Viser: 30 av 35
-
"Ro, orden og sikkerhet" - en studie av fengselsbetjenters sikkerhetsarbeid
Ph.d.-prosjekt om fengselsbetjenters arbeid med sikkerhet og risiko.
-
Autonomy and Manipulation: Enhancing Consent in the Health Care Context
Et viktig mål med prosjektet er å utvikle en bedre teoretisk forståelse av hvorfor, og på hvilken måte, ulike typer påvirkninger kan undergrave, eventuelt styrke, autonomien og samtykkekompetansen til brukere i helsesammenheng.
-
Bruk av elevresultater i norske skoler og kommuner (PraDa)
I PraDa har vi studert bruk av elevresultater i norske skoler og kommuner. I løpet av det siste tiåret har det vært en økning i tilgjengelig informasjon for kommuner, skoleledere og lærere i forhold til elevresultater, men kunnskap om hvordan slike data b
-
Bruk av evidens i arkitektur- og designfaget.
Dette ph.d.-prosjektet har som mål å undersøke hvordan evidensbasert design (EBD) praktiseres innen arkitektur og design i helsevesenet.
-
De norske ingeniørene og oljevirksomheten på norsk sokkel
I dette ph.d.-prosjektet studeres den norske ingeniørprofesjonens rolle i oppbyggingen av oljevirksomheten på den norske kontinentalsokkelen.
-
Digitaliseringens påvirkning på ledernivå i norske, kommunale velferdsprofesjoner
Hovedformålet med studien er å bidra til en økt forståelse av digitalisering i offentlig sektor, nærmere bestemt digitaliseringen av beslutningsprosesser for ledere av velferdsprofesjoner i norske kommuner.
-
Eksperteliter og maktkonsentrasjon innen skattepolitikken? En studie av skattejurister og deres fagekspertise
Dette prosjektet er en komparativ studie av statlige og private skattejurister i Norge og Frankrike, og deres ekspertise og makt i utformingen og forståelsen av skattesystemet.
-
Ekspertisens autoritet i profesjonell skatterettspraksis (TAXLAW)
Hva karakteriserer skattejuristers ekspertise, på tvers av land og institusjoner, og hvordan trekker de grenser mellom deres egen og andre former for ekspertise?
-
En kvalitativ studie av inkluderings- og ekskluderingsmekanismer på arbeidsplassen rettet mot arbeidstakere sent i karrieren
Blir seniorer, i tråd med de politiske føringene, ivaretatt og inkludert i arbeidslivet, eller blir de presset ut og ekskludert?
-
Etikkomiteer og moralske eksperters rolle i demokratier
Offentlige utredningsutvalg har som oppgave å gi råd til myndighetene om hvilken politikk de bør gjennomføre. Begrunnelsen for oppnevnelsen av slike utvalg er et ønske om at de bidrar til bedre politisk styring.
-
Grunnskolelæreres syn og bruk av forskning i en utdanningspolitisk kontekst i endring
Prosjektet vil belyse både hvordan økt fokus på forskningsbasert undervisning og politiske initiativer påvirker læreryrket, samt hvordan lærere takler forskningskrav i undervisningen.
-
Hvordan anvendes e-læring i norske kommuner?
Prosjektet undersøker hvordan e-læring innføres og anvendes i organisasjoner.
-
International student mobility: drivers, patterns and impacts (MOBILITY)
Prosjektet undersøker hvordan norsk politikk på området er formet av internasjonale utviklingstrekk, og i hvilken grad utenlandske studenter bidrar til ‘internasjonalisering hjemme’.
-
Lærernes kunnskapsarbeid i lokalt utviklingsarbeid
Ph.d.-prosjektet: Målet er å utvikle kunnskap om potensialet som lokalt initierte utviklingsprosjekter kan ha i læreres kunnskapsarbeid, samt avdekke utfordringer knyttet til det å ta i bruk nye kunnskapskilder og ny forskning i skolen.
