Viser: 55 av 55 artikler
Som barnehagelærerstudenter fikk de muligheten til å ha praksis i barnehager i Kolkata. Det bød på unike erfaringer.
Det synes Maylinn Tran og medstudentene Aurora Kjekshus Reite og Selina Lie Rein. De går andre året på lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, design, kunst og håndverk.
Yuliia og Olena kommer fra Ukraina og jobber i norsk skole. De har hatt stort utbytte av OsloMets populære etterutdanningstilbud.
Ragnhild og Jorge tok videreutdanning i veiledning. De fikk begge et faglig løft som praksislærere for barnehagelærerstudenter.
Å være studentrepresentant i fakultetsstyret gjør studietiden mye mer interessant, synes Isha Yassir. Vervet har utvidet hennes nettverk karrieremessig og sosialt.
Feltarbeidet i Namibia ble viktig for hvordan Lars tok til seg kunnskap senere i studiet.
Leone, Rikke og Karen tar PPU i drama- og teaterkommunikasjon og i design, kunst og håndverk. Nå har de gjennomført sin andre praksisperiode, på ulike steder. Studiet har nemlig et stort utvalg praksisplasser.
Er du bioingeniør, lærer eller sykepleier? Har du utdanning fra et land utenfor EU/EØS?
Møt fire tidligere faglærerstudenter i design, kunst og håndverk som bruker utdanningen sin på ulike måter i yrkeslivet.
Hanne liker en utfordring, og har alltid vært glad i språk. Hun valgte å studere tegnspråkdidaktikk som et av sine emner ved grunnskolelærerutdanningen.
Gjennom videreutdanningen Anvendelse av ny teknologi i yrkesfagene jobber Hilde-Cathrine Rønning med simuleringsteknologi i utdanningen av helsefagarbeidere. Studieåret bruker hun til å lage relevante undervisningsopplegg som elevene vil ha nytte av i framtiden.
Videreutdanning for barnehagelærere bidrar til kvalitets- og kompetanseheving, øker barnehagelærernes faglige trygghet, og påvirker hele barnehagen positivt gjennom bedre refleksjon og diskusjon rundt praksis.
Gjennom videreutdanningen Mangfoldsledelse i barnehage har Anita fått nye perspektiver på makt og mangfold. Hun anbefaler studiet til alle ledere i barnehager.
I kunst- og håndverksfaget kan faglig kompetente lærere, gode verksteder og grupper med færre elever ha god effekt. Det viste masteroppgaven til Eirin.
Kan ein lære gjennom å danse og steike sveler? Absolutt, meiner studentar og undervisarar ved grunnskolelærarutdanninga.
Det er stadig lavere forståelse mellom svensk, dansk og norsk språk, særlig blant yngre folk. Det ville to lærerstudenter gjøre noe med.
Trafikklærerutdanningen er et av de mest populære studiene på OsloMet. Remi er en av de heldige som etter hvert skal få lære opp morgendagens sjåfører.
Mari og Hedda fekk oppleve barnehagen på ein ny måte då dei var på praksis- og studieopphald i Viborg i Danmark.
Grunnleggende digital kompetanse i programmering og teknologiforståelse er avgjørende for lærere som skal forberede elever til å møte teknologiske utfordringer i sine fremtidige yrker.
Norsklærere er viktige bidragsytere for å sette mennesker i stand til å delta i samfunns-, arbeids- og utdanningslivet.
– På studiet opplever jeg arbeidslyst, inspirasjon og mestring i faget, noe jeg håper jeg kan gi videre til mine fremtidige elever, forteller Aurora.
Det er mange veier til kompetanse og kunnskap. Dette studiet er for deg som ønsker økt kompetanse om kartlegging, vurdering, dokumentasjon og verdsetting av voksnes realkompetanse og veiledning av personer med rett til realkompetansevurdering.
– I dette studiet lærer studentene å legge til rette for trafikkopplæring på høyt nivå, forteller universitetslektor Kai Andre Fegri.
Vidareutdanningsstudentane i språk får meir tryggleik og inspirasjon som dei tek med seg tilbake til klasserommet.
Er du musikklærer i grunnskolen eller kulturskolen med mindre enn 30 studiepoeng i musikk? Da er denne videreutdanningen noe for deg.
Hvordan skaper du et trygt klassemiljø og sikrer at elevene er motiverte for læring? Etter fem år på universitetet er Linda klar for utfordringene hun kan møte på i klasserommet.
