Sosial ulikhet og klasseforskjeller er igjen blitt et sentralt samfunnsvitenskapelig tema og er ofte gjenstand for betydelig offentlig oppmerksomhet. Både internasjonalt og i Norge, innenfor så vel som utenfor, akademia.
Det er stor variasjon i hvordan forskere forstår og benytter klassebegrepet. I Norsk nettverk for klasseforskning ses mangfoldet av tilnærminger til klasse som en styrke og som et godt utgangspunkt for faglig utveksling, kritikk og debatt. Nettverket er derfor ikke begrenset til én disiplin, ett teoretisk perspektiv eller til én metodisk tilnærming.
Et felles faglig grunnlag for nettverket er likevel at klasse ses på som en analytisk tilnærming som kan bidra til å oppnå en bedre forståelse av hvordan systematisk sosial ulikhet skapes og reproduseres.
Deltakelse i Norsk nettverk for klasseforskning skjer etter invitasjon fra koordinatorene ved NOVA, men er åpent for alle ansatte ved NOVA.
Aktiviteten i nettverket består i hovedsak av seminarer – to til tre ganger i semesteret – hvor deltakere legger frem og kommenterer på pågående arbeider. Målet er at stipendiater og ferske forskere på feltet får tilgang på relevante nettverk, at mer etablerte forskere får kunnskap om nye prosjekter, å diskutere pågående forskningsprosjekter, og være en arena for samarbeid om nye prosjektsøknader.
Nettverket blir koordinert av Thea Bertnes Strømme, sammen med en arbeidsgruppe som består av Jørn Ljunggren, Kari Stefansen og Patrick Lie Andersen.
Kontaktperson
Utvalgte forskningsprosjekter
- Ungdom i endring
- Koronapandemiens langsiktige konsekvenser for elever på ungdomstrinnet
- Ung i Oslo 2023
- Seksualkultur i ungdomstida
- Welfare State Life Courses: Social Inequalities in the Co-evolution of Employment, Health and Critical Life Events (WELLIFE).
- Idrettens posisjon i ungdomstida
- Kven bruker fritidsklubbar og ungdomshus? Ein kartleggingsstudie
- Foreldres betydning for ungdoms fritidsaktivitetar
- Inkludering av barn og unge i organiserte fritidsaktiviteter i norske lokalsamfunn (ICYVOL)