-
Lærerstudenter som trygge og autonome aktører i utviklingen av kunstpedagogiske aktiviteter
Prosjektet tar for seg behovet for empirisk forskning på hvordan DKS kan ta del i lærerutdanningen, med mål å utstyre fremtidige lærere med praktisk kunnskap om hvordan de kan integrere DKS-prosjekter i deres pedagogiske praksis.
-
Motsetningsfylte institusjonelle logikker? Samspillet mellom utdanningssystemet og helse- og velferdsfeltet (InLog)
Prosjektet undersøker den viktige grenseflaten mellom utdanningssystemet og arbeidsorganisasjonene i helse- og velferdsfeltet.
-
Organisasjonskultur i osloskolen – Ledelse for økt opplevelse av tillit og tilhørighet blant lærere
Prosjektet undersøker hvordan rektorer og ulike mellomledere kan skape et arbeidsmiljø hvor lærere og andre ansatte opplever en sterk grad av tillit og tilhørighet.
-
Organising for Outcome - Links between service integration and transitions to employment for citizens with complex service needs
Vil samordnede tjenester gjøre det lettere å komme inn i eller tilbake til arbeidslivet for mennesker som trenger hjelp fra flere ulike hold?
-
Paternalisme i lege-pasient-kommunikasjon
Prosjektet undersøker hva paternalisme er, og på hvilke måter det eventuelt kommer til uttrykk i legers kommunikasjon med pasienter.
-
Pedagogikkens rolle i lærerutdanning
En undersøkelse av forholdet mellom pedagogisk forskning og lærerutdanning fra 1930 til i dag.
-
PERSIST: Fullføring og frafall i profesjonsutdanning
PERSIST studerer frafall fra høyere utdanning, med særlig fokus på profesjonsutdanninger, og har som mål å utvikle teorier om studiefullføring og frafall, for å bedre forståelsen for forskjeller mellom utdanningsretninger.
-
Politikken bak inkluderende boligpolitikk og boliginitiativer
Ulikhet i boligsystemet tar mange former, blant annet ulikhet i tilgang på gode bosituasjoner i både leiemarkedet og eiermarkedet. Hvordan kan initiativ som boligkjøpsmodeller og allmennboliger avhjelpe situasjonen? Og hvordan blir de forhandlet i bolig-
-
Profesjonsfellesskap i videregående skole 1960-2017
Et ph.d.-prosjekt ved ph.d.-programmet i Profesjonsstudier.
-
Profesjonsstudenter og profesjonsutøvere. Studier av rekruttering, studiegjennomføring og yrkeskarrierer.
Formålet med prosjektet er å studere rekrutteringen til profesjonsutdanningene, studiegjennomføring og utdanningskarrierer på profesjonsutdanningene, og de profesjonsutdannedes yrkeskarrierer.
-
ProTruSt: Profesjoner, tillit og status
Databasen ProTruSt (Professions: Trust & Status) er basert på en stor undersøkelse blant det norske folk, og gir opplysninger om yrkesprestisje, hvilken prestisje/status yrkene burde ha og tillit til ulike yrker og profesjoner.
-
Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)
"Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)" er et stort, tverrfaglig forskningsprosjekt finansiert av Forskningsrådet (2020-2024).
-
Sensorsamsvar i høyere utdanning
Ph.d.-prosjektet undersøker undersøke hvordan ulike sensorer i høyere utdanning vurderer de samme studentprestasjoner – i karaktersetting, begrunnelser og arbeidsprosesser.
-
Skruppelløs konkurranse og profesjonaliseringens løsning i eiendomsmegling
Målet med ph.d.-prosjektet er å undersøke hvordan og i hvilken grad profesjonalisering av næringslivsyrker kan bidra til å motvirke uetiske markedsaktiviteter.
-
Social technologies and social relationships – the moral implications of using technology to stay connected
Et viktig spørsmål teknologietikken er hva som skjer med sosial relasjoner når de medieres av sosiale teknologier.
-
Standardiserte metoder og vurderinger i politiets personorienterte kriminalitetsforebyggende arbeid
I dette prosjektet studerer jeg politiets metodikk i det som kalles personorientert forebygging.