English version

Studenthistorier

Nullstill
Vis filter Skjul filter

Viser: 48 av 55 artikler

Gruppebilde av barnehagelærerstudenter foran en murvegg utendørs på studiested Pilestredet
Tre måneder i India – en erfaring for livet

Som barnehagelærerstudenter fikk de muligheten til å ha praksis i barnehager i Kolkata. Det bød på unike erfaringer.

Mailynn og Aurora lager maling i et av verkstedene.
– Å jobbe så mye praktisk og kreativt er utrolig gøy

Det synes Maylinn Tran og medstudentene Aurora Kjekshus Reite og Selina Lie Rein. De går andre året på lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, design, kunst og håndverk.

Portrett av Yuliia og Olena utendørs på studiested Pilestredet
Mange ønsker å lære om norsk barnehage og skole

Yuliia og Olena kommer fra Ukraina og jobber i norsk skole. De har hatt stort utbytte av OsloMets populære etterutdanningstilbud.

Portrett av Ragnhild og Jorge i trappa inne i et bygg i Pilestredet
Ble bedre praksislærere med videreutdanning

Ragnhild og Jorge tok videreutdanning i veiledning. De fikk begge et faglig løft som praksislærere for barnehagelærerstudenter.

Portrettbilde av Isha som står ute med sne i håret
– Vervet er en god forberedelse til arbeidslivet

Å være studentrepresentant i fakultetsstyret gjør studietiden mye mer interessant, synes Isha Yassir. Vervet har utvidet hennes nettverk karrieremessig og sosialt.

Lars står ute foran P52
Lars fikk drømmejobben i Norad

Feltarbeidet i Namibia ble viktig for hvordan Lars tok til seg kunnskap senere i studiet.

Rikke foran en legovegg. Det står tre barn med ryggen til og bygger med lego.
Praksis gir innsikt og erfaring

Leone, Rikke og Karen tar PPU i drama- og teaterkommunikasjon og i design, kunst og håndverk. Nå har de gjennomført sin andre praksisperiode, på ulike steder. Studiet har nemlig et stort utvalg praksisplasser.

Studenter med laptop i fanget og solbriller på nesen sitter ute og prater sammen.
Trenger du godkjenning for å jobbe i Norge?

Er du bioingeniør, lærer eller sykepleier? Har du utdanning fra et land utenfor EU/EØS?

Ann Merethe i arbeidsskjorte i verkstedet på Spenn.
En utdanning, mange muligheter

Møt fire tidligere faglærerstudenter i design, kunst og håndverk som bruker utdanningen sin på ulike måter i yrkeslivet.

Hanne snakker tegnspråk
Vil være lærer for elever med tegnspråk

Hanne liker en utfordring, og har alltid vært glad i språk. Hun valgte å studere tegnspråkdidaktikk som et av sine emner ved grunnskolelærerutdanningen.

Bilde av helsearbeider som simulerer å legge inn venflon
Hilde-Cathrine innfører simulering blant helsefag-elever på videregående skole

Gjennom videreutdanningen Anvendelse av ny teknologi i yrkesfagene jobber Hilde-Cathrine Rønning med simuleringsteknologi i utdanningen av helsefagarbeidere. Studieåret bruker hun til å lage relevante undervisningsopplegg som elevene vil ha nytte av i framtiden.

Bilde av Hege Løberg
Videreutdanning gir nødvendig kompetanseheving i barnehagen!

Videreutdanning for barnehagelærere bidrar til kvalitets- og kompetanseheving, øker barnehagelærernes faglige trygghet, og påvirker hele barnehagen positivt gjennom bedre refleksjon og diskusjon rundt praksis.

Portrett av Anita Berge innendørs på studiested Pilestredet
– Jeg har lært å bruke uenighet som en konstruktiv kraft

Gjennom videreutdanningen Mangfoldsledelse i barnehage har Anita fått nye perspektiver på makt og mangfold. Hun anbefaler studiet til alle ledere i barnehager.

De to studentene Annette og Emilie sitter foran en grønn busk og holder nabospillet
Hvordan få elevene til å konsentrere seg i en tid full av distraksjoner?

I kunst- og håndverksfaget kan faglig kompetente lærere, gode verksteder og grupper med færre elever ha god effekt. Det viste masteroppgaven til Eirin.

Portrett av student Lotte Sjølie i gymsalen
– Dette burde alle lærarstudentar få prøve

Kan ein lære gjennom å danse og steike sveler? Absolutt, meiner studentar og undervisarar ved grunnskolelærarutdanninga.

De to studentene Annette og Emilie sitter foran en grønn busk og holder nabospillet
Annette og Emilie vil lære elevene svensk og dansk

Det er stadig lavere forståelse mellom svensk, dansk og norsk språk, særlig blant yngre folk. Det ville to lærerstudenter gjøre noe med.