For mange kan det virke både vanskelig og skummelt å skulle ta en utdanning ved siden av jobb. Kamilla og Nils Petter tok sats og begynte på master i yrkespedagogikk.
Dei store forskjellane mellom ghanesiske og norske barnehagar har gjort Amalie og Yvonne meir opne og fleksible.
Eksamensarbeidet til tidligere faglærerstudent i design, kunst og håndverk, Frida Catarina Rodrigues, selges i museumsbutikken til det nye Nasjonalmuseet.
Du må være glad i mennesker og ta barns utvikling, lek og læring på alvor for å bli en god barnehagelærer.
Høsten 2022 starter en helt ny, femårig lærerutdanning på OsloMet, der du kan fordype deg i kroppsøving og idrettsfag.
Drømmer du om å jobbe kreativt og skapende med elever? Fra høsten 2022 tilbyr OsloMet en femårig lærerutdanning i design, kunst og håndverk som gjør det lettere å få fast jobb og som gjør deg tryggere i klasserommet.
Her byr noen av studentene ved yrkesfaglærerutdanningen på sine erfaringer og tips.
Glenn Enochsen (23) fra Hammerfest begynte å tenke på læreryrket allerede på ungdomsskolen. Nå gleder han seg til å komme tilbake til den samme skolen – som ferdig utdannet lærer.
Etter å ha fullført Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag får Ine Monsbakken Berge endelig realisert drømmen om å jobbe med ungdom.
– I dette studiet lærer studentene å tilrettelegge for andres læring, forteller universitetslektor Anders Grydeland.
Ida Neuenkirchen hadde lyst til å ta mer utdanning for å bli tryggere i lærerrollen.
Da Elin Marie Bergendahl bestemte seg for å ta lederutdanning for barnehagestyrere, var det for å forsikre seg om at hun var på rett spor. Hun koser seg på samlingene, og har allerede tatt ny lærdom med seg hjem.
Nytt utdanningstilbud gjør det mulig å kombinere lærerjobben med en videreutdanning i å bli språklærer.
Da Beate Jørstad og Gøril Stokke Nordlie vurderte å ta masterutdanning i yrkespedagogikk, var det på en betingelse – at de kunne gjøre det sammen. De mener det har gitt både bedre resultater og en hyggeligere studieperiode.
Etter bare tre år i Norge har Ömer Akpinar (32) lært norsk godt og er snart ferdig utdannet barnehagelærer. Hans store drøm er å starte barnehage for syriske innvandrerbarn i Tyrkia etter den nordiske barnehagemodellen.
Som ein del av masteroppgåva si, laga Malin Kathrine Vik eit ressurshefte spekka med dramapedagogiske opplegg.
– Masteren i estetiske fag, studieretning fagdidaktikk: kunst og design, gir relevant tyngde til utdanninga mi, og ikkje minst til min framtidige lærarrolle, seier Silje.
Barnehagelærer Usma Ahmed (27) brenner for å hjelpe barn med særlige behov. Hun gikk derfor rett fra bachelor til master i barnehagekunnskap.
På bachelorutdanningen for yrkesfaglærer lærer du hvordan du kan formidle din kunnskap og erfaring fra eget fag til nye generasjoner fagarbeidere.
De har ulike livshistorier og ulik bakgrunn, men Maren og Laila brenner begge for unge mennesker som står midt oppe i viktige valg.
Hvordan kan lærere bruke teknologien til å skape bedre og mer engasjerende læring? Det hadde Camilla Sandum lyst til å finne ut gjennom sin master i Digital læringsdesign.
Lærerstudenter laget database for skjønnlitteratur rettet mot lærere.
Et utvekslingsår i Freiburg kan være et smart valg for deg som skal bli lærer.
Oda Krafft Skolleborg (23) og Kristine Før (23) studerer til grunnskolelærer ved OsloMet, og har reist til København på Erasmus+ utveksling.
Som 18-åring var Madelen Skjønhaug Huser usikker på hva hun skulle bli – jurist eller lærer. Hun begynte på jus, men endte med å ombestemme seg.
Med en master i barnehagekunnskap ønsker Elin Synnøve Nordberg først å bruke kunnskapen som pedagogisk leder i en barnehage, og senere som foreleser og veileder.
Fem studenter forteller om læreryrket.
Etter flere år i restaurant- og matbransjen ville Andreas Gullhav Hagen (29) lære bort faget sitt.
Lars Lødemel Iversen bruker musikk for å skape glede i barnehagen.