Viser: 43 av 43
-
"Free to play – pay to win”: Forståelse av sosial inkludering blant unge gjennom deres forbrukeratferd i dataspill
Ph.d.-prosjekt om unges sosiale inkludering (og ekskludering) gjennom forbrukeratferd i digitale spillkulturer.
-
AI AGE – Eldres digitale hverdagsliv i en kunstig intelligent tidsalder
AI AGE-prosjektet tar sikte på å forstå og adressere behovene og utfordringene eldre mennesker møter i det digitale samfunnet.
-
Amazing grazing – bærekraftig kjøtt og ull fra sau som beiter i norsk utmark
Amazing grazing skal få frem kunnskap om hvordan sau i norsk utmark bidrar til en bærekraftig utvikling. Kjøtt og ull fra norske sauer kommer fra gårder med ulikt ressursgrunnlag, ulike driftsopplegg og ulik ressursbruk.
-
Ansvarlig Forskning og Innovasjon i Norge (AFINO) - Arbeidspakke 4
Prosjektet AFINO skal lage et virtuelt senter for ansvarlig innovasjon og bedrifters samfunnsansvar i Norge. Målet er å skape nye tverrfaglige og sektoroverskridende læringsarenaer.
-
BioZEment 2.0
Utvikling av et vitenskapelig grunnlag for å utvikle en nestegenerasjons bærekraftige bio-sement til konstruksjoner.
-
CHANGE: Grønt skifte i klesforbruket
I prosjektet vil vi forske på det viktigste for å få ned miljøbelastningen fra klær: redusere mengden klær som produseres, brukes og avhendes.
-
Digitale sårbarheter i hjemmet: En feltstudie av hverdag og risiko med internettilkoblede enheter i norske husholdninger
Dette doktorgradsprosjektet handler om å undersøke hvordan internettilkoblede produkter i hjemmet, som for eksempel smarte assistenter, smarte lys, smarte dørlåser og robotstøvsugere, er integrert i hverdagen til norske husholdninger.
-
DISCo: Digitale infrastrukturer for et bærekraftig forbruk. Retningsendring gjennom reorganisering, reduksjon og nytenkning av forbruk
DISCo-prosjektet vil gi kunnskap om hvordan vi kan bevege forbruket i en mer bærekraftig retning ved hjelp av digital teknologi.
-
EU-kommisjonens Consumer scoreboard
SIFO bidrar til og kvalitetssikrer EU-kommisjonens forbrukerundersøkelser.
-
Food2Gather: Exploring foodscapes as public places for integration
Det europeiske prosjektet Food2Gather undersøker hvilken rolle mat spiller i å skape det offentlige rom.
-
FOOdIVERSE: Diversifying sustainable and organic food systems
Forskere i fem land vil involvere forbrukere, produsenter, forhandlere og lokale myndigheter i måter å styrke forbruket av lokal og økologisk mat.
-
FoodLessons: Kulinarisk arv som en ressurs i bygging av "Matnasjonen Norge 2030"
I dette prosjektet vil vi se nærmere på hvordan en revitalisering av vår kulinariske arv kan brukes i næringsutvikling og verdiskapning.
-
FoodProFuture
Hovedmålet med prosjektet er å utvikle en kunnskapsplattform for optimal produksjon og utnyttelse av norske proteinrike vekster. Disse vekstene kan utgjøre råvarene i gode, helseriktige og attraktive plantebaserte matvarer med høyt proteininnhold.
-
Fostering the Urban Food System Transformation through Innovative Living Labs Implementation (FUSILLI)
Prosjektet utforsker nye måter å produsere og distribuere mat i 12 europeiske byer. OsloMet og Oslo kommune er norske partnere i prosjektet, som har fått støtte fra Horisont 2020, EU-kommisjonens forsknings- og innovasjonsprogram.
-
Fremtidens måltidskonsepter – sunn og næringsrik take-away mat
Dette prosjektet skal legge et kunnskapsgrunnlag for utvikling av sunne og spiseklare takeaway-produkter og måltider som appellerer til urbane forbrukere.
-
GoodAnimal (God dyrevelferd for bærekraftig fremtid)
Forskningsprosjektet "GoodAnimal" skal fremskaffe kunnskap som vil redusere risiko og øke mulighetene for bærekraftige praksiser for husdyrhold på norske gårder og i verdikjeden.
-
HOMERISK: Risk management strategies when households face collapsing electricity and digital infrastructure
Hushold har blitt svært avhengig av strøm og IKT, men myndighetene ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til denne sårbarheten. Lokalbefolkninger utgjør en vesentlig, men undervurdert ressurs i håndteringen av eventuelle krisesituasjoner.
-
Husholdenes økonomi i koronatider
SIFO gjennomfører en serie spørreundersøkelser om effekten av koronakrisen for folks privatøkonomi.
-
IMAGINE – Omstridte fremtidsforestillinger om bærekraft
Hva ser du for deg når du tenker på fremtiden? Flygende biler, mat på tube, eller høyteknologisk bekledning kan være blant bildene som dukker opp. IMAGINE skal studere disse bildene som fremtidsforestillinger. Det er de måtene vi tenker om fremtiden på og
-
Inkluderende forbruk
Satsingsområde med mål å utvikle og formidle kunnskap om hvordan forbruk kan fremme og hemme samfunnsdeltakelse og sosial inkludering av sårbare grupper.