Portrett av Remi Højklint utendørs på Campus Kjeller.
– Jeg ble helt overveldet da jeg kom inn på studiet

Trafikklærerutdanningen er et av de mest populære studiene på OsloMet. Remi er en av de heldige som etter hvert skal få lære opp morgendagens sjåfører.

Bilde av Hedda Næss
Utveksling i Danmark - større kulturelle forskjellar enn ein trur

Mari og Hedda fekk oppleve barnehagen på ein ny måte då dei var på praksis- og studieopphald i Viborg i Danmark.

Bilde av Tatjana Bru Blixen
Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag

Grunnleggende digital kompetanse i programmering og teknologiforståelse er avgjørende for lærere som skal forberede elever til å møte teknologiske utfordringer i sine fremtidige yrker.

Bilde av Tatjana Bru Blixen
Norskopplæring åpner for samfunnsdeltakelse

Norsklærere er viktige bidragsytere for å sette mennesker i stand til å delta i samfunns-, arbeids- og utdanningslivet.

De fire studenten er samlet rundt en sløydbenk der Bjørnar jobber med en ting.
Drømmejobben er å bli lærer i kunst og håndverk

– På studiet opplever jeg arbeidslyst, inspirasjon og mestring i faget, noe jeg håper jeg kan gi videre til mine fremtidige elever, forteller Aurora.

Bilde av realkompetansestudener som diskutterer.
Bidra til at enda flere lykkes med jobb og utdanning!

Det er mange veier til kompetanse og kunnskap. Dette studiet er for deg som ønsker økt kompetanse om kartlegging, vurdering, dokumentasjon og verdsetting av voksnes realkompetanse og veiledning av personer med rett til realkompetansevurdering.

Lærer underviser studenter.
Har du behov for å løfte din kompetanse i faglig ledelse av en trafikkskole?

– I dette studiet lærer studentene å legge til rette for trafikkopplæring på høyt nivå, forteller universitetslektor Kai Andre Fegri.

Vidareutdanningsstudentane i tysk poserer foran ein fargerik vegg med kunst
– Eit privilegium å få delta på vidareutdanninga i tysk

Vidareutdanningsstudentane i språk får meir tryggleik og inspirasjon som dei tek med seg tilbake til klasserommet.

Studenter synger og spiller i klasserom.
Ny videreutdanning i musikk

Er du musikklærer i grunnskolen eller kulturskolen med mindre enn 30 studiepoeng i musikk? Da er denne videreutdanningen noe for deg.

Lærerstudent Linda i en av bygningene på campus.
– Jeg ønsker å bli en trygg rollemodell for elevene

Hvordan skaper du et trygt klassemiljø og sikrer at elevene er motiverte for læring? Etter fem år på universitetet er Linda klar for utfordringene hun kan møte på i klasserommet.

Kamilla og Nils Petter står på et industrielt kjøkken og har på seg kokkeuniformer. De smiler mot kamera.
Her får yrkesfaglærere dybdekompetanse

For mange kan det virke både vanskelig og skummelt å skulle ta en utdanning ved siden av jobb. Kamilla og Nils Petter tok sats og begynte på master i yrkespedagogikk.

Student poserer foran nokre busker
Utveksling i Ghana - sjølvtilliten fekk ein boost

Dei store forskjellane mellom ghanesiske og norske barnehagar har gjort Amalie og Yvonne meir opne og fleksible.

Frida Catarina Rodrigues som smiler foran utsikten over Lisboa.
Fridas eksamensarbeid til Nasjonalmuseet

Eksamensarbeidet til tidligere faglærerstudent i design, kunst og håndverk, Frida Catarina Rodrigues, selges i museumsbutikken til det nye Nasjonalmuseet.

Barnehagelærerstudentene Mary og Snorre i en park.
– Du må være empatisk for å bli barnehagelærer

Du må være glad i mennesker og ta barns utvikling, lek og læring på alvor for å bli en god barnehagelærer.

Tonje Langnes står i en gymsal klar til å kaste en basketball hun har i hendene.
Nytt integrert masterløp styrker statusen til kroppsøvingsfaget

Høsten 2022 startet en helt ny, femårig lærerutdanning på OsloMet, der du kan fordype deg i kroppsøving og idrettsfag.

Tre faglærerstudenter sammen med studieleder og undervisningsleder samlet i et av verkstedene for kunst- og håndverk.
Nytt studietilbud for deg som vil bli kunst- og håndverkslærer

Drømmer du om å jobbe kreativt og skapende med elever? Fra høsten 2022 tilbyr OsloMet en femårig lærerutdanning i design, kunst og håndverk som gjør det lettere å få fast jobb og som gjør deg tryggere i klasserommet.

Campus Kjeller med en person foran hovedinngangen
Møt studentene ved yrkesfaglærerutdanningen

Her byr noen av studentene ved yrkesfaglærerutdanningen på sine erfaringer og tips.

