Viser: 49 av 49
-
#Læringslivet
Forskningsprosjektet #Læringslivet ble designet for å ruste ansatte til å utvikle arbeidsformen medarbeiderdrevet innovasjon (MDI), på fire arbeidsplasser i kommunal helse- og omsorgstjeneste.
-
Blikk for barn
Et forskningsprosjekt om kvalitet i barnehagen for de minste (0-3).
-
CENSU - Climate Change Energy Sustainability
CENSU er eit norsk-tanzaniansk- mosambikansk universitetssamarbeid innan utdanning og forsking som fokuserer på berekraftig gassutvinning i kontekst av sårbare samfunn og klimaendringar.
-
COIL-modul i tegnspråk og døvestudier
Prosjektet skal utvikle og etablere et bærekraftig kurs i tegnspråk og døvestudier basert på internasjonal læring på nett (COIL), i samarbeid med Gallaudet University, Washington, D.C.
-
COST ACTION: CLIL Nettverk for språk i utdanningen (CLILNetLE)
CLILNetLE har som mål å utvikle en felles konseptualiserings- og forskningsagenda for undersøkelse av to-/flerspråklige disiplinære literacies i CLIL.
-
Demokrati, læring og mobilisering for unge medborgere (DEMOCIT)
Hvordan utvikler norske ungdommer demokratisk handlingskompetanse og tro på at deres meninger kan gjøre en politisk forskjell? Målet med DEMOCIT er å bidra til å redusere utviklingen av et “civic empowerment gap” i det norske demokratiet.
-
DigiGen - Hvordan påvirker digitaliseringen barn og unges liv
Hvordan påvirker digitalisering og teknologiutvikling barn og unge?
-
Digital kompetanse i lærerutdanning (DiCTE)
Målet med prosjektet er å utvikle digital kompetanse i lærerutdanning gjennom litteraturstudier og innsikt i lærerstudenters digitale kompetanse når de starter og mot slutten av utdanningen.
-
EGREEN+
Prosjektet handler om småbedrifters og de grønne bransjenes klima- og miljøutfordringer.
-
Elver som (juridiske) personer: En studie av erfaringer med og implikasjoner av å gi naturen rettigheter
Prosjektet vil studere eksempler fra New Zealand, Colombia og India der elver har fått status som juridiske personer med rettigheter.
-
Engelsk som Lingua Franca for inkluderende flerspråklige klasserom (ENRICH)
ENRICH tar sikte på å utvikle en Continuous Professional Development (CPD) infrastruktur av høy kvalitet.
-
Erasmus Mundus Design Measures forprosjekt for etablering av Master i anvendte døvestudier
Projektets mål er å utvikle en Erasmus Mundus Joint Master (EMJM) i anvendte døvestudier.
-
Flipped classroom i naturfag (FiNa)
Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring.
-
Forebygging av fordommer og fremme av inkluderende skolemiljø gjennom økt mangfoldskompetanse
Prosjektets hovedmål er å skape økt kunnskap om gruppebaserte fordommer og hatefulle ytringer i skolekonteksten.
-
Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen
Fra og med 2009 har et utvalg universiteter og høgskoler tilbudt nasjonale skolelederutdanninger på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet – rektorutdanningen fra 2009 og modulbaserte utdanninger fra 2018.
-
Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)
I prosjektet TRELIS vil vi utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene.
-
Gode barnehager for barn i Norge (GoBaN)
GoBaN undersøkte hvordan norske barnehager påvirker barnehagebarn.
-
Grammatikkdidaktikk i morsmålsfaget (GRADIMO)
GRADIMO – Grammatikkdidaktikk i morsmålsfaget er et nordisk nettverk med forskere fra lærerutdanningen og lærere fra hele utdanningsløpet. Medlemmene i nettverket bidrar til bedre kunnskap om hvordan grammatikken formidles til elever og studenter, og om h
-
Helhetlig tilnærming til økt studentutveksling ved barnehagelærerutdanningen (HETBLU)
HETBLU-prosjekt har som mål å styrke kultur for internasjonalisering og økt studentutveksling ved barnehagelærerutdanning.
-
I partnerskap for styrket profesjonskompetanse og praksisrelevant lærerutdanning «iPAR»
iPAR er et samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærerutdanningen på OsloMet og sentrale aktører i regionens grunnskolesektor
-
Inclusive Mathematics Teaching (IMaT)
-
Inkluderende utdanning i Nepal
Et utviklingsprosjekt på vegne av Norad som skal styrke lærerutdanningen i Nepal.
-
INTERACT – Tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres
INTERACT er et prosjekt som har ansvaret for et tverrprofesjonelt undervisningopplegg for studentene på profesjonsutdanningene ved OsloMet.
-
Kartlegging av omfanget av hatefulle ytringer om muslimer på norske sosiale medier
Ved hjelp av en kunnskapsoppsummering og analyser basert på store data kartlegger prosjektet hatefulle ytringer mot muslimer på norske sosiale medier.
-
Klasserommets praksisformer 20 år etter
Prosjektets undersøker seksåringers klasseromsaktiviteter og endringene fra Reform 97 til Fagfornyelsen.