-
Kjønn, kroppspress, og reklame: Barn og unges hverdagsliv på sosiale medier
Prosjektet ønsker å få bedre innsikt i barn og unges digitale hverdag som forbrukere, spesielt knyttet til kjønn, kropp og skjønnhet i skreddersydd reklame på sosiale medier.
-
KRUS – økt utnyttelse av norsk ull
Grønn vekst i hvitt gull gjennom lokalt forankrede verdikjeder
-
LASTING: Bærekraft gjennom produktlevetid
Hvordan kan levetiden til forbruksvarer forlenges?
-
-
Organic-PLUS
Formålet med prosjektet er å finne nye erstatninger for en rekke innsatsmidler og metoder som i dag er omstridte, men tillat brukt i økologisk landbruk.
-
PLATEFORMS: Hvordan kan nye plattformer for matinnkjøp bidra til et mer bærekraftig matforbruk?
Forskningsprosjektet PLATEFORMS har som mål å skape innsikt i hvordan matpraksiser i hjemmet påvirkes av nye plattformer for matinnkjøp, og hvordan dette kan bidra til et mer bærekraftig forbruk av mat.
-
Policy Evaluation Network (PEN) – Public policies addressing health-related behaviours in Europe
PEN har som mål å evaluere politiske tiltak for å fremme et sunt kosthold og fysisk aktivitet hos befolkningen.
-
REDUCE – mindre plast i hverdagen
Prosjektet skal se på plast i et systemperspektiv og undersøke hvordan vi kan redusere forbruket av plastprodukter i hverdagslivet.
-
Referansebudsjett for forbruksutgifter
Prosjektet skal vedlikeholde, oppdatere og videreutvikle det norske Referansebudsjettet. Referansebudsjettet skal benyttes som verktøy i forskning om levekår i Norge, og bidra til politikkutforming på feltet.
-
RELINK – Forsterking av det svake leddet. Utforsking, intervensjon og samskapte løsninger for å bygge robuste digitale hushold
Relink er et forskningsprosjekt som skal kartlegge digitale sårbarheter i dagens hushold og utvikle verktøy og løsninger som kan gjøre dagens og fremtidens oppkoplede hushold mer robuste mot digitale sårbarheter.
-
SafeConsume
Prosjektet «SafeConsume» skal bidra til å redusere risikoen for matbårne sykdommer hjemme på kjøkkenet.
-
SEGURA – Food for Security: Evidence from Cauca, Colombia
Prosjektet "SEGURA - Food for Security: Evidence from Cauca, Colombia” skal utforske sammenhengen mellom konflikter og matsikkerhet.
-
Sharenting – til barnets beste?
Personvern og kritisk medieforståelse knyttet til foreldres deling av egne barn i sosiale medier.
-
SIFO-survey
SIFO-surveyen er en spørreundersøkelse brukt for å overvåke forbrukernes situasjon og praksis på områdene forbrukerøkonomi, forbrukerkompetanse, forbrukets betydning og forbrukermakt.
-
Strength2Food: Food quality for sustainability and health
Prosjektet Strength2Food skal se nærmere på betydningen av EUs kvalitetspolitikk og offentlig sektors innkjøpspolitikk i forhold til lokal produksjon og forbruk av mat.
-
The Circular consumption Activities to tRansform households toward material Efficiency (CARE)
CARE-prosjektet skal følge opp 100 europeiske husholdninger når de legger om til en mer bærekraftig livsstil.
-
Tilhørighet blant minoritets- og majoritetsbarn i lavinntektsfamilier (BELONG)
Prosjektet skal studere 12-åringers tilhørighet til blant annet mennesker, steder og ting for å få kunnskap om hvorfor noen faller utenfor samfunnet i voksen alder.
-
U-YouPa – Understanding Youth Participation and Media literacy in Digital Dialogue Spaces
U-YouPa undersøker hvordan unge mennesker i forskjellige europeiske land deltar i ulike digitale medierom.
-
Unges tilhørighet på sosiale medier: praksiser, steder og mennesker
Ph.d.-prosjektet skal undersøke 12-åringers tilhørighet på sosiale medier gjennom en analyse av praksiser, steder og mennesker i Oslo. Søkelyset er på barn fra lavinntektsfamilier med minoritetsbakgrunn. Prosjektet er en del av BELONG-prosjektet.
-
Want Not, Waste Not
Dette ph.d.-prosjektet er en garderobestudietilnærming til å minimere syntetisk tekstilavfall i norske husholdninger.
-
Wasted Textiles
Målet med prosjektet er å bidra til å redusere bruken av syntetiske tekstiler og mengden som kommer på avveie.
-
WellDebt
Prosjektet ”WellDebt: Debt problems, illhealth and labour market marginalisation” skal fylle inn kunnskapshull om sammenhengene mellom gjeldsproblemer, dårlig helse og svak tilknytning til arbeidsmarkedet.
-
WOOLUME: Ull fra polske fjellsauer blir til forbedret ressursutnyttelse og verdiskaping
Hovedmålet med Woolume er å utforske hvordan ull fra de polske fjellområdene Beskid – en lite utnyttet naturressurs – kan utvikles til materialer gjennom lokal, bærekraftig industri.