Portrett av lærerstudent på OsloMet, Glenn Enochsen.
Har allerede fått jobb som lærer på hjemstedet

Glenn Enochsen (23) fra Hammerfest begynte å tenke på læreryrket allerede på ungdomsskolen. Nå gleder han seg til å komme tilbake til den samme skolen – som ferdig utdannet lærer.

Ine Monsbakken Berge sitter i et undervisningsrom mellom andre studenter og smiler til kamera.
Erfaren sykepleier fikk oppfylt drømmen om å bli lærer

Etter å ha fullført Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag får Ine Monsbakken Berge endelig realisert drømmen om å jobbe med ungdom.

Hendene til en murer holder et vater over en mursteinsblokk. I bakgrunnen ser vi beina til en student.
Arbeidsplassen som læringsarena

– I dette studiet lærer studentene å tilrettelegge for andres læring, forteller universitetslektor Anders Grydeland.

Portrettbilde av Ida som sitter inne i en lekestue.
Gjennom studiet i skolerettet utdanningsvitenskap blir Ida mer trygg i lærerrollen

Ida Neuenkirchen hadde lyst til å ta mer utdanning for å bli tryggere i lærerrollen.

Elin Marie Bergendahl smilende ved et bord med en bok.
– Styrerutdanningen er rettet mot virkeligheten min

Da Elin Marie Bergendahl bestemte seg for å ta lederutdanning for barnehagestyrere, var det for å forsikre seg om at hun var på rett spor. Hun koser seg på samlingene, og har allerede tatt ny lærdom med seg hjem.

Studenter går på campus og snakker sammen i sommervær
Drømmer du om å undervise i tysk, fransk eller spansk?

Nytt utdanningstilbud gjør det mulig å kombinere lærerjobben med en videreutdanning i å bli språklærer.

Beate og Gøril står inne i et anatomirom med anatomiske tegninger og modeller. Begge er kledd i røde overaller. Gøril har en button med navnet sitt på.
Beate og Gøril blir motiverte av å ta master sammen

Da Beate Jørstad og Gøril Stokke Nordlie vurderte å ta masterutdanning i yrkespedagogikk, var det på en betingelse – at de kunne gjøre det sammen. De mener det har gitt både bedre resultater og en hyggeligere studieperiode.

Ömer foran et klatrenett på en utendørs lekeplass.
Drømmer om norsk barnehage i Tyrkia

Etter bare tre år i Norge har Ömer Akpinar (32) lært norsk godt og er snart ferdig utdannet barnehagelærer. Hans store drøm er å starte barnehage for syriske innvandrerbarn i Tyrkia etter den nordiske barnehagemodellen.

Fire unge kvinner står sammen i en formasjon. En person står bøyd forover og har en annen liggende på ryggen sin. To av kvinnene står på hver sin side av de to i midten og hjelper til å holde den personen som ligger oppå den andre. Alle fire smiler og ler.
Malin si masteroppgåve er ei gåvepakke til lærarar

Som ein del av masteroppgåva si, laga Malin Kathrine Vik eit ressurshefte spekka med dramapedagogiske opplegg.

et strikketøy, med hun som strikker duset ut i profil i forgrunnen. Man kan skimte en annen som også strikker i midten av bildet, lengre frem.
Masteren gir fagleg tyngde til lærarrolla

– Masteren i estetiske fag, studieretning fagdidaktikk: kunst og design, gir relevant tyngde til utdanninga mi, og ikkje minst til min framtidige lærarrolle, seier Silje.

Usma Ahmed ser i kameraet og smiler
En brobygger i barnehagen

Barnehagelærer Usma Ahmed (27) brenner for å hjelpe barn med særlige behov. Hun gikk derfor rett fra bachelor til master i barnehagekunnskap.

Kjetil Wiblemo Sjølingstad, Hanne Ramberg og Truls Hestad Storebø står bak en kjøkkenbenk.
Derfor bør du velge yrkesfaglærerstudiet ved OsloMet

På bachelorutdanningen for yrkesfaglærer lærer du hvordan du kan formidle din kunnskap og erfaring fra eget fag til nye generasjoner fagarbeidere.

Laia og Maren står utendørs på campus Kjeller og smiler til kameraet.
– Studiet handler om livsvalg og identitet

De har ulike livshistorier og ulik bakgrunn, men Maren og Laila brenner begge for unge mennesker som står midt oppe i viktige valg.

Camilla Sandum sitter og smiler til kanmera, med en bærbar PC i fanget
Gamer, medielærer- og masterstudent!

Hvordan kan lærere bruke teknologien til å skape bedre og mer engasjerende læring? Det hadde Camilla Sandum lyst til å finne ut gjennom sin master i Digital læringsdesign.

Martin og Geir sitter på en benk inne i Pilestredet 42 og ser mot kamera.
Lærerstudenter utviklet database for skjønnlitteratur

Lærerstudenter laget database for skjønnlitteratur rettet mot lærere.