Kort om
Forskningsinteressene mine inkluderer språktesting og vurdering, undervisning / læring, lærerutdanning, materialdesign og evaluering, differensiert instruksjon, flerspråklig og fjernundervisning og læringsvansker. Jeg er redaktør og forfatter av flere bind, journalpapirer og bokkapitler og koordinator for Classroom-based Language Assessment SIG - EALTA og Evaluering and Vurdering FoU på OsloMet. Jeg koordinerer og deltar for tiden i forskningsprosjekter om andrespråksvurderingkompetanse (TALE på www.taleproject.eu), identifiserer språklige parametere som redegjør for fremskritt i ferdigheter i tester i høy grad og autentisk språkinnsamling i flerspråklige sammenhenger (ENRICH og PALM på www.enrichproject.eu and www.palm-edu.eu/en/) og andre, f.e. DINGLE/DAAD, TRIBES/COST, og så videre.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
COST ACTION: CLIL Nettverk for språk i utdanningen (CLILNetLE)
CLILNetLE har som mål å utvikle en felles konseptualiserings- og forskningsagenda for undersøkelse av to-/flerspråklige disiplinære literacies i CLIL.
-
Engelsk som Lingua Franca for inkluderende flerspråklige klasserom (ENRICH)
ENRICH tar sikte på å utvikle en Continuous Professional Development (CPD) infrastruktur av høy kvalitet.
-
Key inclusive development strategies for life-long learning (KIDS4ALLL)
I KIDS4ALLL er formålet å utvikle en ny metodikk som skal bidra til å redusere integrasjonsutfordringene som mange innvandrede barn og unge opplever i ulike læringsmiljøer – på både formelle og uformelle arenaer.
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
-
Lærerutdanning for en fremtid i flux
TEFF konsortiet koordineres av Universitetet i Köln og består av 17 partnere fra ni EU-land, hvorav ti universitetsmiljøer med skoler og andre tilknyttede partnere. TEFF fokuserer bevisst på en fremtidsorientert og et tverrfaglig samarbeid på tvers av alle faser av lærerprofesjonaliseringen.
-
Støtte til mangfoldig innhold og språklæring (SCALED)
Målet med SCALED-prosjektet er å utvikle et nytt nettkurs innen inkluderende undervisningsmetoder, universell utforming for læring, differensiert undervisning og metoder.
-
Transnasjonalt samarbeid om mobbing, migrasjon og integrering på skolenivå (TRIBES)
Prosjektet tar sikte på å fremme samarbeid mellom interessenter for å utvikle og forbedre vitenskapelige tiltak og veiledninger, bygge kapasitet på tvers av disse utfordrede områdene.
-
TREL: Lærerforskningskompetanse Sammenlignende baner i Nordisk-Baltisk region
TREL har som mål å identifisere god praksis i nordisk-baltisk utdanningskontekst.
-
Å gjenoppfinne mainstream-klasserom (RE.MA.C.)
Prosjektet bringer sammen studenter med ulik språklig bakgrunn og (språk)lærere.
-
Økt kvalitet innen tidlig leseopplæring i Etiopia
Prosjektet omhandler kompetanseutvikling innen tidlig leseopplæring.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Johannessen, Øystein Lund; de Almeida, Silvia; Friant, Nathanaël; Győri, János Gordon; Sebestova, Jarmila Duhacek; Støen, Janne;
Tsagari, Dina
; Fandrem, Hildegunn
(2024).
Diverse responses to differing, complex realities: Inclusive Educational programmes for Newly Arrived Migrant Students in five European countries.
Fandrem, Hildegunn; O’Higgins Norman, James (Red.).
International Perspectives on Migration, Bullying, and School: Implications for Schools, Refugees, and Migrants . s. 54-70.
Routledge.
https://doi.org/https://doi.org/10.4324/9781003439
Johannessen, Øystein Lund; Almeida, Silvia; Friant, Nathanël; Györi, Janos Gordon; Sebastova, Jarmila Dubacek; Støen, Janne; Tsagari, Dina ; Fandrem, Hildegunn (2024). Diverse Responses to Differing Complex Realities: Inclusive Educational Programmes for Newly Arrived Migrant Students. Fandrem, Hildegunn; O’Higgins Norman, James (Red.). International Perspectives on Migration, Bullying, and School. s. 54-70. Routledge.
Tsagari, Dina
; Vogt, Karin
(2024).
Foreign language learning, teaching and assessment in multilingual contexts – In conversation with Dina Tsagari.
Vogt, Karin; Bassey Edem, Antia (Red.).
Multilingual Assessment – Finding the Nexus? . s. 305-312.
Peter Lang Publishing Group.
https://doi.org/10.3726/b21992
Bøhn, Henrik; Tsagari, Dina (2024). Collaborative assessment cultures and the development of LAL. Baker, Beverly; Taylor, Lynda (Red.). Language Assessment Literacy and Competence Volume 1: Research and Reflections from the Field. s. 223-230. Cambridge University Press.
Chilla, Solveig; Doetjes, Gerke (Gerard); Vogt, Karin; Ibrahim, Lina Abed;
Tsagari, Dina
(2024).
Digital-inclusive Transformation and Teacher Preparedness for Foreign Language Education – A Bilateral German-Norwegian Perspective.
42 s.
Center for Educational Policy Studies Journal – CEPS Journal.
https://doi.org/10.26529/cepsj.1690
Vogt, Karin; Bøhn, Henrik;
Tsagari, Dina
(2024).
Language assessment literacy.
15 s.
Language Teaching.
https://doi.org/10.1017/S0261444824000090
Karagkouni, Ifigeneia; Rousoulioti, Thomais;
Tsagari, Dina
(2023).
The Effectiveness of Dynamic Assessment on Improving Multilingual Students' Writing Skills in Distance Education.
Gokturk Saglam, Asli Lidice; Sevgi-Sole, Ece (Red.).
Emerging Practices for Online Language Assessment, Exams, Evaluation, and Feedback. s. 82-98.
IGI Global.
https://doi.org/10.4018/978-1-6684-6227-0.ch005
Lamprianou, Iasonas;
Tsagari, Dina
; Kyriakou, Nansia
(2023).
Experienced but detached from reality: Theorizing and operationalizing the relationship between experience and rater effects.
13 s.
Assessing Writing: An International Journal.
Vol. 56.
https://doi.org/10.1016/j.asw.2023.100713
Tsagari, Dina
; Reed, Kirstin Joanna; Lopriore, Lucilla
(2023).
Teacher Beliefs and Practices of Language Assessment in the Context of English as a Lingua Franca (ELF): Insights from a CPD Course.
22 s.
Languages.
Vol. 8.
https://doi.org/10.3390/languages8010058
Maaoui, Asma;
Tsagari, Dina
; Dammak, Hanen
(2023).
The Relationship between Language Educators’ Perceptions and Assessment Practices during the COVID-19 Crisis.
17 s.
Languages.
Vol. 8.
https://doi.org/10.3390/languages8010054