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
-
Levende Kulturarv
I prosjektet Levende Kulturarv er vi særlig opptatt av hvordan musikk, i form av tradisjonelle og nye sanger, kan bidra til bevaring og fornying av immateriell kulturarv i barnehagen og i barnehagelærerutdanningen.
-
Literacies for helse og livsmestring i skolen
Dette forskningsprosjektet har som målsetning å både utvikle og prøve ut en ny didaktisk tilnærming til hvordan lærere kan undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.
-
Livskvalitet og språkvansker hos ungdom og unge voksne
Ungdommer og unge voksne med språk- og kommunikasjonsvansker kan få utfordringer med ulike deler av livet, men det finnes ikke noe godt norsk verktøy for å vurdere vanskene deres.
-
Lærere og elever møter kunstig intelligens
Dette prosjektet utforsker både læreres og elevers perspektiver på implementeringen av kunstig intelligens i pedagogisk sammenheng.
-
Lærerutdanning for en fremtid i flux
TEFF konsortiet koordineres av Universitetet i Köln og består av 17 partnere fra ni EU-land, hvorav ti universitetsmiljøer med skoler og andre tilknyttede partnere. TEFF fokuserer bevisst på en fremtidsorientert og et tverrfaglig samarbeid på tvers av all
-
Lærerutdanningsskoler i yrkesfaglærerutdanningen (LUSY)
Utvikling av en organisasjonsteoretisk, didaktisk modell for samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt.
-
Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)
MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle kunnskap om undervisning, læring og vurderingsprosesser av algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole. Prosjektet har internasjonale samarbeidspartnere.
-
Nye mediepraksiser i et Afrika i endring
Prosjektet tar utgangspunkt i to fakta: en relativt konsistent økonomisk vekst i Afrika gjennom de siste to desennier, og en digital medierevolusjon i den samme perioden.
-
Nye verktøy og systemer for helhetlig dokumentasjon, analyse og læring i fag og yrkesopplæring (HELDAL)
Prosjektet retter søkelyset mot variasjon i læringsformer mellom fag og på ulike arenaer og vil etablere en ny metodisk plattform for bruk av digitale dokumentasjons- og læringssystemer.
-
Panelstudie om lærerutdanning (TEPS)
Studien har som mål å skape en omfattende panelstudieinfrastruktur om implementering av lærerutdanningen i Norge ,som følger både lærerstudenter, studieprogrammer og institusjoner over tid.
-
PolkaNorski i praksis
Utviklinga av språkferdigheter og kunnskap om verden hos polsk-norske barn i Norge.
-
Praksisutveksling i det globale sør
Formålet med prosjektet Praksisutveksling i det globale sør er å oppnå et mer stabilt og varig økt studenttall, på et mer kvalitetssikret praksisutvekslingstilbud i det globale sør.
-
PROgrammering og SKAPerverksted i skolen: Kompetanser for det 21. århundret og tilpasset opplæring for elever med Stort Læringspotensial
Prosjektet handler om å utvikle teknologirike undervisningsopplegg til bruk i tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial. Fokus er på bruk av programmering i undervisningen som en del av et skaperverksted.
-
Staying on Track - gjennomføring av videregående opplæring for elever på yrkesfag
En longitudinell intervjustudie som følger yrkesfagelever med lavt karaktersnitt fra ungdomsskolen gjennom videregående opplæring.
-
Strategier for å oppnå sosial utjevning og inkludering i utdanning, opplæring og læring i det demokratiske Europa (STRIDE)
STRIDE vil gi en ny, omfattende og komparativ kunnskapsbase om effektive utdanningsreformer, politiske initiativer og intervensjoner for å redusere ulikheter i utdanning, opplæring og læringsutbytte i Europa.
-
Styrking av fransk-, tysk- og spanskundervisning i grunnskolen (STELT)
Prosjektet har som målsetting å styrke utdanningen av språklærere til den norske grunnskolen i fransk, spansk og tysk.
-
Støtte til mangfoldig innhold og språklæring (SCALED)
Målet med SCALED-prosjektet er å utvikle et nytt nettkurs innen inkluderende undervisningsmetoder, universell utforming for læring, differensiert undervisning og metoder.
-
TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre
I forskningsprosjektet TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre, vil vi undersøke hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og få bedre forståelse for hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtiden.
-
Transnasjonalt samarbeid om mobbing, migrasjon og integrering på skolenivå (TRIBES)
Prosjektet tar sikte på å fremme samarbeid mellom interessenter for å utvikle og forbedre vitenskapelige tiltak og veiledninger, bygge kapasitet på tvers av disse utfordrede områdene.
-
TREL: Lærerforskningskompetanse Sammenlignende baner i Nordisk-Baltisk region
TREL har som mål å identifisere god praksis i nordisk-baltisk utdanningskontekst.
-
Yrkesfaglæreres tilrettelegging i overgangen fra skole til arbeidsliv (School4Work)
Vi skal utvikle kunnskap som yrkesfaglærere kan bruke når de skal hjelpe elevene med overgangen fra skolebasert læring til læreplass.
-
Å gjenoppfinne mainstream-klasserom (RE.MA.C.)
Prosjektet bringer sammen studenter med ulik språklig bakgrunn og (språk)lærere.
-
Økt kvalitet innen tidlig leseopplæring i Etiopia
Prosjektet omhandler kompetanseutvikling innen tidlig leseopplæring.