMU (TA pkt. 6).
Ombud
Verneombud
Ved hver virksomhet som går inn under loven skal det velges verneombud - aml. kapittel 6 (lovdata.no).
Verneombudets hovedoppgave er å ivareta arbeidstakerne i saker som angår arbeidsmiljøet. Verneombudet skal se til at virksomheten er innrettet og vedlikeholdt, og at arbeidet blir utført på en slik måte at hensynet til arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd er ivaretatt i samsvar med bestemmelsene i arbeidsmiljøloven.
- HMS-retningslinje for vernetjenesten ved OsloMet
- Rollefordeling mellom verneombud og fagforeningenes tillitsvalgte
Studentombud
Studentombudsordningen er hjemlet i uhl § 4-17, der det heter: “Styret skal sørge for at alle studenter har tilgang til et studentombud.” Studentombudet skal gi studenter råd og hjelp i saker som er knyttet til studiesituasjonen.
Personvernombud
I tråd med personvernforordningen art. 37, nr. 1 a) har OsloMet utpekt et personvernombud (ansatt.oslomet.no). Personvernombud skal ivareta personverninteressene både til OsloMet sine studenter, ansatte, gjesteforskere, gjester og respondenter eller informanter i forskningsprosjekter.